Koronapandemian vaikutukset näkyvät Pohjola Vakuutuksen korvatuissa vahingoissa – valtaosa isojen tapahtumien keskeytyksiä ja matkavahinkoja

Pohjola Vakuutus korvasi koronapandemiaan liittyviä vahinkoja tammi-syyskuun aikana yhteensä 26 miljoonaa euron arvosta. Korvatuista vahingoista valtaosa koostuu isojen tapahtumien keskeytysvahingoista ja matkavahingoista. Toisaalta erityisesti ajoneuvovahinkojen määrä väheni merkittävästi kevään aikana koronarajoitusten myötä.

Matkavahingoissa suurin piikki oli keväällä, maalis-huhtikuussa, jolloin mm. matkojen peruutuksia koronapandemian vuoksi tehtiin eniten.

- Matkavahinkojen osuus kaikista koronaan liittyvistä vahingonkorvauksista on hieman alle kolmasosa. Korvauksia maksettiin noin 30 000:lle vakuutuksenottajalle, ja keskimääräinen vahinko oli noin 450 euroa, Pohjola Vakuutuksen toimitusjohtaja Olli Lehtilä kertoo.

Pohjola Vakuutuksen matkavakuutuksen kriisiturvasta korvataan myös evakuointikuluja sekä ambulanssilentoja akuutin matkasairauden sattuessa. Koronaan liittyvien ambulanssilentojen korvausmäärä oli yhteensä noin 360 000 euroa.

Isojen tapahtumien keskeytysvahingot kohdistuivat pääosin kesä-heinäkuulle, kun suurimpia festivaaleja jouduttiin peruuttamaan koronarajoitusten myötä. Pohjola Vakuutus on markkinajohtaja isojen tapahtumien vakuuttajana.

Koronapandemialla oli myös päinvastaisia vaikutuksia vahinkokehitykseen. Kevään rajoitustoimet vähensivät yleisesti taloudellista toimeliaisuutta, mikä näkyi omaisuusvahingoissa, mutta erityisesti ajoneuvovahingoissa. Maalis-toukokuussa ajoneuvovahinkoja sattui 30 prosenttia vähemmän verrattuna viime vuoden samaan aikaan. Kesän ja syksyn aikana ajoneuvovahinkojen määrä on jo palannut vuodenajalle tyypilliseen tasoon.

- Kokonaisuutena tämä vuosi on tähän mennessä ollut varsin poikkeuksellinen vahinkovuosi, ja koronapandemian vaikutukset tulevat näkymään varmasti loppuvuonna ja pitkälle ensi vuoteen, Lehtilä arvioi.

Koronan myötä henkivakuutuksen suosio kasvoi

Pohjola Vakuutuksen tilastoista käy ilmi, että tammi-syyskuun aikana riskihenkivakuutuksia myytiin 23 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

- Poikkeukselliset ajat vaikuttavat saaneen asiakkaamme pohtimaan oman henkilökohtaisen turvansa laajentamista. Keväällä oli nähtävissä myös orastavaa kiinnostusta terveysvakuutuksiin, Lehtilä toteaa.

- Matkustusrajoitusten myötä matkavakuutusten myynti on puolestaan vähentynyt merkittävästi. Monet suomalaiset matkustavat vallitsevassa tilanteessa kotimaassa, jolloin matkavakuutusturva on hyvä myös varmistaa. Esimerkiksi jos matkalle lähtö taas peruuntuu oman, lähiomaisen tai matkakumppanin koronaan sairastumisen tai muun äkillisen sairastumisen vuoksi, voidaan peruuntuminen korvata, Lehtilä täsmentää.