Kuohuviinipullojen poksahtelu näkyy kodin irtaimistovahinkoina – juhlahetkellä tulilinjalla ovat erityisesti silmälasit, televisiot ja tietokoneet

Pohjola Vakuutuksen vahinkotilastoista nousee esiin yllättävä havainto – kuplajuomien avaamishaaverit näkyvät vahinkoilmoituksissa erityisesti rikkoutuneena omaisuutena. Useimmat juhlajuomien avaamiseen liittyvät vahingot ovat inhimillisiä virhearvioita.

Kuohujuomien avaamiseen liittyvät haaverit näkyvät Pohjola Vakuutuksen vahinkotilastoissa ympäri vuoden, vaikka vappu ja kevään juhlakausi ovat kuohuvien sesonkiaikaa. Hieman yllättävä tilastofakta on, että useimmin kuohuviiniä avatessa rikkoutuu kodin viihde-elektroniikkaa ja tyypillisesti vahinko kipuaa useisiin satoihin euroihin.

– Erityisesti kannettavat tietokoneet ja taulutelevisiot ovat kokeneet kovia kuohujuomien avaamisen yhteydessä. Hieman harjaantumattomammissa käsissä kuohuviinipullon korkki voi lentää kuvaruutuun, toisinaan taas juhlava kaato voi loiskua tietokoneen näppäimistölle. Harmillisia tilanteita juhlatunnelman keskellä, mutta yleisesti ottaen kotivakuutus korvaa yllättäviä omaisuusvahinkoja. Myös tällaiset juhlahetkessä sattuneet ikävät haaverit kuuluvat elämään ja niiden vahinkoilmoitukset käsitellään yksitellen, Pohjola Vakuutuksen omaisuuden ja toiminnan korvauspalveluista vastaava johtaja Markus Uimonen summaa.

Useimmissa kotitalouksien kuohuviinipulloihin liittyvissä vahinkoilmoituksissa käy ilmi, että avaamistekniikka on ollut hieman puutteellinen. Kuohuviinipullon korkki voi lentää otollisissa olosuhteissa jopa sadan kilometrin tuntivauhtia.

– Tyypillisimmin omaisuusvahinkoa aiheuttavatkin avaamishumussa lentävä korkki ja tarjoiltaessa sattuu myös inhimillisiä virhearvioita lasin tilavuudesta. Myös ikkunoihin ja silmälaseihin tulee halkeamia ja säröjä, kun kuohuviinipulloja availlaan, Uimonen täsmentää.

Kuohuviiniä ei tulisi hölskyttää matkalla juhlapaikalle ja se tulisi avata vasta viileänä. Hyvä tapa omaisuusvahinkojen välttämiseen on avata kuohuviini lavuaarin yllä tai kotipihalla.

– Ei ole mitenkään epätavallista, että kuohuviiniä lentää kattoon. Se kertonee siitä, että avaustekniikka kaipaa vielä hiomista tai maltti ei ole riittänyt.

Kuohuviinin epäonnisesta avaamisesta jopa tuhansien eurojen omaisuusvahinko

Kalleimmat Pohjola Vakuutuksen korvaamat kuohuviinihaaverit ovat nousseet joihinkin tuhansiin euroihin. Tyypillisesti vahinko on kuitenkin vähintään satoja euroja, kun kyse on kuohuviinin räjähdysmäisestä aukeamisesta seuranneesta omaisuusvahingosta.

– Kalleimmat vahingot syntyvät silloin, kun huoneiston pinnat kärsivät räjähdysmäisestä avaamisesta, Uimonen sanoo.

Kuohuviinipullon käsittelyssä kannattaa olla huolellinen. Jäähdytetty pullo voi olla liukas ja livetä käsistä, joten lähettyvillä kannattaa pitää kuivausliina.

– Tiedämme, että kuohuviinipullot ovat tippuessaan rikkoneet esimerkiksi liesien pintoja ja keraamisia tiskialtaita.

Vapun viettoon Uimonen toivoo iloista juhlatunnelmaa ja muistuttaa, että tekevälle sattuu aina välillä.

– Välillä sattuu ja tapahtuu, kun olosuhteet ja juhlatunnelma kohtaavat. Toivottavasti kenenkään vapputunnelma ei kärsi, vaikka kuohuviiniä avatessa kävisi epäonninen vahinko. Kannattaa tehdä vahinkoilmoitus omalle vakuutusyhtiölle, niin asiat lähtevät eteenpäin, Uimonen kiteyttää.