Pohjola Vakuutus: Tällaisia väärinkäsityksiä suomalaisilla on kotivakuutuksen kattavuudesta – eniten epätietoisuutta vesivahinkojen korvauksista

Jopa puolet Pohjola Vakuutuksen riskitestiin vastanneista olettaa, että astianpesukoneen aiheuttamat vesivahingot korvataan aina täysimääräisesti. Toisaalta taas kotona tapahtuvia särkymisvahinkoja ei aina tunnisteta korvattaviksi ja korvauksia jätetään hakematta.

Pohjola Vakuutuksen Kodin riskitestiin* tähän mennessä saatujen 2 400 vastauksen perusteella suomalaisilla on eniten väärinkäsityksiä kotona sattuneiden vesivahinkojen korvauksista.

Yli 50 prosenttia vastaajista olettaa, että kotivakuutus korvaa aina astianpesukoneen aiheuttaman vesivahingon keittiössä. Testin tuloksista selviää myös, että melkein 40 prosenttia vastaajista jättää astianpesukoneen päälle ilman valvontaa.

— Vakuutus ei korvaa vahinkoja välttämättä täysimääräisesti tai pahimmillaan niitä ei voida maksaa ollenkaan, jos astianpesukone on jätetty päälle ilman valvontaa ja se aiheuttaa vesivahingon, kertoo Pohjola Vakuutuksen henkilöasiakkaiden omaisuusvakuutuksista vastaava Iiris Saranpää.

Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan vuotovahingot aiheuttavat palovahinkojen ohella kaikkein kalleimmat vahingot. Eniten vuotovahinkoja aiheuttaa astianpesukoneen tulo- ja poistoletkujen irtoaminen, vuotaminen tai rikkoutuminen.

Noin 80 prosenttia vastaajista olettaa myös, että pitkän ajan kuluessa syntyneet vesivahingot korvataan joko omasta tai taloyhtiön vakuutuksesta.

— Tällainen vahinko voi syntyä esimerkiksi kylpyhuoneen rakenteille suihkun roiskeiden aiheuttamana. Näitä vahinkoja ei kuitenkaan korvata, koska vakuutuksesta korvataan lähtökohtaisesti äkillisiä ja ennalta arvaamattomia vahinkoja, selittää Saranpää.

Särkymisvahinkoihin ei aina huomata hakea korvauksia

Riskitestin vastaukset osoittavat myös, että kaikkia kotivakuutuksesta korvattavia vahinkoja ei tunnisteta, kuten esimerkiksi kotona vahingossa itse aiheutettuja äkillisiä särkymisvahinkoja. Näitä vahinkoja kuitenkin korvataan laajoista kotivakuutuksista. Lähes 30 prosenttia kyselyyn vastanneista olettaa, että vahinkoja korvataan vain, jos joku toinen on aiheuttanut rikkoutumisen, tai ettei niitä korvata kotivakuutuksesta ollenkaan. Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan eniten kotona rikkoutuu puhelimia, muita äly- ja tietotekniikkalaitteita sekä silmälaseja.

Katoamisvahingot eivät sen sijaan kuulu kotivakuutuksen piiriin, vaikka lähes puolet testiin vastanneista uskoo kodin lähistöllä tapahtuneiden arvotavaroiden hukkaamisten menevän kotivakuutuksen piikkiin.

Lisäksi reilu neljännes vastaajista kuitenkin luulee kotivakuutuksen korvaavan aina ilmalämpöpumpun rikkoutumisen. Kodin laitteiden rikkoutumisista ilmalämpöpumpun osalta korvauskäytännöt vaihtelevat riippuen muun muassa vahingon laadusta.

— Moneen kotiin ja asumiseen liittyvään riskiin pystyy varautumaan ottamalla tarpeeksi kattavan kotivakuutuksen, mutta osa vahingoista on vakuutuksen ottajan vastuulla. On hyvä ottaa selville, mitä kotivakuutus korvaa. Jos on yhtään epävarma vahingon korvattavuudesta, kannattaa aina tehdä vahinkoilmoitus, Saranpää neuvoo.

Pohjola Vakuutus julkaisi helmikuussa *Asumisen riskiprofiili -testin, joka kertoo, miten voi välttää kodin arjen tyypillisiä vaaranpaikkoja ja millaisia vahinkoja kotivakuutukset yleisesti korvaavat. Tulokset paljastavat myös, millaisia vääriä oletuksia ihmisillä on kotivakuutuksen korvauksista. Testi koostuu vastaajan anonyymeistä taustatietokysymyksistä, huolellisuus- ja varovaisuuskysymyksistä sekä kotivakuutuksen sisältöön liittyvistä väittämistä, joihin vastattuaan vastaaja saa oikeat vastaukset ja perustelut. Vastauksia on tullut tähän mennessä noin 2 400.