Hellekelit kuormittavat autoa ja kuskia – tällaisia vahinkoja kuuma sää saa aikaan

Pohjola Vakuutuksen vahinkotilastoista selviää, että helteellä autoihin ilmaantuu vikoja erityisesti ilmastointilaitteisiin ja akkuihin. Helteet aiheuttavat ongelmia vuosittain myös kuskeille, jonka seurauksena voi sattua vakaviakin vahinkoja.

Hellekelit kuormittavat autoa samaan tapaan, kuin kovat pakkasetkin. Vikoja ilmaantuu erityisesti ilmastointilaitteisiin ja akkuihin. Pohjola Vakuutuksen tilastoissa hellepäivät näkyvät autopalveluvahinkojen lisääntymisenä.

– Autoilijat kyllä tietävät melko hyvin miten kova pakkanen voi vaikuttaa autoihin, mutta ymmärrys helteen vaikutuksista ei ole vielä samalla tasolla. Helle voi tuoda esiin piilevät viat, eli paras tapa ehkäistä hellevahinkoja on auton huollosta huolehtiminen, muistuttaa Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander.

Kuuma sää on erityisen kohtalokas auton ilmastoinnille, joka joutuu helteillä koville.

– Moni herää ilmastoinnin huoltamiseen vasta silloin, kun huomaa ettei auto viilenekään helteellä. Ilmastointi kuitenkin kannattaisi huoltaa ennakoivasti parin vuoden välein, jottei yllätyksiä – etenkään sellaisia mitkä olisi voinut välttää - tulisi vastaan, Hiljander sanoo.

Helteet ovat riski myös tuulilaseille, joissa on kiveniskemiä.

– Kun auto on kuumentunut auringonpaisteessa ja laitetaan ilmastointi päälle, on riskinä, että lämmönvaihtelu aiheuttaa tuulilasiin halkeaman. Myös auton peseminen hellepäivänä kylmällä vedellä saattaa aiheuttaa kiveniskemän muuttumisen halkeamaksi, Hiljander kertoo.

Akku on kovilla kesähelteillä – muista huoltaa myös auton ulkopintaa

Kuumalla säällä erityisesti autojen akut ovat kovilla. Helle heikentää akun toimintakykyä jopa niin, että se lakkaa toimimasta ja auto jättää tienpäälle.

– Kuumuus, ilmastoinnin käyttäminen ja lyhyiden matkojen ajaminen saattaa tyhjentää akun. Kesällä on tärkeää muistaa, että autolla ajetaan välillä pidempiäkin matkoja, jolloin akulla on aikaa latautua, Hiljander muistuttaa.

Myös auton maalipinta voi vaurioitua herkästi, jos siihen tarttuu esimerkiksi linnun jätöksiä tai pihkaa ja auto on pitkään suorassa auringonpaisteessa. Kaikki auton pintaan tullut ylimääräinen kannattaa huuhdella pois mahdollisimman pian.

Huomio kuskin jaksamiseen ja terveyteen

Vahinkotilastoissa näkyy myös helteiden vaikutus kuskeihin. Kuumudesta johtuvia törmäyksiä ja ulosajoja tapahtuu joka vuosi. Usein syynä on helteen uuvuttaman kuskin nukahtaminen rattiin. Erityisesti iäkkäämpien ja heikentyneen terveydentilan omaavien on syytä olla varovaisia hellekeleillä ajaessa.

– Helteellä rattiin hypätessä on syytä kiinnittää erityisesti huomiota nesteytykseen, auton sisäilman pitämiseen viileänä sekä taukojen pitämiseen tarpeeksi usein. Myös silmät kannattaa suojata aurinkolasein, ettei aurinko pääse sokaisemaan ajaessa, Hiljander kertoo.