Pohjola Vakuutus: Yhä useampi matkailee kotimaassa, mutta moni unohtaa hankkia matkavakuutuksen

Pohjola Vakuutuksen tekemän tutkimuksen mukaan miltei 70 prosenttia suomalaisista aikoo matkustaa tänä vuonna kotimaassa. Moni varautuu ulkomaanmatkalle matkavakuutuksella, mutta kotimaassa matkaillessa vakuutusturvan tarpeellisuutta ei välttämättä osata arvioida.

Mökkiloma on suomalaisten kestosuosikki, ja tänä kesänä se kuuluu lomasuunnitelmiin noin 30 prosentilla suomalaisista. Moni aikoo tehdä myös road tripin kotimaassa autoillen (20 %), lomailla Lapissa (18 %), tehdä patikointi- ja kiipeilyreissun (17 %) ja veneilyreissun (7 %). Osa suunnittelee myös pidempää pyöräilyreissua (6 %).

Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan matkavakuutusten myynti on kuitenkin tippunut viime vuodesta jopa noin 75 prosenttia. Lisäksi osa unohtaa tarkistaa, onko jo hankittu matkavakuutus voimassa myös Suomessa.

— Koronarajoitusten myötä matkustaminen ulkomaille loppui lähes kokonaan, ja samalla yhä harvempi on hankkinut matkavakuutuksen. On tärkeää muistaa, että vakuutus on tarpeellinen myös kotimaassa matkustettaessa. Jatkuva matkavakuutus on luotu sitä varten, että yksittäisten matkojen vakuuttamisesta ei tarvitse erikseen murehtia, Pohjola Vakuutuksen henkilöasiakkaiden henkilövakuutuksista vastaava Atte Erkamo kertoo.

Vuonna 2020 Pohjola Vakuutus korvasi noin 30 000 kotimaan matkalla sattunutta vahinkoa, yhteensä noin 11 miljoonan euron edestä. Tänä vuonna huhtikuun loppuun mennessä vastaavia matkavahinkoja on korvattu jo noin kolmella miljoonalla eurolla.

Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan vuosina 2019–2020 kesälomakaudella Suomessa sattuneiden matkavahinkojen keskimääräinen korvaus oli noin 340 euroa. Vahingoista 56 prosenttia oli matkatavaravahinkoja ja 44 prosenttia sairauksia ja tapaturmia.

— Tavallisesti matkavakuutuksesta korvatuissa vahingoissa ei ole lainkaan omavastuuta. Halutessaan sen voi valita vakuutukseen, mutta vain harva tekee niin, Erkamo sanoo.

Kotimaan matkoilla voimassa oleva vakuutus tuo turvaa, mikäli matkakohde on vähintään 50 km päässä kodista, työ- tai opiskelupaikasta tai vapaa-ajan asunnosta linnuntietä mitattuna.

Muista varautua vakuutuksella myös tuleviin ulkomaanmatkoihin

Moni suunnittelee jo tulevia matkoja syksylle tai ensi vuodelle matkanjärjestäjien tarjotessa joustavia matkustusehtoja. Vakuutusturva kannattaa ottaa huomioon hyvissä ajoin.

— Matkustajavakuutus kannattaa ottaa viimeistään silloin, kun varaa matkan. Vakuutus tuo turvaa heti, esimerkiksi jos matkan joutuu perumaan tapaturman tai sairauden takia, Erkamo neuvoo.

Koronaviruspandemian rajoitusten myötä peruuntuneita matkoja vakuutus ei korvaa.

Ulkomailla sattuneiden vahinkojen kustannukset ovat usein korkeammat kuin Suomessa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa matkustajavahinko on ollut viime vuosina keskimäärin noin 2 100 euroa, kun taas suomalaisten suosimassa Espanjassa se on noin 800 euroa. Ulkomailla erityisesti sairaanhoidon kustannukset voivat yllättää suuruudellaan.

OP:n viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi

Tutkimustiedot perustuvat tammikuussa 2021 Norstat Finlandin kuluttajapaneelissa toteutettuun kyselytutkimukseen suomalaisten haaveista. Tutkimukseen vastasi 1 050 täysi-ikäistä suomalaista. Tutkimusaineisto on väestöä edustava iän, sukupuolen sekä asuinalueen suhteen. Tutkimuksen virhemarginaali on enimmillään +/- 3,2 %-yksikköä. Tutkimus toteutettiin Pohjola Vakuutuksen toimeksiannosta, tutkimusasetelmasta ja aineiston analyysistä vastasi asiakasymmärrys- ja business design -toimisto frankly.