Pohjola Vakuutus: Matkailu palautumassa pandemiaa edeltävälle tasolle – eniten vahinkoja sattuu suomalaisille tutuissa lomakohteissa

Toukokuussa 2022 matkavakuutuksia myytiin yhtä paljon kuin pandemiaa edeltävänä aikana toukokuussa 2019. Korvattavia matkavahinkoja tapahtuu kotimaan lisäksi eniten suomalaisten suosikkikohteissa Espanjassa, Thaimaassa ja Kreikassa. Suurimmillaan vakavien matkasairauksien tai -tapaturmien kulut voivat nousta satoihin tuhansiin euroihin.

Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan matkavakuutusten myynti putosi korona-aikana jopa noin 75 prosenttia. Tämän vuoden toukokuussa matkavakuutuksia myytiin kuitenkin yhtä paljon kuin vuoden 2019 toukokuussa ja jatkuvia matkavakuutuksia lähes kolminkertainen määrä toukokuuhun 2021 verrattuna.

Matkustamisen elpymisestä kertovat myös vahinkotilastot. Matkavakuutuksista maksettiin korvauksia toukokuussa 2022 yli kaksinkertainen määrä verrattuna vuoden 2021 toukokuuhun.

Yleisimpiä matkavahinkoja ovat erilaiset tapaturmat ja sairastumiset, kuten vatsataudit ja hengitystieinfektiot. Keskimäärin tapaturmien korvaus on jopa kaksinkertainen sairastumisiin verrattuna. Matkatavaroiden osalta eniten korvaushakemuksia tehdään matkapuhelimien ja älylaitteiden rikkoutumisista.

Vahinkoja tapahtuu eniten Suomessa ja ulkomaan kohteista suomalaisten suosimissa maissa Espanjassa, Thaimaassa ja Kreikassa. Ulkomailla sattuneiden vahinkojen kustannukset voivat olla yllättävän suuria.

Esimerkiksi Yhdysvalloissa matkustajavahinko on ollut viime vuosina keskimäärin 2 100 euroa. Espanjassa taas noin 800 euroa. On myös hyvä muistaa, että länsimaista tasoa vastaavan hoidon kulut voivat yllättää monissa muutoin edullisiksi mielletyissä matkakohteissa, esimerkiksi Kaakkois-Aasiassa, Pohjola Vakuutuksen henkilöasiakkaiden henkilövakuutuksista vastaava Atte Erkamo kertoo.

Vakavan matkasairauden tai -tapaturman sattuessa kotiinkuljetus koituu ilman vakuutusta henkilön itsensä maksettavaksi. Ambulanssilennon kulut voivat matkakohteesta ja potilaan tilanteesta riippuen olla jopa 100 000–150 000 euroa. Suomen valtiolla ei ole velvollisuutta maksaa kotiinkuljetusta.

Matkavakuutusten määrän kasvu näkyi ensimmäisenä alle 30-vuotiaissa. Tänä vuonna kasvua on tapahtunut alle 70-vuotiaiden ikäryhmissä, mutta yli 70-vuotiaiden vakuutettujen määrän odotetaan kääntyvän kasvuun kesän aika. Maakunnittain tarkasteltuna matkavakuutusten kysyntä kasvoi eniten Pohjanmaalla, Uudellamaalla, Pohjois-Pohjanmaalla ja Lapissa.

Matkustajavakuutus kannattaa ottaa viimeistään silloin, kun varaa matkan. Vakuutus tuo turvaa esimerkiksi silloin, kun matkan joutuu perumaan tapaturman tai sairauden takia. Matkustajavakuutuksen lisäksi matkatavarat on syytä vakuuttaa. Tavallisesti matkavakuutuksesta korvatuissa vahingoissa ei ole lainkaan omavastuuta, Atte Erkamo sanoo.