Ensimmäisen luokan aloitus näkyy vahinkotilastoissa - koulussa ja koulumatkalla yleisimpiä vahinkoja ovat kaatumiset ja putoamiset

Kun kouluvuosi alkaa jälleen elokuussa, käynnistyy myös lasten flunssasesonki. Koulussa tai koulumatkalla sattuvista tapaturmista yleisimpiä ovat putoamiset ja kaatumiset.

Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan 6–7-vuotiaiden tapaturmien määrä on alhaisimmillaan kesä-heinäkuussa ja lähtee nousemaan elo-syyskuussa. Suurin osa ekaluokkalaisille sattuvista tapaturmista tapahtuu vapaa-ajalla. Koulujen alettua myös koulussa tai koulumatkalla sattuvat vahingot yleistyvät. Vapaaehtoisista vakuutuksista korvatuista koulussa tai koulumatkalla sattuvista tapaturmista yleisimpiä ovat putoamiset ja kaatumiset, joiden seurauksena aiheutuu erilaisia ruhjeita ja kolhuja.

Pienen koululaisen koulupäiviin -ja matkoihin sisältyy usein paljon vauhtia ja kiipeilyä. Pudotessa tai kaatuessa tapahtuu esimerkiksi rannevammoja, Pohjola Vakuutuksen henkilöasiakkaiden henkilövakuutuksista vastaava Atte Erkamo kertoo ja jatkaa:

Koulujen alkaessa on tärkeää käydä lapsen kanssa läpi koulureittiä ja liikennesääntöjä sekä muistuttaa kypärän käytöstä pyörällä tai skuutilla ajettaessa. Myös pelisäännöt puhelimen käytöstä koulumatkan aikana on hyvä sopia. Nämä asiat kannattaa ottaa esiin säännöllisesti myös myöhemmin kouluvuoden edetessä.

Tapaturmia tapahtuu myös urheiluharrastuksissa. Urheiluharrastuksissa pienten koululaisten yleisin tapaturma on kaatuminen. Urheilussa tapahtuvien korvattavien vahinkojen määrä lähes tuplaantuu 6–7 ja 7–8 ikävuosien välillä.

Kun lapselle tulee lisää ikää, urheiluharrastusten ja harjoitusten määrä lisääntyy, joka nostaa myös tapaturmamäärää, Erkamo kertoo.

Flunssamäärät lähtevät nousuun koulujen alettua

Kesä- ja heinäkuu ovat vuoden rauhallisinta aikaa myös 6–7-vuotiaiden hengitystieinfektioiden osalta. Elo- tai syyskuussa infektioiden määrä lähtee kuitenkin nousuun ja palaa nopeasti toukokuun tasolle.

Kesäkuukausien matalan infektiomäärän takana on kesän lämpimät säät, mutta vaikutusta lienee myös sillä, että loma-aikoina ihmiskontaktien määrä on pienempi, Erkamo sanoo.

Alkusyksystä lähtien hengitystieinfektioiden määrä kasvaa jatkuvasti, kunnes huippu saavutetaan yleensä joulukuussa.

Flunssien leviämisen ennaltaehkäisemiseen toimivat parhaiten perinteiset konstit, kuten käsihygieniasta huolehtiminen sekä rauhassa kotona toipuminen. Sairaana ei edelleenkään tule lähettää lasta kouluun, kuten ei itsekään kannata lähteä työpaikalle, Erkamo muistuttaa.

Hengitystieinfektioiden lisäksi pienten lasten sairauksista useimmin haetaan korvausta korvan ja nielun sairauksista sekä ihon sairauksista.