Tällaisia vahinkoja suomalaisten suosikkikohteissa sattuu – Espanja ja Thaimaa korostuvat tilastoissa

Suomalaismatkailijoille sattuu ja tapahtuu kotimaassa ja kaukomailla. Erityisen vahinkoalttiita vaikuttavat olevan yli 60-vuotiaat Espanjassa. Pohjola Vakuutuksen tilastot kertovat, millaisia riskejä suomalaisten matkailuun liittyy sekä missä ja kenelle matkavahinkoja sattuu.

Kesälomat kolkuttelevat jo ovella, ja suomalaiset suuntaavat matkoille Suomessa ja ulkomailla. Korona-ajan jälkeen vilkastunut matkailu näkyy myös Pohjola Vakuutuksen tilastoissa: vuonna 2023 matkavahinkoja sattui 28 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022.

Henkilövahinkoja suomalaisille sattuu eniten kotimaan matkoilla, seuraavaksi eniten Espanjassa ja kolmannelta sijalta löytyy kaukokohde Thaimaa.

– Tilastojen valossa suomalaisen yllättää reissussa todennäköisimmin sairastuminen. Vuodesta 2022 lähtien yleisimmät matkavakuutuksesta korvatut sairastumiset ovat olleet vatsatauti ja ripuli, flunssa sekä korona. Vuodesta 2023 lähtien määrittämätön kuumetauti on ohittanut koronaviruksen yleisimmissä matkasairauksissa, kertoo Pohjola Vakuutuksen henkilövakuuttamisesta vastaava Atte Erkamo

Niin sanottu turistiripuli on valitettavan tuttu vaiva matkailijoille. Erityisen yleinen se on tropiikkiin matkustaessa, mutta vatsavaivat voivat yllättää myös lähemmissä kohteissa.

– Olennaisinta taudin torjumisessa on käsihygienian lisäksi kiinnittää huomiota siihen, mitä syö ja juo. Kannattaa valita kuumaksi kypsennettyjä ruokia ja välttää etenkin pullottamattomia juomia, jääpaloja, pesemättömiä hedelmiä ja vihanneksia, Erkamo neuvoo.

Todennäköisin vahinko sattuu eläkeikäiselle Espanjassa

Pohjola Vakuutuksen matkavakuutuksen tilastojen perusteella todennäköisin henkilövahinko sattuu yli 60-vuotiaalle Espanjassa. Vahinkojen määrään vaikuttaa paitsi Espanjan suosio matkailijoiden keskuudessa myös iän vaikutus tapaturmiin ja sairauksiin liittyviin riskeihin.

Yli 60-vuotiaille sattui viimeisten 12 kuukauden aikana vakuutettujen määrään suhteutettuna keskimäärin 27 prosenttia enemmän matkavahinkoja kuin nuoremmille matkailijoille.

– Espanjassa vahinkoja sattuu yhä useammin perinteisten lomakausien ulkopuolella. Se kertoo kohteen ympärivuotisesta suosiosta, ja monet suomalaiset eläkeläiset viihtyvätkin talvisin Espanjan auringon alla, Erkamo kertoo.

Erkamon mukaan varttuneempien matkailijoiden kohdalla vahingot ovat usein myös kalliimpia: tapaturmat ja sairaudet ovat todennäköisemmin vakavampia ja vaativat useammin hoitoa.

– Kohdemaan hintataso vaikuttaa tietysti myös: kalleimmaksi hoito tulee Yhdysvalloissa, jossa keskimääräinen korvaus on lähes 2 500 euroa.

Matkailijan on myös hyvä huomioida, että matkavakuutus korvaa vain matkan aikana alkaneita tai äkillisesti ja odottamatta pahentuneita sairauksia, ei siis jo olemassa olevan sairauden todennäköisiä oireita tai muutoksia.

Puhelin ja silmälasit vaarassa reissun päällä

Matkatavaravahinkoja sattuu kotimaan lisäksi eniten suomalaisten suosikkikohteissa, Espanjassa ja Kreikassa.

Tyypillisimmin reissussa katoaa tai vahingoittuu puhelin, silmälasit tai tekninen laite, kuten älykello. Erityisesti silmälaseille sattuvien vahinkojen määrä on kasvussa.

– Nämä ovat kaikki tavaroita, jotka kulkevat aina matkassa. Ei siis ihme, että ne korostuvat vahinkotilastoissa. Etenkin ulkomailla on hyvä olla erityisen tarkkana taskuvarkaiden varalta. Varkaita liikkuu tyypillisesti siellä missä turistejakin, Erkamo muistuttaa.