Pohjola Vakuutuksen vahinkotilastot: vahinkojen ja maksettujen korvausten määrä kasvanut selvästi viime vuoteen verrattuna – suurvahingot kasvussa

Vuoden 2022 tammi–kesäkuussa Pohjola Vakuutuksen maksamien korvausten määrä oli 511 miljoonaa euroa, mikä on 17,7 prosenttia enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna. Alkuvuoden vahinkokehitystä selittää kolme keskeistä tekijää: ajoneuvovahinkojen korkea määrä, lääkäri- ja sairaalakäyntien kasvu sekä poikkeuksellinen määrä suurvahinkoja.

Sekä vahinkojen että maksettujen korvausten määrä on noussut pandemiaa edeltävälle tasolle niin henkilö-, ajoneuvo- kuin omaisuusvakuutuksissa.

Lääkäri- ja sairaalakäynnit vilkastuneet, liikennemäärät normaalilla tasolla

- Koronapandemian myötä syntynyt hoitovelka näkyy nyt lääkäri- ja hoitolaitoskäyntien vilkastumisena. Vahinkotilastojemme mukaan sairaanhoitokulut ovatkin nousseet jo täysin koronapandemiaa edeltävälle tasolle, Pohjola Vakuutuksen korvauspalveluista vastaava johtaja Sari Styrman kertoo.

Työtapaturmia sattuu kuitenkin edelleen vähemmän kuin koronaa edeltävänä aikana.

Matkavakuutuskorvausten määrä kasvoi tammi–kesäkuun aikana peräti 81 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan, mutta ne ovat kuitenkin edelleen selkeästi pandemiaa edeltävää tasoa alempana.

Pohjola Vakuutuksen henkilövakuutuksista korvattiin tammi–kesäkuun aikana yhteensä noin 170 miljoonan euron edestä vahinkoja.

Ajoneuvovahinkojen määrä on ollut korkea koko alkuvuoden ajan lumisen ja pitkän talven ja liukkaiden kelien johdosta. Vuoden 2022 tammi–kesäkuun aikana ajoneuvovahingoista maksettujen korvausten määrä kasvoi 11,6 prosenttia ja vahinkokappaleissakin kasvua oli 4,8 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan.

Alkuvuonna poikkeuksellisen paljon suurvahinkoja

Pohjola Vakuutuksen omaisuuden ja toiminnan suurvahingoista on maksettu alkuvuonna korvauksia 94 miljoonaa euroa, mikä on 36 miljoonaa euroa enemmän verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Suurvahingoksi lasketaan vahingot, joiden korvaukset nousevat yli 100 000 euron.

- Alkuvuoden suurvahingot ovat pääosin olleet asuinrakennusten (omakoti-, rivi- tai kerrostalojen) palovahinkoja. Jonkin verran on ollut myös tuotantolaitosten palovahinkoja, joissa tulipalosta on seurannut usein myös yritystoiminnan keskeytyminen, Sari Styrman kertoo.

Yleisin tulipalon syy on sähkölaitteisiin, kuten lamppuihin tai valokatkaisimiin liittyvä vika. Myös kuistille tai rakennuksen viereen jätetty tuhka aiheuttaa paljon vahinkoja, ja suuria kerrostalojen kattopaloja aiheutuu usein huolimattomasta tupakoinnista parvekkeella.

Maatiloilla ja maaseudun asuinrakennuksissa sattuu puolestaan paljon hakelämpökeskuksen aiheuttamia paloja. Hakelämpökeskusten käytössä on tärkeää noudattaa valmistajan käyttöohjeita, ja käyttää vain lämpökeskukseen tarkoitettua polttoainetta.

Kuluvan vuoden vahinkotilastojen valossa näyttää siltä, että olemme palaamassa pandemian jälkeen kohti normaalia arkea.

- Jos vahinkokehitys jatkuu loppuvuonna samalla tasolla kuin tähän mennessä, Pohjola Vakuutuksen maksamien korvausten määrä lähenee vuositasolla noin miljardia euroa, Styrman ennakoi.