Suomalaiset suhtautuvat etälääkäripalveluihin myönteisesti – näissä vaivoissa halutaan edelleen tavata lääkäri kasvokkain

Lähes puolet suomalaisista suhtautuu etälääkäripalveluihin positiivisesti, selviää Pohjola Vakuutuksen teettämästä selvityksestä. Muun muassa sydämen seudun ja silmien oireiden sekä intiimivaivojen kohdalla halutaan kuitenkin tavata lääkäri kasvotusten.

Etälääkäripalvelut ovat yleistyneet nopeasti, ja suomalaiset vaikuttavat ottaneen uudenlaisen lääkärikokemuksen hyvin vastaan. Pohjola Vakuutuksen teettämään kyselyyn vastanneista suomalaisista 39 prosenttia kertoo käyttäneensä etälääkäripalveluita.

Palveluita on käytetty kyselyn perusteella eniten oireiden arviointiin ja neuvontaan, reseptien uusimiseen sekä sairauslomatodistuksen hakemiseen. Pohjola Vakuutuksen henkilövakuuttamisesta vastaavan Atte Erkamon mukaan etenkin reseptien uusiminen ja sairauslomatodistusten hakeminen ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten etälääkäri voi keventää terveydenhuollon kuormitusta.

– Noin joka neljännessä vakuutuksesta korvatussa etälääkärikäynnissä asiointi on onnistunut kokonaan etänä. Se tarkoittaa, että asiointi vaatii edelleen usein myös käyntiä fyysisellä vastaanotolla, jolloin vaikutus terveydenhuoltoon voi olla päinvastainen, Erkamo kertoo.

Flunssat ajavat etälääkärin pakeille

Pohjola Vakuutuksen kyselyssä selvitettiin, missä vaivoissa suomalaiset valitsevat ensisijaisesti etälääkärin ja milloin haluavat tavata lääkärin mieluummin kasvotusten.

Suomalaiset valitsevat etälääkärin vastaanoton fyysistä vastaanottoa mieluummin flunssa-, allergia- tai vatsaoireiden vaivatessa. Flunssaoireissa peräti 78 prosenttia vastaajista kääntyisi mieluiten etälääkärin puoleen. Näin suuri osuus ei kuitenkaan ainakaan toistaiseksi näy Pohjola Vakuutuksen korvaustilastoissa.

Sen sijaan etenkin sydämeen, silmiin, niveliin ja lihasoireisiin liittyvissä oireissa sekä intiimivaivojen kohdalla suurin osa vastaajista haluaa lääkärin pakeille fyysisesti. Sydämenseudun oireiden kohdalla vain 4 prosenttia vastaajista valitsisi ensisijaisesti etälääkärin.

– Flunssa-, allergia- ja vatsaoireisiin usein lepo ja aika ovat parasta lääkettä. Kuitenkin oireiden pitkittyessä voi olla tarpeen olla yhteydessä lääkäriin, jolloin moni kääntyy mielellään etälääkärin puoleen. Samoin on loogista, että sydänoireiden kaltaiset vaivat herättävät huolta ja halutaan tutkittavan perinpohjaisesti, Erkamo kommentoi.

Etälääkäriin suhtaudutaan positiivisesti

Kyselyn perusteella suomalaiset suhtautuvat etälääkäripalveluihin varsin suotuisasti: lähes puolet vastaajista kertoo suhtautuvansa etälääkäriin erittäin tai melko positiivisesti ja negatiivisesti vain 13 prosenttia.

Niistä vastaajista, jotka eivät ole käyneet etälääkärissä, 15 prosenttia kertoi välttäneensä palvelua, koska suhtautuu siihen epäilevästi.

– Suomalaiset ovat tottuneet asioimaan digitaalisissa ympäristöissä jo lukuisilla eri elämän osa-alueilla, joten ei ole ihme, että etälääkärin puoleen kääntyminen tuntuu useimmille luontevalta. Toisaalta on ymmärrettävää, että uusiin ratkaisuihin liittyy aina myös huolia ja epävarmuutta, Erkamo kommentoi.

OP Ryhmän helmikuussa 2024 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi internetpaneelissa 16–79-vuotiaita suomalaisia yhteensä 1 509. Tulokset on painotettu väestöä edustavaksi. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään koko vastaajajoukon osalta +/- 2,6 prosenttiyksikköä.