Ilmalämpöpumppu voi aiheuttaa kymmenien tuhansien vahingot – varoitus tee-se-itse-ratkaisuista

Ilmalämpöpumppujen ja viilentimien yleistyminen näkyy myös vakuutusyhtiössä. Pahimmillaan suosikkilaite voi aiheuttaa kymmenien tuhansien eurojen vahingot.

Ilmastonmuutoksen myötä yleistyneet helleaallot ja kovat pakkasjaksot sekä rajusti vaihdellut sähkön hinta ovat saaneet yhä useamman suomalaisen varustamaan kotinsa tai mökkinsä ilmalämpöpumpulla tai ilmanviilentimellä.

Laitteiden yleistyminen näkyy myös Pohjola Vakuutuksessa, jonne ilmoitetaan vuosittain satoja ilmalämpöpumppuihin liittyviä vahinkoja. Pahimmillaan ilmalämpöpumppu tai viilennin voi aiheuttaa kalliin vesivahingon.

– Vesivahinkojen taustalla on tyypillisesti laitteen vikaantuminen tai asennusvirheitä. Myös siirreltävien viilennyslaitteiden kondenssivesisäiliön ylivuotaminen ja esimerkiksi pölystä ja eläinten karvoista tukkeutunut ilmalämpöpumpun poistoputki aiheuttavat vahinkoja, Pohjola Vakuutuksen korvauspäällikkö Sini Kujala kertoo.

Vuotavasta ilmalämpöpumpusta tuhansien eurojen lasku

Pohjola Vakuutuksen asiakkaat kertovat vahinkoilmoituksissaan, kuinka ilmalämpöpumpun kondenssivesi on päässyt vuotamaan seinän sisälle tai parkettilattialle ja aiheuttanut merkittävää vahinkoa.

– Jos vettä pääsee seinän sisään tai lattiarakenteisiin, kustannus voi nousta kymmeniin tuhansiin euroihin. Joissain tapauksissa vuotanut ilmalämpöpumppu on aiheuttanut vahinkoa naapuriasuntoon asti, Kujala varoittaa.

Liikuteltavien viilentimien aiheuttamat vahingot ovat lähtökohtaisesti pienempiä, mutta myös näistä maksettava korvaus voi nousta tuhansiin euroihin, jos esimerkiksi lattiapintoja joudutaan uusimaan vuotovahingon vuoksi.

– Silloin tällöin törmäämme tapauksiin, joissa siirreltävän viilennyslaitteen kondenssivesi on ohjattu laitteen säiliön tai viemärin sijaan esimerkiksi ämpäriin. Lämmintä ilmaa viilennettäessä laite tuottaa lyhyessä ajassa paljon vettä. Jos laite unohtuu päälle, isompikin astia vuotaa yli nopeasti, Kujala kertoo.

Näin ennaltaehkäiset vahinkoja

Miten vahingon sitten välttää? Sini Kujalan mukaan tärkeintä on ennaltaehkäisy, joka alkaa jo asennusvaiheessa.

– Ilmalämpöpumpun ja kylmäainetta sisältävän jäähdytyslaitteen asennus- ja sähkötöihin tarvitaan aina Turvallisuus- ja kemikaaliviraston pätevyysrekisteriin kirjattu urakoitsija. Asennusvirheistä aiheutuneita vahinkoja ei korvata kotivakuutuksesta, hän muistuttaa.

Laitteita tulee myös huoltaa säännöllisesti. Ilmalämpöpumppu ja suodattimet kannattaa puhdistaa noin kerran kuukaudessa. Lisäksi on hyvä tarkistaa, ettei poistovesiletku ole tukossa, ja että vesi pääsee poistumaan kondenssivesiletkusta vapaasti ja ohjautuu ulkona oikeaan paikkaan, kuten maaperään tai viemäriin.

Tärkeää on myös noudattaa aina valmistajan ohjeita ja kutsua tarvittaessa ammattilainen paikalle. Ilmalämpöpumpuissa suositellaan ammattilaisen suorittamaa huoltoa muutaman vuoden kuluttua asennuksesta.

– Ongelmatapauksissa kannattaa usein kääntyä suoraan ammattilaisen puoleen. Joissain valitettavissa tapauksissa liian omatoiminen ilmalämpöpumpun omistaja on aiheuttanut tee-se-itse-korjaustoimenpiteillään isoakin vahinkoa, Kujala kertoo.

Hänellä on myös tärkeä muistutus siirreltävien viilentimien omistajille:

– Vakavimmat vahingot tapahtuvat silloin, kun laite ehtii vuotaa pidemmän aikaa kenenkään huomaamatta. Siksi viilennintä ei tule jättää päälle tyhjään asuntoon. Jos näin on kuitenkin ohjeiden vastaisesti tehty, ja laite aiheuttaa sillä aikaa vahinkoa, voi vakuutuskorvauksiin tulla vähennyksiä.