Jyrsijät ja näätäeläimet voivat aiheuttaa kotiin tai mökille jopa useiden kymmenien tuhansien eurojen vahingot

Jyrsijät ja näätäeläimet aiheuttavat vuosittain useiden tuhansien eurojen vahinkoja mökeillä ja kodeissa. Suurimmat tuhot syntyvät jyrsijöiden aiheuttamista putkivuodoista ja näätäeläinten tuhoamista välikatoista. Ennen talvea varsinkin mökillä on tärkeää huolehtia, etteivät tuhoeläimet pääse sisään rakennuksiin.

Rotat, hiiret, näädät ja minkit tekevät pahimmillaan mittavia tuhoja asuintalojen rakenteissa. On tyypillistä, että rakennusten eristeitä käytetään pesänrakennustarkoitukseen, puurakenteita jyrsitään ja jätökset aiheuttavat tuhoja hajuhaittoina imeytyessään rakennusmateriaaleihin.

– Tilastojemme mukaan rotat ja hiiret aiheuttavat tuhoa erityisesti vesivahinkojen muodossa, kun ne ovat päässeet nakertamaan reikiä viemäriputkiin, astianpesukoneen poistoletkuihin ja käyttövesiputkiin. Näissä tapauksissa vahingot voivat nousta jopa useaan tuhanteen euroon, Pohjola Vakuutuksen omaisuuden ja toiminnan korvauspalveluista vastaava johtaja Markus Uimonen kertoo.

Jyrsijät hakeutuvat sisälle ilman viiletessä, yleensä syys-marraskuussa. Tavallisesti Suomen kylmä talvi rajoittaa hiiri- ja rottakantaa, mutta tulevaisuudessa on mahdollista, että ilmaston lämmetessä hiiret ja erityisesti rotat selviävät runsaslukuisempana talven yli.

Myös näätäeläimet aiheuttavat vuosittain suuria vahinkoja

Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan myös näätien tekemistä tuhoista tulee vuosittain useampi ilmoitus.

– Näätä voi talon tai mökin välikattoon pesiytyessään aiheuttaa kymmenien tuhansien eurojen vahingot syödessään eristeitä ja sotkiessaan tilan. Näätä voi myös nakertaa räystäisiin aukkoja, joiden kautta välikattoon pääsee vettä, Uimonen sanoo.

Vahinkotilastoista löytyy myös minkkien rakennusten välipohjiin aiheuttamia vahinkoja. Minkki voi pesiytyä talon rakenteisiin lattian alle. Vahingot voivat olla näissäkin tapauksissa useita kymmeniä tuhansia euroja.

Ennakoivat toimet auttavat pitämään jyrsijät ja näätäeläimet loitolla

On tärkeää ehkäistä jyrsijöiden ja näätäeläimien aiheuttamia vahinkoja, sillä hyönteisten, rottien, hiirten, myyrien, oravien, jänisten ja kanien aiheuttamat vahingot eivät pääsääntöisesti ole vakuutuksesta korvattavia.

– Jos edellä mainittujen eläinten järsimät johdot aiheuttavat kuitenkin tulipalon, vahinko on vakuutuksesta korvattava. Myös vuotovahinkoja voidaan korvata samasta syystä, jos kotivakuutukseen on valittu vuotoja korvaava turvataso. Näätien ja minkkien aiheuttamia vahinkoja ei ole rajattu pois kotivakuutuksen korvauspiiristä, Uimonen kertoo.

Hyvä keino torjua tuhoeläimiä on tehdä omasta kodin lähiympäristöstä mahdollisimman epähoukutteleva.

– Jyrsijöiden ja näätäeläinten pääsyn aukkojen tai katon reunojen kautta sisälle rakenteisiin voi estää tiheäsilmäisellä metalliverkolla. Roskikset, komposti ja ruuan säilytys kannattaa hoitaa niin, että eläimet eivät pääse niihin käsiksi, kertoo Uimonen.

Erilaiset tuhoeläimet on tärkeä pitää mielessä erityisesti mökkiä laitettaessa talviteloille.

– Mökeillä vahingot sattuvat usein omistajan tietämättä, sillä mökki voi olla käyttämättä erityisesti talvella pitkiäkin aikoja, Uimonen neuvoo.