Suurimmat mökkivahingot aiheutuvat tulipalojen, luonnonilmiöiden ja laitteiden särkymisien seurauksena

Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan kesäkuukausina mökeillä euromääräisesti suurimmat vahingot aiheutuvat tulipalojen, luonnonilmiöiden ja laitteiden särkymisien seurauksena.

- Vapaa-ajan asunnoilla sattuu monenlaisia vahinkoja läpi vuoden. Suuri osa tapahtuneista vahingoista painottuu kuitenkin kesäkuukausille, jolloin mökeillä oleillaan paljon, Pohjola Vakuutuksen tuotteista ja palveluista vastaava johtaja Antti Huhtala kertoo.

Luonnonilmiöiden, kuten myrskyjen ja ukkosten seurauksena sattuneiden vahinkojen määrät jopa kolminkertaistuvat kesäkuukausien aikana. Kesän helteet voivat myös olla rankkoja kodinkoneille ja esimerkiksi ilmanlämpöpumpuille. Lisäksi laitteiden rikkoutumisten ja särkymisten määrät kaksinkertaistuvat kesällä, kun ihmiset ovat liikkeellä ja viettävät aikaansa mökeillä. Etenkin hyvin varustelluilla mökeillä sattuu myös paljon vuotovahinkoja läpi vuoden.

- Rikosvahingot ovat mökeillä ja huviloilla jatkuva riesa läpi kalenterivuoden. Mökkivakuutuksen rikosturva kattaa varkaudesta, ryöstöstä, murrosta ja ilkivallasta aiheutuvat vahingot, Antti Huhtala sanoo.

Sauna tarvitsee aina oman vakuutuksen

Mökille kannattaa ottaa kotivakuutus, joka Pohjola Vakuutuksella kattaa myös yhteensä 7 000 euroon asti pihapiirissä olevat alle 12 m2:n suuruiset rakennukset ja kaivot laitteineen. Saunarakennus tarvitsee aina oman vakuutuksensa.

- Myös mökin irtaimisto kannattaa vakuuttaa ja varmistaa, että päärakennuksen irtaimiston enimmäiskorvaus riittää koko sen pihapiirissä olevalle irtaimistolle, Antti Huhtala neuvoo.

Mökin vakuutus kannattaa päivittää, jos vapaa-ajan asunnolle rakentaa esimerkiksi umpikuistin tai umpinaisen lasiterassin, sillä ne kasvattavat mökin kokonaisalaa. Jos vapaa-ajan asunnon varusteisiin kuuluu esimerkiksi ilmalämpöpumppu tai putkia pitkin juokseva vesi, kannattaa harkita myös turvaa laitteiden rikkoontumisen ja putkistovuotojen varalta.

OP:n viestintä, p. 050 5239904, viestinta@op.fi