Alkusyksystä käynnistyvä urheiluharrastuskausi näkyy vahinkoilmoitusten kasvuna – osa lajeista tarvitsee erillisen vakuutuksen

Syksyn alkava harrastuskausi näkyy vahinkoilmoitusten kasvuna Pohjola Vakuutuksessa, sillä syys-marraskuussa kirjataan yli kolmannes kaikista vuoden aikana tehdyistä aktiiviliikkujien tapaturmailmoituksista.

Uusien harrastusten aloittaminen on erityisen suosittua syksyisin. Liikuntaharrastusten kauden alku näkyy myös Pohjola Vakuutukselle tehdyissä vahinkoilmoituksissa selkeänä piikkinä, sillä keskimäärin yli kolmannes kaikista vuoden aikana kirjatuista urheilutapaturmista tapahtuu syyskaudella. Vuosien 2015–2021 syys-marraskuussa kirjattiin keskimäärin 35 prosenttia kaikista vuoden aikana tehdyistä lajilisenssien kautta vakuutettujen aktiiviliikkujien ja urheiluseuroissa tapahtuvien tapaturmien vahinkoilmoituksista. Syksyllä 2021 tehtiin lähes yhtä paljon vahinkoilmoituksia kuin 2019, joten vahinkomäärät palasivat pandemiaa edeltävälle tasolle jo vuosi sitten.

– Alkusyksystä nähdään selvä piikki vahinkoilmoitusten määrässä, kun harrastuskausi alkaa ja ihmiset innostuvat kesän jälkeen urheiluharrastusten pariin, mutta lajien välillä on totta kai eroja – toisissa sattuu enemmän vahinkoja. Vähiten ilmoituksia tehdään puolestaan maalis-heinäkuun välillä ja joulukuussa, kiteyttää Pohjola Vakuutuksen henkilövakuuttamisesta vastaava johtaja Atte Erkamo.

Pohjola Vakuutuksen Taloustutkimuksella teettämän kyselytutkimuksen mukaan 63 prosenttia suomalaisista ei ole vakuuttanut itseään urheilussa sattuvien tapaturmien varalta. Tavallinen tapaturmavakuutus kattaa kuntoa ylläpitävän urheilun harrastamisen, mutta erityisesti riskialttiita lajeja harrastavien liikkujien ja kilpaurheilijoiden pitäisi vakuuttaa lajit erikseen. Tavallinen vakuutus ei kata kilpaurheilua tai riskialttiiden lajien harrastamista.

Tyypillisimpiä harrastajalle sattuvia tapaturmia ovat lihasvenähdykset, -revähdykset ja erilaiset repeämät. Esimerkiksi amerikkalainen jalkapallo ja monet kamppailu-urheilulajit ovat harrastuksia, joissa vahinkoja sattuu suhteellisesti enemmän.  Pohjola Vakuutuksen riskialttiiksi luokittelemien lajien listalta löytyvät myös muun muassa tietyt kiipeilylajit, off-pistelaskettelu ja ilmailulajit.

– Kaikissa urheiluharrastuksissa sattuu välillä vahinkoja, ja jos lajissa sattuu vahinkoja vähän, on myös vakuuttaminen lajilisenssillä verrattain edullisempaa. Riskialttiimmat lajit ja kilpaurheilu kannattaa vakuuttaa erikseen, Erkamo kiteyttää.

Kyselytutkimukseen vastasi verkkopaneelissa kesä–heinäkuussa 16–79-vuotiaita suomalaisia (n=1096) valtakunnallisesti edustavasti. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP:n toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään +/- 3,2 prosenttiyksikköä.