Pohjolan lääketieteen palkinnon saa professori Eija Kalso

Report this content

Professori Eija Kalso saa Pohjolan lääketieteen palkinnon uraauurtavasta kivunhoidon tutkimuksesta ja koulutuksesta. Suomen Lääketieteen Säätiön jakama 20 000 euron suuruinen palkinto myönnetään suomalaiselle lääkärille huomattavasta kansallisesta ja kansainvälisestä elämäntyöstä lääketieteen alalla. Palkinto pohjautuu Pohjola-yhtiöiden Suomen Lääketieteen Säätiölle tekemään lahjoitukseen.

Eija Kalso on Helsingin yliopiston kipulääketieteen professori, anestesiologian erikoislääkäri ja HYKS Kipuklinikan ylilääkäri. Kalso on kehittänyt tutkimuksen kautta kivunhoitoa ja Kipuklinikkaa monialaiseksi ja -ammatilliseksi. Hän on kehittänyt akuutin leikkauksenjälkeisen ja syövästä aiheutuvan kivun sekä vaikeiden pitkäaikaisten kiputilojen kuten hermovauriokivun hoitoa. Kalso korostaa, kuinka tärkeää on olla mukana ja nähdä mitä tapahtuu perustutkimuksessa. Perustutkimuksen tuloksia pystytään hyödyntämään kliinisessä tutkimuksessa ja tuomaan lopulta potilaiden hoitoon.

Eija Kalso valmistui lääketieteen lisensiaatiksi vuonna 1980 ja väitteli tohtoriksi vuonna 1983. Vuonna 1984 hän toimi tutkijana Oxfordin Yliopistossa, ja perehtyi samalla Euroopan ensimmäisen kipuklinikan toimintaan. Palattuaan Oxfordista Helsinkiin Kalso osallistui kipuvastaanoton toimintaan ja 1990-luvun alussa hän siirtyi kokonaan työskentelemään Kipuklinikalla. Vuodesta 2004 lähtien hän on toiminut Helsingin yliopiston kipulääketieteen professorina.

- Olen äärimmäisen kiitollinen ja iloinen tästä palkinnosta. Sen lisäksi, että palkinto on henkilökohtainen kunnianosoitus, se on osoitus myös siitä, että kivuntutkimus ja hoidon kehittäminen nähdään tärkeänä. Toivoisin myös, että valtion ja sairaalan päättäjät huomioisivat tämän palkinnon päätöksissään, Kalso sanoo.

Epidemiologisten tutkimusten mukaan joka viidennellä suomalaisella on jokin krooninen kiputila. On tärkeää, että myös perusterveydenhuollossa ymmärretään kivun taustalla olevia mekanismeja.

- Tällä hetkellä kroonisen kivun hoidossa pitäisi kiinnittää erityisesti huomiota potilaiden asuinpaikan tuomaan eriarvoisuuteen. Yhdeksi ratkaisuksi tähän kehitetään HUS:ssa digitaalista Terveyskylä-palvelua, jonne tuotetaan tietoa, digitaalisia hoitopolkuja ja terapioita. Panostamalla palvelussa myös kivunhallinnan kehittämiseen saataisiin ainakin osittain vähennettyä eriarvoisuutta tarjoamalla kuntoutusohjelmia ja konsultaatioapua kattavasti ympäri maata, Kalso kertoo.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

OP:n viestintä, puh. 050 5239904, viestinta@op.fi

Pohjola Sairaala Oy on OP Ryhmän omistama terveyden ja hyvinvoinnin toimija, jonka toimintaa ohjaavat hoidon vaikuttavuus ja ylivertainen asiakaskokemus. Pohjola Sairaalan valtakunnalliseen verkostoon kuuluu viisi sairaalaa Helsingissä, Tampereella, Oulussa, Kuopiossa ja Turussa.

Vuonna 1960 perustettu Suomen Lääketieteen Säätiö tukee suomalaista lääketieteellistä tutkimusta ja koulutusta vuosittain jaettavin apurahoin ja palkinnoin. Lääketieteen Säätiö on merkittävä lääketiedettä tukeva yksityinen säätiö ja selvästi suurin niistä säätiöistä, jotka tukevat nuoria tutkijoita kaikilta lääketieteen aloilta. Vuonna 2019 säätiö tuki suomalaista lääketieteellistä tutkimusta yli kahdella miljoonalla eurolla.