Pohjola Vakuutus: Vuotovahinkoja eniten omakotitaloissa – aiheuttaa keskimäärin yli 8 000 euron kustannukset

Putkiremonttia kannattaa harkita hyvissä ajoin, sillä vakuutus ei korvaa täysimääräisesti ikääntyneistä putkista aiheutuneita vahinkoja. Pahimmillaan vahingosta aiheutuvat kulut voivat nousta yli 100 000 euroon.

Putkien ja laitteiden vuotovahingot ovat vuodesta toiseen yleinen kodin harmi. Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan niistä jopa 55 prosenttia sattuu omakotitaloissa ja lähes 70 prosenttia 1980-luvulla tai sitä aiemmin rakennetuissa taloissa. Omakotitalon vuotovahinko on keskimäärin 8 300 euroa, mutta suurimmillaan se voi nousta jopa yli 100 000 euroon.

Noin 60 prosenttia omakotitalojen korvatuista vuotovahingoista aiheutuu käyttövesiputkistosta ja laitteista, kuten pesukoneista ja hanoista. Noin viidennes vuotovahingoista on viemäriputkiston aiheuttamia ja noin 15 prosenttia johtuu rakennuksen kiinteän LVI-laitteen, tyypillisesti lämminvesivaraajan, rikkoutumisesta.

Riskit kasvavat putkien iän myötä, eikä vakuutus välttämättä korvaa täysimääräisesti ikääntyneitä putkia ja niistä aiheutuneita vahinkoja. Itse putkista tehdään ikävähennys niiden toisesta käyttövuodesta alkaen. Lisäksi, jos yli 35 vuotta vanhat putket aiheuttavat vahinkoa ympärillä oleviin rakenteisiin, tehdään erillinen vuotovähennys. 35–49 vuotta vanhojen putkien kohdalla vahingon määrästä vähennetään 30 prosenttia ja 50 vuotta tai sitä vanhempien putkien kohdalla 60 prosenttia.

– Kannattaa tarkistaa omista vakuutusehdoista ikä- ja vuotovähennyksistä kertova kohta ja lukea se tarkasti läpi. Jos talon putket lähestyvät käyttöikänsä loppua, niiden vaihtamista kannattaa harkita, Pohjola Vakuutuksen korvauspalveluiden johtaja Sari Styrman kertoo.

Eniten vuotovahinkoja astianpesukoneen letkuista

Astianpesukoneet aiheuttavat omakotitaloissa kuukausittain kymmeniä vahinkoja. Tyypillinen syy on pesukoneen tulo- tai poistoletkun irtoaminen, vuotaminen tai rikkoutuminen. Niin ikään pyykinpesukoneissa on vastaavia ongelmia, mutta ne aiheuttavat vahinkoja astianpesukoneita harvemmin.

Myös pesukone tulisi uusia ajoissa ennen käyttöiän loppua. Riski laitteen rikkoutumiseen kasvaa jo neljän vuoden kohdalla, mutta erityisen riskialttiita ovat seitsemän vuotta ja sitä vanhemmat koneet. Vahinkoja voidaan ennaltaehkäistä myös koneen oikeanlaisella asennuksella ja valvotulla käytöllä.

– Astian- tai pyykinpesukonetta ei saa koskaan jättää yksin pyörimään, sillä kone voi mennä rikki pesun aikana, jolloin vedet valuvat lattialle. Jos vahinko sattuu pesukoneen ollessa päällä ilman valvontaa, saatetaan vakuutuskorvauksia alentaa tai pahimmillaan niitä ei voida maksaa ollenkaan, Styrman muistuttaa.