Kiertävät sähkökatkot koskevat erityisesti kaupungeissa toimivia yrityksiä – sähkönjakelun keskeytys voi houkutella myös rikollisia

Sähkönjakelun keskeytyksiin on syytä varautua myös yrityksissä. Mahdolliset kiertävät sähkökatkot vaikuttaisivat toteutuessaan väistämättä myös yritysten toimintakykyyn.

Talven energiakriisi voi johtaa sähkönsaannin saatavuusongelmiin alkuvuoden aikana, mikä tarkoittaisi pahimmillaan sähkönjakelun suunniteltuja keskeytyksiä kiertävien sähkökatkojen muodossa. Erityisesti kaupunkialueella toimivien kivijalkakauppojen, ravintoloiden, pk-yritysten ja elintarvikeliikkeiden kannattaa varautua mahdollisiin sähkönjakelun keskeytyksiin.

– Ikävä kyllä yritykset ja yrittäjät eivät voi lähteä siitä oletuksesta, että yritystoiminta on rajattu täysin pois sähkökatkojen piiristä, sillä sähkönjakelun keskeytys tehtäisiin aina alueelle kerrallaan, Pohjola Vakuutuksen yritysasiakkaiden omaisuudesta ja toiminnasta vastaava korvauspäällikkö Heikki Oksanen sanoo.

Kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan sähkökatkojen riski on kohonnut, kun Olkiluoto 3 ei tuota sähköä keskitalvella. Sähköpulan koittaessa varoitusaika jakeluverkkoyhtiöille sähkönkulutuksen rajoittamistarpeesta on parhaimmillaankin korkeintaan 24 tuntia. Tilanne voi olla haastava erityisesti pienyrittäjille ja pienemmille yrityksille.

– Olemme huolissamme siitä, että pienyrityksissä ei olla varauduttu sähkönjakelun keskeytyksiin. Todennäköisimmin lyhyt keskeytys sähkönjakelussa on kuitenkin haitoiltaan ja omaisuusvahingoiltaan yksittäiselle yritykselle maltillinen. Tärkeintä tässä vaiheessa on, että sähkönjakelun keskeytyksiin on varauduttu myös pienemmissä yrityksissä, Oksanen kertoo.

Sähköyhtiö lähettää tekstiviestin joko muutaman tunnin ennen sähkönjakelun keskeytystä tai äkillisen sähköpulan koittaessa vasta, kun katko on alkanut. Oksasen mukaan varautuminen auttaa hahmottamaan mahdollisen sähkökatkon vaikutuksia yrityksen toimintaan. Varotoimenpiteet myös vähentävät omaisuusvahinkojen riskiä.

– Laiterikkoja voi ennaltaehkäistä tarkistamalla kiinteistön ja laitteiden ylijännitesuojaus. Sähköjen palautuessa on syytä varmistaa, että laitteet palautuvat toimintaan odotetusti. Jos sähkökatko uhkaa aiheuttaa omaisuusvahinkoa, tulisi mahdolliset vahingot pyrkiä minimoimaan, Oksanen kertoo.

Sähkökatko voi lisätä murtovarkauksia

Kaupat, ravintolat ja pienyritykset ovat haavoittuvimpia sähkökatkojen aiheuttamille vahingoille. Tietyissä tilanteissa liiketoiminta voi jopa keskeytyä sähkönjakelun ajaksi, jos kassa ei toimi ja varavirtaa ei ole saatavilla.

Sähkökatko voi aiheuttaa myös kohonneen murtovarkauden riskin, mikäli hälytys- ja valvontajärjestelmät eivät ole varavirtalähteiden piirissä. Oksanen suosittelee kääntymään laitetoimittajan puoleen, mikäli sähkökatkon vaikutus hälytysjärjestelmän tai ovien lukituksen toimivuuteen on epäselvä.

– Olemme tunnistaneet riskin, että sähkökatko saattaa lisätä rikosvahinkoja. Yrittäjän näkökulmasta jo ilmiön tiedostaminen ja varautuminen todennäköisesti ennaltaehkäisevät rikosvahinkoja, sillä yksistään paristokäyttöinen valo saattaa pitää vorot loitolla.

Oksasen mukaan tiiviillä asuinalueilla ja talojen kivijaloissa toimivien yritysten kannattaa varautua sähkönjakelun keskeytyksiin mahdollisimman konkreettisesti.

– Kannattaa miettiä esimerkiksi sitä, miten asiakkaat ohjattaisiin liikkeestä ulos turvallisesti mahdollisen sähkökatkon aikana.

Toimintasuunnitelma auttaa myös hahmottamaan mahdolliset vaikutukset yrityksen toimintaan.

– Jos yrityksessä on varauduttu sähkönjakelun keskeytykseen esimerkiksi varavirtalähteillä, pystyy moni toimija jatkamaan toimintaansa verrattain normaalisti myös sähkökatkon aikana. Kaikki varautuminen auttaa vähintäänkin minimoimaan sähkökatkon aiheuttaman riesan, Oksanen rauhoittelee.