Flunssien aiheuttamia hoitokuluja maksettiin yli 90 prosenttia enemmän kuin viime vuonna – ”Terveyttä turvataan nyt vakuutusten avulla"

Perusterveydenhuollon kriisi näkyy terveysvakuutusten suosion kovana kasvuna ja niiden aktiivisena käyttönä. Myös henkivakuutuksia otetaan jopa enemmän kuin korona-aikana.

Yksityisten terveysvakuutusten käyttö on lisääntynyt varsinkin viimeisen vuoden aikana. Koronavuosia edeltävä taso saavutettiin vuoden 2022 keväällä, minkä jälkeen kasvu on ollut erittäin kovaa. Esimerkiksi flunssiin liittyviä perushoito- ja tutkimuskuluja maksettiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä yli 90 prosenttia enemmän kuin vuoden 2022 vastaavalla neljänneksellä.

– Tässä näkyy koronan jälkeinen aika, kun ihmiset hakeutuvat hoitoon matalammalla kynnyksellä ja vastustuskyky on yhä heikkoa. Yksityisen terveysvakuutuksen käyttöön vaikuttaa myös perusterveydenhuollon kriisi, henkilövakuuttamisen johtaja Jarkko Pärssinen sanoo.

Terveydenhuollon ruuhkat näkyvät myös siinä, mihin korvauksia maksetaan, sillä yksityisen sairaanhoidon osuus kaikista korvatuista hoitokuluista on ollut jo pitkään kasvussa. Finanssialan tilaston mukaan viime vuoden lopussa melkein 1,3 miljoonalla suomalaisella oli sairauskuluvakuutus. Kiinnostus yksityistä terveysvakuutusta kohtaan kasvaa yhä.

– Alkuvuoden aikana terveysvakuutussopimuksia on tehty noin 20 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022 vastaavaan aikaan. Poikkeuksellisuutta lisää se, että näin on tapahtunut varsinkin vallitsevassa epävarmassa taloustilanteessa, jossa samaan aikaan kotitaloudet etsivät säästökohteita. Näyttää siltä, että terveyttä turvataan nyt mahdollisuuksien mukaan vakuutusten avulla, Pärssinen sanoo.

Vakuutuksen avulla omia terveysmenoja pystyy myös ennakoimaan. Lapsiperheet ovat tyypillisesti olleet aktiivisia oman terveydenhuoltonsa turvaamisessa. Kuluvan alkuvuoden aikana eläkeläiset ovat ottaneet enemmän terveysvakuutuksia kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

– Vakuutus kannattaa kuitenkin aina ottaa mahdollisimman aikaisin. Kun ihminen ikääntyy, erilaisia sairauksia ja vammoja kertyy väistämättä lisää ja näin ollen mahdollisten rajoitusehtojen määrä on suurempi. Omaa terveyttään kannattaa turvata ennakoivasti, Pärssinen kannustaa.

Terveyden lisäksi turvataan myös henkeä

Myös henkivakuutusten kysyntä on lisääntynyt voimakkaasti. Henkivakuutussopimuksia tehtiin alkuvuonna viidennes enemmän kuin vuonna 2022. Henkivakuutuksia otettiin paljon myös maaliskuussa 2020, kun korona alkoi.

– Korona-ajan alun piikki selittyi osin ihmisten epätietoisuudella ja huolella. Tämän vuoden maaliskuussa henkivakuutuksia otettiin jopa vuoden 2020 vastaavaa aikaa enemmän. Vapaaehtoisten vakuutusten tarve on selkeästi kasvanut ja kasvaa edelleen, OP-Henkivakuutuksen toimitusjohtaja Sari Heinonen sanoo.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan mukaan vain kahdeksalla prosentilla suomalaisista on henkivakuutus. Lisääntynyt kiinnostus riskihenkivakuutusta kohtaan on tervetullut muutos.

– Väestön ikääntymisen ja julkisen talouden heikentymisen vuoksi hyvinvointiyhteiskunnan on vaikea ylläpitää terveyspalveluille annettua palvelulupaustaan. On erittäin tärkeää, että jokainen varautuu myös itse taloudellisesti yhteen isoimpaan riskiin eli omaan tai läheisen vakavaan sairastumiseen tai henkivakuutuksen tapauksessa siihen pahimpaan, kuolemaan, Heinonen sanoo.