Näin suomalaiset suhtautuvat käytetyn tavaran ostamiseen – poikkeuksena yksi arjen välttämättömyys

Suomalaiset suhtautuvat positiivisesti käytettyjen tavaroiden ostamiseen, mutta puhelin halutaan mieluiten uutena. Käytettyjen tavaroiden ostamisessa huolestuttaa eniten niiden laatu ja puhtaus.

OP Ryhmän teettämään kyselyyn vastanneista yli 60 prosenttia suhtautuu positiivisesti käytettyjen tavaroiden ostamiseen. Naiset ja 26–49-vuotiaat suhtautuvat erityisen positiivisesti käytettyjen tavaroiden ostamiseen.

– Käytetyn tavaran ostamiseen ohjaa hinta, mutta myös ymmärrys kiertotalouden ympäristövaikutuksista on kasvanut, nostaa esille Pohjola Vakuutuksen korvauspäällikkö Sini Kujala.

Kyselyn vastauksista selviää myös, että kodinkoneiden kohdalla suurimmat syyt uuden hankkimiseen korjaamisen sijasta ovat korjauksen kallis hinta ja rikkoutuneen laitteen ikä.

– Lisäksi mitä kalliimpi tuote on, sitä todennäköisimmin se halutaan ostaa käytettynä. Tällaisia ostoksia ovat esimerkiksi auto tai vene. Kyselyyn vastaajista 80 prosenttia ostaisi auton todennäköisesti käytettynä, veneen 63 prosenttia, Kujala kertoo.

Käytettyjen tavaroiden ostamisessa huolestuttaa eniten niiden laatu ja puhtaus. Puhtauden osalta vastauksissa näkyy viime aikoina esiin noussut ludeongelma. Myös pelko huijatuksi tulemisesta huolestuttaa.

Usein puhelin ostetaan turhaan uutena

Kielteisimmin suhtaudutaan elektroniikan ostamiseen käytettynä. Erityisesti puhelin halutaan ostaa uutena: vain hieman yli 10 prosenttia vastaajista piti todennäköisenä, että ostaisi puhelimen käytettynä.

– Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan rikkoutuneista puhelimista korjautetaan reilu puolet. Älypuhelimen hiilijalanjälki on yllättävän suuri ja suurin osa siitä syntyy valmistusvaiheessa, Kujala kertoo.

Suomalaiset olivat kuluttaneet tämän vuoden osansa luonnonvaroista jo viime viikolla. Mitä kauemmin erilainen omaisuus, kuten puhelin, pysyy käytössä, sitä vähemmän kulutamme materiaaleja.

Käytettyjä puhelimia korjaavan ja myyvän Fonumin tilastojen mukaan joka neljännellä suomalaisella on rikkoutunut puhelin viimeisen kahden vuoden aikana.

– Puhelimista korjataan eniten näyttöjä. Rikkoutumisten lisäksi myös akkuja vaihdetaan paljon. Uuden puhelimen - käytetyn tai upouuden - ostaminen tulee vaihtoehdoksi usein silloin, kun puhelin on kastunut tai siitä on rikkoutunut useampi osa, Fonumin kumppanuuspäällikkö Joona From kertoo.

Fonumin mukaan yksi syy upouuden puhelimen hankkimiseen on mielikuva, että korjaaminen on liian kallista tai puhelin halutaan päivittää uudempaan malliin. Kiinnostus kunnostettuja laitteita kohtaan on kuitenkin noussut viime vuosina. Asiakkaita kiinnostaa erityisesti valinnan ympäristöystävällisyys sekä käytetyn puhelimen edullisempi hinta.

- Kannattaa muistaa, että kaikkien vikojen korjaaminen ei ole kallista. Lähtökohtaisesti korjaaminen on edullisempaa ja ekologisempaa kuin uuden hankkiminen. Lisäksi nykyaikaisen puhelimen käyttöikä on jopa 6-7 vuotta. Puhelimien kehitys on hidastunut viime vuosina, eikä uuteen vaihtaminen välttämättä tuo suurta laatueroa käytettyyn verrattuna, kertoo From.

OP Ryhmän helmikuussa 2024 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi internetpaneelissa 16–79-vuotiaita suomalaisia yhteensä 1 509. Tulokset on painotettu väestöä edustavaksi. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään koko vastaajajoukon osalta +/- 2,6 prosenttiyksikköä.