Tuulilasiin iskeytyvä kivi voi käydä kalliiksi – toimi näin yleisessä vahinkotilanteessa

Juuri nyt autoilijan kannattaa olla valppaana, sillä vaihtelevat sääolosuhteet lisäävät tuulilasivahinkojen riskiä. Talvella nopea reagointi vahinkoihin on erityisen tärkeää, sillä lämpötilaeroista johtuva lasin halkeaminen tuo mukanaan satojen eurojen laskun. Pohjola Vakuutuksen asiantuntija kertoo, miten toimia vahingon sattuessa.

Lauhojen ja vähälumisten talvien yleistyminen ilmastonmuutoksen myötä tuo mukanaan harmillisen seurauksen autoilijoille. Sahaava lämpötila, ilmankosteus, vesikelit ja nastarenkaat aiheuttavat teiden asfalttipintoihin vaurioita, jotka yhdessä hiekoitushiekan kanssa johtavat helposti tuulilasivaurioihin.

Tyypillisesti vaurio syntyy ohitus- tai muussa kiihdytystilanteessa, kun edellä ajavan auton renkaista lentää kivi tai nasta tuulilasiin

Pieni kivi voi aiheuttaa yllättävän suuren loven paitsi tuulilasiin, myös autoilijan lompakkoon. Lasin korjaaminen maksaa kiveniskemien osalta keskimäärin 70 euroa, mutta jos lasi on vaihdettava uuteen, nousee keskihinta yli 800 euron. Lasien hinta vaihtelee niiden sisältämän tekniikan mukaan, ja kalleimmillaan vaihto voi maksaa jopa 2 000 euroa.

– Uudet tuulilasit sisältävät usein kuljettajaa avustavia ominaisuuksia, kuten kaistallapitoavustimia tai auton ympäristöä havainnoivia järjestelmiä. Tuulilasin vaihdon yhteydessä tällaiset järjestelmät joudutaan aina kalibroimaan, jotta ne toimivat oikein. Se nostaa vaihdon hintaa, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvokorvauspalveluiden johtaja Maarit Lepistö kertoo.

Suomessa vaihdetaan vuosittain yli 200 000 tuulilasia

Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan vuositasolla noin 40 prosenttia tuulilasivahingoista korjataan ja lopuissa tapauksissa lasi vaihdetaan uuteen. Lepistö suosittelee selvittämään aina korjaamisen mahdollisuuden, sillä se on edullinen ratkaisu paitsi autoilijan kukkarolle myös ympäristölle.

– Pelkästään Suomessa vaihdetaan vuosittain yli 200 000 tuulilasia, ja lasin valmistus kuluttaa todella paljon energiaa. Osa laseista voidaan tietysti kierrättää, mutta iso osa päätyy kaatopaikalle. Laseja korjauttamalla voimme vaikuttaa merkittävästi ympäristökuormitukseen.

Lepistö kannustaa autoilijoita tarkistamaan, onko auton vakuutusturva ajan tasalla. Jos autossa on lasivakuutus, korvaa vakuutus lasin korjauksen ilman omavastuuta ja autoilija säästää tuntuvan summan.

Tuulilasin särö kannattaa korjata viipymättä – ”Kahden euron sääntö”

Mikäli tuulilasiin syntyy särö, ei kannata aikailla.

– Iskemäkohta kannattaa suojata heti teipillä, jotta vaurioon ei pääse likaa. Voikin olla hyvä idea säilyttää aina teippiä hansikaslokerossa, Lepistö vinkkaa.

Pienenkin vahingon jälkeen on syytä suunnata lasikorjaamolle mahdollisimman pian, sillä kivenisku saattaa laajentua suuremmaksi halkeamaksi yhdenkin yön aikana.

Talvella nopean korjaamisen tärkeys korostuu. Kun lasiin ja siihen tulleeseen säröön hohkaa ulkopuolelta kylmää ilmaa ja sisältä puhaltaa lämmintä, lasin ulko- ja sisäpinnan lämpötilaero kasvaa suureksi. Tällöin tuulilasi halkeaa helposti kiveniskemän kohdalta.

Jos tuulilasia ei voi korjata, koko lasi on vaihdettava uuteen. Tämä on tilanne esimerkiksi silloin, kun kiveniskemän halkaisija on yli kolme senttimetriä, vaurio on lasin sisäpuolella tai iskemä sijaitsee tuulilasikameran tai muun tunnistimen kohdalla.

– Nyrkkisääntönä voi pitää, että noin kahden euron kolikon kokoinen kiveniskemä on korjattavissa, mutta sitä suuremmat vaativat lähtökohtaisesti uuden tuulilasin, Lepistö kertoo.

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi