Korona-aika näkyy lemmikkieläinvakuutusten määrässä - yhä useampi kissa tai koira käy etälääkärin vastaanotolla

Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan eläinlääkärikuluja kattavien hoitokuluvakuutusten määrä on kasvanut korona-aikana yli kaksinkertaista vauhtia viime vuoteen verrattuna. Saman aikaisesti myös erityisesti etäeläinlääkärien vastaanottomäärät ovat nousussa.

Etäeläinlääkärien vastaanottojen määrän nousu näkyy myös Pohjola Vakuutuksen yhteistyökumppanin FirstVetin tilastoissa. Etäklinikka FirstVetin vastaanottomäärät ovat nousseet tänä keväänä viime kevääseen verrattuna 66 prosenttia.

Lemmikkieläinten yllättäviin sairastumisiin kannattaakin varautua ottamalla hoitokuluvakuutus.

– Se korvaa muun muassa tutkimus- ja hoitotoimenpiteitä, lääkkeitä sekä röntgen- ja laboratoriotutkimuksia, Pohjola Vakuutuksen omaisuuskorvauspalveluista vastaava johtaja Markus Uimonen kertoo.

Pohjola Vakuutuksen ja FirstVetin tilastojen mukaan etävastaanottoa käyttävät eniten koirien omistajat lemmikkiensä iho-, turkki- ja korvavaivojen konsultoimiseen. Myös koirien vatsavaivoista tulee paljon yhteydenottoja. Tänä vuonna etälääkärillä ovat asioineet aiempaa useammin kissojen omistajat. Kissanomistajien yhteydenottojen määrä on noussut noin 20 prosenttia verrattuna viime vuoteen.

– Käytämme FirstVetin vastaanotolla videopuhelua, jonka avulla eläinlääkäri voi hyvinkin luotettavasti arvioida oireita ja lemmikin yleiskuntoa sekä sitä, pitääkö lemmikki viedä hoitoon eläinklinikalle. Videopuheluominaisuus auttaa selvittämään suurimman osan tapauksista ilman klinikkakäyntiä. Etälääkäripalveluamme käyttävistä asiakkaista vain neljännes ohjataan klinikalle. Lopuille voidaan antaa kotihoito-ohjeet, joilla lemmikin vaiva voidaan hoitaa kokonaan tai oireita lievittää, FirstVetin maajohtaja ja vastaava eläinlääkäri Maiju Tamminen kertoo.

Varaudu vakuutuksella

OP:n tekemän tutkimuksen mukaan 4 prosenttia suomalaisista on hankkimassa lemmikin seuraavan vuoden aikana ja 12 prosenttia haaveilee lemmikin hankkimisesta. Kun lemmikin hankkii, kannattaa vakuuttaa se jo heti pentuna, sillä eläinvakuutus ja eläimen hoitokuluvakuutus eivät koske sairauksia, jotka ovat alkaneet ennen vakuutuksen voimaantuloa. Kun Pohjola Vakuutuksen eläinvakuutukseen sisällyttää hoitokuluvakuutuksen, kuuluvat FirstVet-etävastaanotot vakuutukseen toistaiseksi maksutta.

– Jos lemmikin terveydentila edellyttää käyntiä eläinlääkärissä, voi Pohjola Vakuutuksen lemmikkivakuutuksen turvin asioida tietyillä kumppaniklinikoilla maksamalla vakuutuksesta korvattavasta hoidosta vain omavastuun. Lopun klinikka laskuttaa Pohjola Vakuutukselta, Markus Uimonen neuvoo.