Koiria piinaa ihmisillekin tuttu terveysongelma - "Koirat kärsivät vatsavaivoista ihmisiä helpommin.”

Suomalaiset vakuuttavat koiriaan ahkerasti, vaikka korona-aikojen suurin pentubuumi onkin laantunut. Koiria piinaavat nykyään yhä yleistyneet ruuansulatuskanavien vaivat.

Koiran vaivojen tutkiminen ja hoitaminen ilman vakuutusta voi tulla kalliiksi. Pohjola Vakuutuksen koirien hoitokuluvakuutuksesta korvattujen vahinkojen keskikorvaus on noussut tasaisesti viime vuosina ja on nyt reilu 300 euroa.

Eläinlääkärikustannusten nousu vaikuttaa siihen, että lemmikin sairastumiseen varaudutaan yhä enenevässä määrin vakuutuksilla, Pohjola Vakuutuksen tuoteasiantuntija Hannu Partanen sanoo.

Aina tarve lähteä eläinlääkärin vastaanotolle ei ole selvä: tilanteen vakavuuden arviointi voi olla monessa itselle uudessa tilanteessa haastavaa. Lisäksi lähin eläinlääkäri saattaa sijaita hyvinkin kaukana. Näissä tilanteissa etäeläinlääkärin videokonsultaatiosta voi olla suuri apu.

Nopeasti saatava etäkonsultaatio mahdollistaa hoidontarpeen arvioinnin ja ohjeistuksen jatkotoimenpiteille oli kyse sitten kotihoidosta tai tarpeesta viedä koira tutkimuksiin tai hoitotoimenpiteisiin vastaanotolle. Pohjola Vakuutus tarjoaa koiran hoitokuluvakuutuksen ottajille maksuttomana etuna etäeläinlääkärin konsultaation, Partanen kertoo.

Vatsavaivat yleistyvänä riesana

Herkkävatsaisuus koirilla on lisääntynyt. Etäeläinlääkärinpalveluja tarjoavalle FirstVetille vuosittain tulevista yhteydenotoista koirien ruuansulatuskanavan vaivoihin liittyy noin reilu neljännes.

Koiran ruuansulatuskanava on paljon herkempi kuin ihmisen ja siksi ne kärsivät vatsavaivoista ihmistä helpommin. Pelkkä stressi tai ruokavalion muutos saattaa saada koiran vatsan sekaisin. Myös virukset voivat olla kiusana tai jonkin pilaantuneen syöminen sekoittaa vatsan toiminnan, FirstVetin vastaava eläinlääkäri Maiju Tamminen kertoo.

Epäsopivasta ruuasta aiheutuvat vatsavaivat ovat yleinen ongelma rodusta riippumatta. FirstVetin teettämän tutkimuksen mukaan koirille tarkoitetut raakapullat ovat yksi syy etenkin nuorten koirien vatsavaivoihin.

Pennun suoliston bakteerikanta on vasta kehittymässä ja bakteeripitoisten lihojen antaminen voi saada aikaan vakaviakin vaurioita. Bakteeripitoiset raakalihat saattavat olla terveysriski myös lemmikin omistajalle, sillä bakteerit siirtyvät helposti ihmisiin käsittelyn yhteydessä, Tamminen sanoo.

Moni ihmisille tuttu arjen herkku on koiralle vaarallinen

FirstVetiin tulee paljon yhteydenottoja myös myrkytysepäilyistä. Koirien omistajilla on hyvin tiedossa koirille myrkylliset ruoka-aineet, mutta muille saattaa tulla yllätyksenä, että suklaan ja xylitolin lisäksi myös esimerkiksi viinirypäleet ja rusinat ovat koirille vaarallisia.

Jo muutama viinirypäle saattaa pahimmillaan aiheuttaa koiran kuoleman. Viinirypäleiden ja rusinoiden syöminen voi aiheuttaa akuutin tai ajan kuluessa pahaneva munuaisvaurion. Myrkytysoireet eli oksentelu ja ripulointi voivat alkaa vasta tunteja syömisen jälkeen. Jos epäilee koiran syöneen viinirypäleitä tai rusinoita, tulee ottaa heti yhteyttä eläinlääkäriin tarkempia hoito-ohjeita varten, Tamminen neuvoo.

FirstVet on maailman ensimmäinen ja johtava, kokonaan digitaalinen eläinklinikka, joka aloitti toimintansa Suomessa keväällä 2018. Mobiili- ja selainsovelluksen kautta toimiva FirstVet tarjoaa eläinlääkärikonsultaatioita ja lemmikkien ravitsemus- ja käytösneuvontaa videopuhelun välityksellä.