Polkupyörävarkauksien sesonki alkamassa – varkaudet lisääntyivät huomattavasti viime vuonna

Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan polkupyörävarkauksista aiheutuneiden korvausten määrä nousi viime vuoden aikana kymmenellä prosentilla. Eniten pyöriä varastetaan suurimmissa kaupungeissa.

Korona-aika on lisännyt pyöräilyä ja myös pyörävarkauksia. Polkupyöriä varastetaan eniten huhti-syyskuussa, kun pyöräilykausi on kiivaimmillaan. Viime vuonna noin 70 prosenttia Pohjola Vakuutukselle ilmoitetuista varkauksista sattui huhti-syyskuun aikana. Pyöriä katoaa erityisesti paikkakunnilla, joissa asuu paljon opiskelijoita.

Myös Finanssialan tekemän tutkimuksen mukaan pyörävarkaudet ovat kasvaneet jyrkästi viime vuonna. Tutkimuksen mukaan viime vuonna vakuutusyhtiöille ilmoitettiin varastetuksi 20 900 polkupyörää. Edellisvuoden luku oli runsaat 17 600. Varastetuista pyöristä runsaat 4 prosenttia on sähköpyöriä.

- Meidän tilastoissamme näkyy myös se, että ihmiset panostavat pyöriinsä vuosi vuodelta yhä enemmän. Sähköpyörät ovat yleistymässä vauhdilla, kertoo Pohjola Vakuutuksen korvauspalveluista vastaava johtaja Sari Styrman

Pyörän lukitsemiseen ja säilyttämiseen kannattaa kiinnittää huomiota.

- Polkupyörä on lukittava hyvillä lukoilla. Runkolukon lisäksi pyörä kannattaa lukita kaarilukolla kiinteään esineeseen. Polkupyörä tulisi myös säilyttää lukollisessa tilassa. Polkupyörän merkki, malli ja hankintavuosi on hyvä ottaa talteen ja pyörä kannattaa valokuvata mahdollista varkaustilannetta varten, Styrman neuvoo.

Jos polkupyörä varastetaan, siitä tulee tehdä rikosilmoitus ja sen jälkeen ottaa yhteyttä omaan vakuutusyhtiöön. Kotivakuutus korvaa lukittujen polkupyörien varkausvahingot. Korvauksesta vähennetään mahdolliset ikävähennykset (10 prosenttia alkuperäisen käyttöönottovuoden jälkeisiä täysiä vuosia kohden) ja omavastuu.

Markkinoille on tullut myös nopeakulkuisia sähköpyöriä. Nämä pitäisi rekisteröidä mopoiksi ja ne tarvitsevat liikennevakuutuksen.

- Lähtökohtaisesti ajoneuvoksi rekisteröidyt ja moottoriajoneuvoksi rinnastettavat kulkuneuvot tarvitsevat liikennevakuutuksen. Yleisesti ne sähköiset liikkumisvälineet, jotka kulkevat yli 25 kilometrin tuntinopeutta tai joiden teho on yli yhden kilowatin, tulee liikennevakuuttaa, Styrman kertoo.

Lähde: Finanssiala: Pyörävarkaudet mittaushistorian ennätykseen – menopelejä vietiin 11 miljoonan euron edestä