Huolestuttava ilmiö on aiheuttanut talven aikana lukuisa tulipaloja – ”Nämä olisivat täysin vältettävissä”

Tuhkista syttyi talven aikana lukuisia tulipaloja, jotka johtivat pahimmillaan täysin palossa tuhoutuneisiin taloihin ja liki miljoonaluokan vahinkoihin. Pohjola Vakuutuksen mukaan ilmiön taustalla ovat inhimilliset, mutta kohtalokkaat virhearviot.

Takat ja leivinuunit lämpenivät talven aikana tavanomaista ahkerammin suomalaisissa kotitalouksissa. Tulisijojen aktiivisempi käyttö ei kuitenkaan kokonaisuutena nostanut kotitalouksien palovahinkojen määrää, mutta sai tuhkapalot nousemaan Pohjola Vakuutuksen tunnistamaksi ilmiöksi.

– Erityisen surullisia tuhkapaloista tekee sen, että ne ovat tarpeettomia ja lähtevät lähes aina inhimillisestä erehdyksestä. Nämä olisivat täysin vältettävissä, Pohjola Vakuutuksen omaisuuden ja toiminnan korvauspalveluista vastaava johtaja Markus Uimonen sanoo.

Tuhkapalolla tarkoitetaan tulisijassa poltetun puun tuhkan sytyttämää tulipaloa. Energiansäästötoimien myötä useissa kotitalouksissa tuhkaa on kertynyt huomattavasti aiempaa enemmän, minkä myötä tuhkapalon riski kertautuu. Tyypillisesti tuhkapalo vaatii syttyäkseen virhearvion tuhkan käsittelyssä.

– Valitettavasti tuntuu olevan varsin yleistä, että tietotaito tuhkan käsittelyn suhteen on vajavaista. Tuhkan pitäisi aina antaa jäähtyä tulipesässä, minkä jälkeen se nostetaan palamattomaan kannelliseen metalliastiaan, Uimonen sanoo.

Tuhka voi syttyä uudelleen jopa vuorokausien jälkeen

Pohjola Vakuutuksen tiedossa on lukuisia tapauksia, jossa tuhka on nostettu tulisijasta avonaiseen muoviämpäriin, ja viety terassille jäähtymään. Pienikin tuulenvire voi saada lämpimän tuhkan syttymään uudelleen.

– Näissä valitettavissa tapauksissa tuhka on kipinöinyt, muoviämpäri on sulanut ja seuraavaksi on syttynyt palamaan puurakenteinen terassi. Pahimmissa tapauksissa terassilta palo on levinnyt koko rakennukseen ja kokonaisia taloja on palanut, Uimonen kertoo.

Omakotitalon tulipalon ollessa kyseessä, nousevat vahingot usein satoihintuhansiin euroihin, jopa miljoonaluokkaan. Näin on ollut myös talven tuhkapaloista maksetuissa vahingonkorvauksissa. Virheet ja huolimattomuus tuhkan käsittelyssä nostavat palovahinkojen todennäköisyyttä, minkä takia tuhkapaloista ei välttämättä makseta täysimääräistä korvausta.

– Tuhkaa pitää käsitellä hyvin huolellisesti, sillä se voi otollisissa olosuhteissa kyteä uudelleen vielä vuorokausien päästäkin.

Kevään mökkikauden alkaessa Uimonen peräänkuuluttaa huolellista tulisijojen käyttöä ja tuhkan käsittelyä. Myös nuohooja on syytä pyytää suorittamaan vapaa-ajan asunnon piipun nuohous kolmen vuoden välein.

– Jos mökiltä ei sellaista jo löydy, niin kaupungista kannattaa napata mukaan kannellinen metalliämpäri, johon nuotion ja tulipesän tuhkat voi laittaa, Uimonen suosittelee.

Tulisijan edessä ei pidä koskaan säilyttää palamisherkkiä asioita, kuten halkoja, muoviesineitä tai mattoja.

– Se voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta tulisijan kipinäluukusta lennähtävän hiilloksen sytyttämiä tulipaloja sattuu ikävä kyllä tuon tuosta, kun tulisijan edustalla säilytetään jotain sellaista, joka voi syttyä tuleen, Uimonen sanoo.