Pohjola Vakuutus: Koronaviruspandemia ja sääilmiöt tekivät vahinkovuodesta poikkeuksellisen

Pohjola Vakuutus korvasi vuoden 2020 aikana vahinkoja noin 930 miljoonan euron edestä. Maksettujen korvausten suuruudessa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia vuoteen 2019 verrattuna, mutta koronapandemia ja sääilmiöt tekivät vahinkovuodesta poikkeuksellisen.

Sääolot vaikuttavat vuodesta toiseen merkittävästi vahinkokehitykseen. Viime vuotta leimasivat etenkin kaksi ilmiötä: leuto ja lumeton talvi sekä lisääntyneet myrskyt.

Lumeton talvi ja hyvät ajokelit läpi vuoden vähensivät ajoneuvovahinkojen määrää: ajoneuvovahinkoja korvattiin 214 000 kappaletta, joka oli noin 5 % vähemmän kuin vuonna 2019. Kasvua tuli kuitenkin lasivahingoista, jotka kasvoivat 10 %. Ajoneuvovahinkoja korvattiin viime vuonna yhteensä 325 miljoonan euron edestä.

- Ajoneuvovahinkojen määrään vaikuttaa liikkumisen aktiivisuuden lisäksi ratkaisevasti se, millaiset ajo-olosuhteet ovat etenkin Etelä-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla, joissa liikennemäärät ovat suurimmat, Pohjola Vakuutuksen toimitusjohtaja Olli Lehtilä kertoo.

Vahinkotilastoissa näkyy myös myrskyjen määrän kasvu, vaikka isoja, yli miljoonan euron tuhoja aiheuttaneita myrskyjä olikin vain neljä: Tuuli, Päivö, Aila ja Liisa. Näistä Aila-myrsky oli tuhoisin, ja Pohjola Vakuutus maksoi siihen liittyviä korvauksia 3,7 miljoonan euron edestä.

- Yhteensä myrskypäiviä kertyi viime vuonna 44, kun vuonna 2019 niitä oli 26. Myrskyvahinkojen kappalemäärä kasvoi Pohjola Vakuutuksessa noin 110 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna ja noin 150 prosenttia vuoteen 2018 verrattuna. Suurin osa myrskyvahingoista kohdistui Länsirannikolle, Olli Lehtilä lisää.

Vahinkokehitykseen vaikutti syksyn aikana myös poikkeuksellinen määrä isoja, tuhoisia tulipaloja. Yhteensä tulipaloista aiheutuneita suurvahinkoja korvattiin viime vuonna 70 miljoonan euron edestä, kun summa oli noin 60 miljoonaa vuonna 2019.

Koronapandemiasta merkittävät vahingot

Koronapandemiasta aiheutuneita vahinkoja Pohjola Vakuutuksella oli yhteensä noin 37 miljoonan euron edestä. Korvauksista merkittävin osuus koostui isojen tapahtumien keskeytysvahingoista viime kesältä. Matkavakuutuksista koronan aiheuttamia vahinkoja korvattiin kevään aikana noin 6 miljoonaa euroa. Rajoitustoimien myötä matkavahinkojen määrä laski loppuvuotta kohti.

Koronaviruspandemian hillitsemiseksi tehdyt rajoitustoimet toisaalta vaikuttivat keväällä erityisesti liikennevahinkojen, mutta myös terveysvakuutusten korvauksiin. Yhä useampi oli yhteydessä etälääkäriin tai jätti jopa lääkärikäynnit kokonaan väliin. Lisäksi kiireettömiä hoitoja siirrettiin ja työtapaturmia oli huomattavasti vähemmän.

- Kaiken kaikkiaan koronaviruspandemia vaikutti hyvin merkittävällä tavalla koko viime vuoden toimintaan ja erityisesti vahinkokehitykseen, Olli Lehtilä tiivistää.