Yritykset ja YK-järjestöt yhdistävät voimansa humanitäärisissä kriiseissä

Kansainväliset humanitääriset kriisit, kuten Syyriassa seitsemättä vuotta jatkuva sisällissota, vaativat saumatonta yhteistyötä kansainvälisiltä organisaatioilta ja yrityksiltä. Suomalainen yrityselämä, YK:n järjestöt ja NGO:t kohtasivat Nordic Innovation Dayssa Helsingissä, jossa osapuolet etsivät entistä parempia humanitäärisen avun ratkaisuja ja keinoja. Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä Finpron, Suomen ulkoasiainministeriön ja YK-järjestöjen kanssa.

Paikalla olleille yli 20 YK-järjestön edustajalle tapahtuma avasi ikkunan perehtyä suomalaisten yritysten ratkaisuihin. Lavean keskustelun sijaan YK-puolen toimijat olivat kiinnostuneita konkreettisista ratkaisuista erikseen määriteltyihin haasteisiin.

Humanitääriset kriisit järkyttävät yhteiskuntia perusteita myöten. Kriisin iskiessä mm. energiaan, terveydenhuoltoon, koulutukseen ja ympäristönhuoltoon liittyvien ratkaisujen tarve kasvaa. Näissä tilanteissa yritysten erityisosaamiselle on valtavasti kysyntää.

– On ainutkertaista, että Syyriassa ja lähialueilla toimivat YK-järjestöjen avainhenkilöt on saatu paikalle kertomaan suomalaisyrityksille konkreettisista tarpeista alueen humanitäärisissä kriiseissä. Yritykset pääsivät esittämään ratkaisujaan YK:n esittämiin tarpeisiin, sanoo kehittyvät markkinat -kasvuohjelman ohjelmajohtaja Finpron Jyrki Härkki.

Yritysten mukanaan tuoman lisäarvon nosti esiin myös Suomen ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen tilaisuuden avanneessa puheenvuorossaan.

– Jos ajattelee avun tarpeen luonnetta ja määrää, tilanteen kohentaminen ilman yritysten ratkaisuja on vaikeaa. Yritysten ja julkisten toimijoiden osaamisen yhdistämiselle ei ole vaihtoehtoa, Mykkänen alleviivasi.

Suomalaisyritysten ja YK-järjestöjen koollekutsujana toimineen Team Finlandin kehittyvät markkinat -kasvuohjelman tavoitteena on kasvattaa suomalaisyritysten osuutta YK:n hankinnoissa. Kyse on suuresta mahdollisuudesta.

– Kaiken kaikkiaan YK:n hankintojen suuruus on vuositasolla lähes 18 miljardia dollaria. Suomalaisten osuus on tällä haavaa noin 10 miljoonan dollarin luokkaa. Siinä on merkittävästi kasvupotentiaalia, Härkki kommentoi.

Jyrki Härkki
Ohjelmajohtaja, Finpro
jyrki.harkki@finpro.fi

tel. +358 403 433 455