Suomi sai jälleen kansainvälisen tunnustuksen matkakohteena – nyt National Geographicin listalla

Maailman suurin matkailulehti National Geographic Traveler on valinnut Suomen 21 parhaan matkailumaan joukkoon vuodelle 2017. Finpron Visit Finland -yksikön johtaja Paavo Virkkusen mukaan Suomen saamia kansainvälisiä tunnustuksia ja huomiota pitää hyödyntää suomalaisen matkailuelinkeinon kasvattamisessa.

National Geographic Traveler on maailman suurin matkailulehti. Sen 8,5 miljoonaan lukijan joukossa on aktiivisia matkailijoita, jotka nauttivat erityisesti luonnossa liikkumisessa.

− National Geographic Travelerin kohderyhmä koostuu Suomen matkailun kasvun kannalta keskeisestä asiakaspotentiaalista, joka matkustaa paljon ja arvostaa Suomen kaltaisia kohteita ja uniikkeja kokemuksia. Visit Finland yhdessä suomalaisen matkailuelinkeinon kanssa tekee jatkuvaa työtä Suomen vetovoiman kasvattamiseksi ja National Geographic Travelerin valinta on yksi hyvä kimmoke yhteiselle tekemiselle, Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen Finprosta kertoo.

−Suomen sijoitus listalla on jälleen upea tunnustus suomalaiselle matkailuelinkeinolle, ja se on nyt käännettävä koko matkailualan yhteisellä työllä matkailueuroiksi, työpaikoiksi sekä hyvinvoinniksi Suomelle. Maailmalla on kiinnostuttu maastamme usealla taholla, mutta itse työ on vasta alussa ja on koko alan vastuu tarttua tilaisuuteen ja kääntää Suomen saama kiinnostus liikevaihdoksi ja kehitykseksi Suomen matkailualalle, Virkkunen jatkaa.

Hiljaisuus ja luonto vetonauloina

Suomen rauhallinen ja suojeltu luonto, etenkin Hossan uusi kansallispuisto ja 100‐vuotiaan Suomen luonnon kunniaksi pidettävät neljä Luonnon juhlapäivää olivat National Geographicin valinnan perusteluina. Maininnan saa myös hiljaisuus, jota löytyy National Geographicin mukaan muun muassa Pallas-Yllästunturin kansallispuistossa sijaitsevalta Torassiepin porotilalta, jonka matkailupaketissa maininnan saa puhelinkielto ja wifi-vapaus, jotka kannustavat keskittymään luontoelämyksiin.

− Matkailijat odottavat Suomelta nimenomaan luontoon liittyviä kokemuksia ja rauhaa. Tähän kansallispuistomme, ainutlaatuinen saaristomme ja monet pikkukylät antavat hyvän mahdollisuuden. Suomessa luonto on aina lähellä, vaikka Helsingistäkin käsin. Jotta nämä vahvuudet saadaan matkailijoiden saavutettavaksi ympärivuotisesti, on meidän tärkeää tuotteistaa luontopalveluita helposti lähestyttäväksi kokemuksiksi, Virkkunen kertoo.

Luontokokemusten vastapainona Suomi nähdään nyt kiinnostavana kohteena kokea ainutlaatuista kaupunkikulttuuria. Ulkomaisista matkailijoista monet ovatkin kiinnostuneita yhdistämään matkaansa kaupunkikohteiden tarjoamia korkealaatuisia ruokaelämyksiä ja muuta kulttuuriantia.

Suomi on ollut viime aikoina esille paljon kansainvälisessä mediassa merkittävien tunnustusten ansiosta. Maailman arvostetuimpia matkaoppaita julkaiseva Lonely Planet valitsi Suomen vuoden 2017 kolmanneksi parhaaksi matkakohteeksi. Lisäksi maailman suurimman verkkokauppayhtiön Alibaban matkailubrändi Alitrip ilmoitti tuovansa ensi vuonna kymmeniä tuhansia uusia kiinalaisia matkailijoita Rovaniemen seudulle.

National Geographic Traveler -lehden parhaat matkakohteet vuodelle 2017 -lista on nähtävissä sivuilla www.natgeotravel.com/besttrips2017.

Lisätietoja:

Kristiina Hietasaari, Director, Head of Product and Content, puh. 029 46 95653, kristiina.hietasaari@finpro.fi

Paavo Virkkunen, Visit Finland -yksikön johtaja, Finpro, p. 029 46 95355, paavo.virkkunen@finpro.fi

Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, p. 040 033 9597, hetta.huittinen@finpro.fi

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Ulkomaisten matkailijoiden Suomeen tuoma vientiin rinnastettava matkailutulo oli yli 4 miljardia euroa vuonna 2014. Visit Finland on osa Finpro Oy:tä. www.visitfinland.fi

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 vientikeskuksessa 31 maassa ja 6 aluetoimistossa Suomessa. www.finpro.fi
Finpro – kasvua Suomeen

Team Finland -kumppanina Finpro hallinnoi lähes 40 merkittävää kasvuohjelmaa, kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Food from Finland ja FinlandCare. Kasvuohjelmilla Team Finland auttaa satoja suomalaisyrityksiä kansainvälisille markkinoille ja houkuttelee investointeja maailmalta Suomeen. www.teamfinland.fi