Kyselytutkimus: tällaisia vaaratilanteita suomalaiset kohtaavat liikenteessä – etenkin yksi syy korostuu

Yli puolet suomalaisista on joutunut läheltä piti -tilanteeseen liikenteessä viimeisen vuoden aikana, selviää Pohjola Vakuutuksen tuoreesta kyselystä. Iso osa vaaratilanteista nähdään tapahtuneen muiden autoilijoiden virheiden ja huonon sään vuoksi.

Pohjola Vakuutuksen Taloustutkimuksella teettämässä kyselytutkimuksessa 61 prosenttia suomalaisista kertoo joutuneensa auton kuljettajana tai matkustajana läheltä piti -tilanteeseen viimeisen vuoden aikana.

Useimmissa tilanteissa uhkana on ollut törmätä toiseen autoon, ajaa ulos kaistalta tai tieltä tai törmätä eläimeen.

Yleisimmäksi syyksi läheltä piti -tilanteisiin suomalaiset näkevät toisten kuljettajien tekemät virheet. Peräti 37 prosenttia kyselyn vastaajista kertoo joutuneensa vaaralliseen tilanteeseen liikenteessä tästä syystä.

Tämä on hyvä muistutus siitä, että vaikka itse kokisi olevansa huolellinen kuski, ei toisten autoilijoiden toimintaa voi aina ennakoida. Toisaalta jokaisen on hyvä katsoa välillä peiliin – etenkin, jos läheltä piti -tilanteita sattuu useamminkin, kommentoi Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander.

Yleisimmät syyt läheltä piti -tilanteeseen

Onnettomuustietoinstituutin (OTI) mukaan Suomessa tapahtuu vuosittain noin 90 000 liikennevakuutuksesta korvattavaa vahinkoa. Vuonna 2022 sattuneista vahingoista 16 prosenttia oli henkilövahinkoja.

Onnettomuuksia useammin sattuu kuitenkin läheltä piti -tilanteita, joissa vaarallisesta tilanteesta on selvitty säikähdyksellä esimerkiksi nopean reagoinnin ansiosta.

Pohjola Vakuutuksen kyselytutkimus selvitti, millaisissa tilanteissa autoilijat joutuvat useimmin läheltä piti -tilanteisiin. Erityisesti viisi tekijää korostuivat vastauksissa:

1. Toisen kuskin tekemät virheet (37 %)
  2. Huono ajosää (28 %)
  3. Jalankulkijan yllättävät liikkeet (19 %)
  4. Eläimen väistäminen (16 %)
  5. Väsymys (15 %)

– Sääolosuhteet vaikuttavat merkittävästi näkyvyyteen ja auton hallintaan. Etenkin alkutalven liukkaat kelit tuntuvat tulevan joka vuosi yllätyksenä. On tärkeää noudattaa turvaväliä, talviajan nopeusrajoituksia ja muistaa, että talvella jarrutusmatkat ovat selvästi pidemmät kuin kesällä, Hiljander muistuttaa.

­Tärkeää on myös pitää huomio tiessä ja ajoympäristössä, eikä esimerkiksi puhelimessa. Kännykän käytön aiheuttaman läheltä piti -tilanteen oli viimeisen vuoden aikana kohdannut 7 prosenttia vastaajista.

Heijastimettomat jalankulkijat säikäyttävät liikenteessä

Kyselytutkimuksen avoimista vastauksista selvisi, että myös pimeällä liikkuvat heijastimettomat jalankulkijat aiheuttavat autoilijoille ylimääräisiä sydämentykytyksiä.

Hiljanderin mukaan heijastimen merkitystä turvalliselle liikkumiselle ei voi liikaa painottaa.

– Heijastin on helpoin ja edullisin tapa parantaa näkyvyyttään pimeällä. Heijastinta käyttävä jalankulkija näkyy monta sataa metriä aikaisemmin kuin ilman heijastinta kulkeva. Velvollisuus käyttää heijastinta on kirjattu myös tieliikennelakiin.

OP Ryhmän marraskuussa 2023 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi verkkopaneelissa 18–79-vuotiaita suomalaisia (n=3028) valtakunnallisesti edustavasti. Kyselytutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Kyselytutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään +/- 1,8 prosenttiyksikköä.

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi