Nämä ovat tyypillisimmät kesällä tapahtuvat vahingot - mökeillä riesana luonnonilmiöt

Vihdoin koittavat kesäkelit näkyvät myös suomalaisten vakuutusyhtiöille ilmoittamissa vahingoissa, erityisesti omaisuusvahingot lisääntyvät. Kesällä myös kaatuillaan pyörillä, törmäillään sähköskuuteilla ja saadaan erilaisten eläinten ja ötököiden puremia. Mökeillä vahinkoja tapahtuu erityisesti iäkkäämmille.

Erilaiset kesäiset vahingot ilmaantuvat vakuutusyhtiön vahinkoilmoituksiin säiden lämmettyä. Polkupyörillä ja sähköskuuteilla tapahtuvien vahinkojen määrän kasvu näkyy tilastoissa.

Polkupyörällä kaatumisista 80 prosenttia tapahtuu kesäaikaan. Kaatuminen on myös sähköpotkulautavahingoista yleisin, ja silloin loukataan eniten käsiä, polvia tai nilkkoja sekä valitettavasti myös päänaluetta, Pohjola Vakuutuksen henkilökorvauspalvelujen johtaja Kari Kujala kertoo.

Viime vuosina ovat yleistyneet myös erilaisten eläinten ja hyönteisten puremiin ja pistoihin liittyvät vahingot.

Ilmastonmuutoksen aiheuttama lämpeneminen on luonut suotuisat olosuhteet punkeille, ja ne ovat levinneet yhä pohjoisempaan. Suomessa punkkiraja menee jo napapiirillä. Tämä aiheuttaa punkkien levittämien tautien borrelioosin ja puutiaisaivokuumeen yleistymistä, Kujala sanoo.

Juhannuksesta alkava lomakausi näkyy myös omaisuusvahingoissa. Henkilöasiakkaiden omaisuusvahinkoilmoituksia tulee kesäkuukausina noin 30 prosenttia enemmän kuin muina vuodenaikoina. Omaisuusvahingoissa näkyvät muun muassa veteen putoavat puhelimet, kuulokkeet ja aurinkolasit. Kesäaikaan yleistyvät myös polkupyörävarkaudet.

Mökeillä puuhatessa kaadutaan ja kompuroidaan

Suomalaiset ovat mökkikansaa, ja mökkikausi on pitkä. Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan mökkeilyyn liittyviä vahinkoja tapahtuu pääsiäisestä lokakuuhun.

Kesäkuukausina mökeillä euromääräisesti suurimmat vahingot aiheutuvat luonnonilmiöiden ja laitteiden särkymisien seurauksena.

Myrskyt tai kovat tuulenpuuskat saattavat kaataa puita ja aiheuttaa vahinkoa rakennuksille tai pihalla oleville tavaroille. Kesän helteet rasittavat kodinkoneita ja rikkovat esimerkiksi ilmalämpöpumppuja ja kylmäkoneita.

Jos pihassa on lahonneita puita, omistajalla on velvollisuus huolehtia niiden turvallisesta poistamisesta. Ennen myrskyä pihalla oleva irtaimisto ja ajoneuvot kannattaa siirtää suojaan, Kujala neuvoo.

Henkilövahinkoja tapahtuu eniten vanhemmille, 55–80-vuotiaille mökkeilijöille. Yleisimmät vahingot ovat kaatumisia ja kompurointia. Useimmiten näissä satutetaan polvi tai nilkka.

Tutussa ympäristössä voi tarkkavaisuus helposti herpaantua, ja kun tehdään ja puuhataan paljon, voi vahinkoja sattua. Kannattaa varmistaa, että välineet ja turvallisuus ovat kunnossa, jos mökillä tehdään esimerkiksi remonttia, Kujala kertoo.

Kaatumisvahinkoja voi yrittää ehkäistä myös pitämällä mökin ympäristön siistinä ja mahdollisimman esteettömänä.