Suositussa vessanpönttömallissa riski vakavaan vesivahinkoon – vuoto leviää vaivihkaa ilman varoitusmerkkejä

Seinämallisissa wc-istuimissa on havaittu piilevän vesivahingon riski. Väärin asennetun wc-istuimen kotelossa voi kehkeytyä kylpyhuoneen rakenteisiin salakavala vesivahinko, jonka kustannukset nousevat jopa kymmeniin tuhansiin euroihin. Asiantuntija antaa yksinkertaiset neuvot vahingon välttämiseksi.

Pohjola Vakuutus on saanut viime vuosina useita ilmoituksia vesivahingoista, jotka ovat syntyneet, kun seinämallisen koteloidun wc-istuimen laitteisto on päässyt vuotamaan kotelon suojissa kylpyhuoneen rakenteisiin pidemmän aikaa.

Pohjola Vakuutuksen omaisuusvahinkojen korvauspäällikkö Sini Kujala pitää todennäköisenä, että vahingot tulevat yleistymään, sillä seinämallisten wc-istuinten suosio on kasvanut kuluneina vuosina.

Wc-istuimen malli tai kotelointi ei itsessään aiheuta isompaa riskiä, mikäli asennus on toteutettu oikein. Rakennusmääräysten ja asetusten mukaan vuotovesi tulee kuitenkin ohjata kotelosta näkyville esimerkiksi wc-tilan lattiapinnoitteen päälle, jotta vuoto on mahdollista havaita ja korjata ajoissa ennen suuremman vahingon syntymistä.

– Valitettavasti istuimia on asennettu huolimattomasti, mistä on seurannut todella harmillisia vesivahinkoja. Siinä missä perinteisen wc-istuimen vuoto on usein helppo havaita, voi koteloidun istuimen aiheuttama vuoto kehkeytyä todella isoksi ja kalliiksi vahingoksi ilman varoitusmerkkejä, Kujala kertoo.

Piilevä vahinko voi aiheuttaa tuhansien eurojen laskun

Seinämallisen wc-istuimen aiheuttama piilevä vesivahinko voi tulla hyvinkin kalliiksi. Vahingon hinta vaihtelee useista tuhansista jopa kymmeniin tuhansiin euroihin. Jos vesivahinko johtuu istuimen huolimattomasta tai virheellisestä asentamisesta, ei kotivakuutus korvaa vahinkoa.

Jos oman wc-istuimen tilanne huolestuttaa, Kujala suosittelee tarkistamaan, löytyykö kotelon alareunasta reikä vuotoveden esiin tuomiseksi. Kotelon sisään on muutenkin hyvä vilkaista aika-ajoin ja katsoa, näkyykö siellä mitään tavallisesta poikkeavaa.

Jos epäilee, että wc-istuin on asennettu virheellisesti, voi kutsua ammattilaisen arvioimaan, onko istuin asennettu ja koteloitu oikein. Mielenrauhaa ja turvaa vahingon varalta voi hankkia myös asentamalla kotelon pohjalle vuotovahdin, joka hälyttää, jos kotelon sisällä tapahtuu vuoto.

– Tällä edullisella laitteella voidaan välttää jopa kymmenien tuhansien vahingot. Seinämallisten wc-istuimien aiheuttamien vesivahinkojen tapauksessa vuotovahti olisi pienentänyt vahinkoa merkittävästi, Kujala sanoo.

Lisätiedot: