Työmatkapyöräilyn sesonkiaika on nyt, mutta kaikki onnettomuudet eivät kuulu työtapaturmavakuutuksen piiriin

Työmatkapyöräily on syksyisin erityisen suosittua, mikä näkyy myös piikkinä tapaturmailmoituksissa. Monella on työmatkallaan rutiineja, joita lakisääteinen työnantajan ottama vakuutus ei välttämättä kata, Pohjola Vakuutus muistuttaa.

Työmatkapyöräilyn syyskausi on aktiivisimmillaan, mikä korostuu erityisesti loppusyksystä vahinkoilmoitusten kasvuna. Vuosina 2019–2021 Pohjola Vakuutukselle tehtiin noin 1400 työmatkapyöräilyssä sattunutta tapaturmailmoitusta. Kaikista työmatkapyöräilyyn liittyvistä vahinkoilmoituksista yli 80 prosenttia liittyy kaatumiseen tai liukastumiseen, kun taas kolarit toisen ajoneuvon kanssa muodostavat reilun 10 prosentin osuuden tapaturmista.

– Erilaiset ruhjevammat, kuten haavat ja muut pinnalliset vauriot ovat tyypillisimpiä työmatkapyöräilyssä sattuvia haavereita, mutta myös nyrjähdykset ja sijoiltaanmenot ovat yleisiä. Noin joka kymmenes työmatkapyöräilyssä loukkaantuneista kaatuu ikävä kyllä niin pahasti, että luita murtuu, kertoo Pohjola Vakuutuksen henkilövakuuttamisen korvauspalveluiden johtaja Kari Kujala.

Työmatkapyöräilyssä sattuvan onnettomuuden keskimääräinen korvaussumma on 1 550 euroa. Työmatkalla sattuvan onnettomuuden korvaus maksetaan työnantajan ottamasta lakisääteisestä työtapaturmavakuutuksesta.

– Suurimmillaan maksettavat korvaukset nousevat kymmeniin tuhansiin euroihin. Näin käy esimerkiksi silloin, kun loukkaantunut henkilö joutuu vaativiin leikkausjaksoihin ja hänelle maksetaan ansionmenetyskorvauksia, Kujala täsmentää.

Eniten onnettomuuksia sattuu marraskuussa ja erityisesti vuoden 2021 marraskuu erottuu selvänä piikkinä tapaturmien määrässä. Liukkaat kadut voivat päästä yllättämään syksyn pimentyessä.

– Pyöräilykypärän käyttäminen ja keliolosuhteiden huomioon ottaminen ovat aina ensisijaisen tärkeitä. Pimeällä säällä pyöräilijän tulee huolehtia riittävästä näkyvyydestä valoilla ja heijastimilla, Kujala neuvoo.

Lakisääteinen tapaturmavakuutus ei välttämättä kata työmatkan arkirutiineja

Välillä vakuutusyhtiössä joudutaan arvioimaan, onko kyse ollut työmatkasta vai vapaa-ajasta. Työmatka tulisi kulkea suorinta mahdollista reittiä, jotta mahdolliset tapaturmat kuuluvat lakisääteisen työtapaturmavakuutuksen piiriin.

– Työmatkalla tarkoitetaan tavanomaista työssäkäynnistä johtuvaa matkaa vakinaisen asunnon ja työpaikan välillä, Kujala kertoo.

Työnantajan ottama vakuutus voi katketa esimerkiksi pysähdyksen tai kiertoreitin takia, sillä ne eivät ole osa työmatkaa. Poikkeamat työmatkalla ovat työntekijän vapaa-aikaa.

– Monen arkirutiineihin kuuluvat välietapit, kuten lapsen vieminen päiväkotiin, piipahdus kaupassa tai kuntoilumielessä ajettu kiertoreitti ovat poikkeamia, joissa mahdollisesti sattuvat vahingot eivät kuulu työtapaturmavakuutuksen piiriin, Kujala havainnollistaa.