Vältä sähkökatkojen vahinkoriskit – ”Varoitusaika voi olla pahimmillaan hyvin lyhyt”

Kotitalouksien kannattaa varautua mahdollisiin ajastettuihin sähkökatkoihin tulevana talvena. Pohjola Vakuutus ennakoi, että sähkökatkot voivat aiheuttaa vahinkoja suomalaiskodeissa.

Sähköpula voi johtaa ajastettuihin sähkökatkoihin tulevana talvena, mikä näkyisi ensisijaisesti kotitalouksille 1–3 tunnin pituisina sähkönjakelun keskeytyksinä. Vaikka sähkökatko olisi tiedossa, aiheuttavat jakelukeskeytykset kotitalouksille kohonneen vahinkoriskin. Varoitusaika jakeluverkkoyhtiöille sähkönkulutuksen rajoittamisesta voi olla parhaassakin tapauksessa vain vuorokauden.

– Sähkökatkon varoitusaika voi olla pahimmillaan hyvin lyhyt. Tämä tarkoittaa sitä, että kuluttajille sähköä jakelevan yhtiön on saatava tieto hyvin tehokkaasti ja ripeästi kotitalouksille, jotta ihmiset pystyvät reagoimaan sähkökatkoon ja siten minimoimaan katkosta mahdollisesti aiheutuvat riskit ja vahingot, Pohjola Vakuutuksen korvauspäällikkö Sini Kujala kertoo.

Tieto mahdollisesta katkosta ei välttämättä tavoita kaikkia asiakkaita, mikä lisää kotitalouksien vahinkojen todennäköisyyttä, kun sähkökatkoon ei ole osattu varautua. Kujalan mukaan etukäteisvarautuminen mahdollisiin sähkönjakelun keskeytyksiin auttaa paitsi ennakoivasti rauhoittaen, mutta myös mahdollisen katkon aikana.

– Mahdollisista suunnitelluista sähkökatkoksista puhutaan nyt paljon, ja se aiheuttaa monissa ihmisissä epävarmuutta. Nyt onkin hyvä aika auttaa varautumisessa niin vanhempia sukulaisia kuin iäkkäämpiä naapureita, ja pitää huoli, että heiltä löytyy kodista helposti valmistettavaa ruokaa, paristoilla toimiva radio ja myös sähkökatkon aikaan luotettavia valonlähteitä, kuten paristokäyttöinen pöytävalaisin ja taskulamppu, Kujala sanoo.

Jos sähköt katkeavat yllättäen, kannattaa kodinkoneet, kuten liesi, uuni ja kiuas laittaa pois päältä. Myös astian- ja pyykinpesukoneiden hanat kannattaa sulkea vesivahinkojen välttämiseksi. Palo- ja vuotovahinkojen riski on kohonnut sähkökatkojen jälkeen, kun sähköt kytkeytyvät takaisin päälle. Erityisen tärkeää on varmistaa kodinkoneiden olevan pois päältä, jos kotoa joutuu poistumaan sähkökatkon aikana.

– Yksi valaisin kannattaa kuitenkin jättää päälle, sillä sen kautta voi varmistua hetkestä, kun sähköt palaavat, Kujala neuvoo.

Sähkökatkot aiheuttavat suurimmat riskit omakotitaloissa asuville

Haavoittuvimpia sähkökatkoille ovat omakotitaloasujat. Omassa kodissa kannattaa tunnistaa sähköä tarvitsevat kriittiset toiminnot ja selvittää, onko niihin saatavilla varavirtalähteitä. Mahdollisen sähkökatkon jälkeen tulee varmistaa, että lämmitys- ja ilmanvaihtolaitteet sekä koneellinen pohjavedenpoisto käynnistyvät uudelleen. Jos lämmitys ei palaudu katkon jälkeen, voisi siitä seurata pakkasella putkien jäätyminen. Putkien sulaessa tapahtuva lämpölaajeneminen saa putket halkeamaan, ja se aiheuttaa kiinteistöön vesivahingon.

– Jos putket ovat vaarassa jäätyä lämmitysjärjestelmän rikkoutumisen vuoksi, tulee asukkaan hankkia paikalle huoltoliike mahdollisimman pian. Tällä välin on tärkeää estää huoneen lämpötilan jäähtymistä esimerkiksi varalämmönlähteellä, kuten sähköpatterilla tai takalla. Asukkaan tulee aina ennaltaehkäistä kotiinsa aiheutuvaa vahinkoa, jos se on mahdollista, Kujala sanoo.

Myös yllättävä virtapiikki voi aiheuttaa herkempien elektroniikkalaitteiden, kuten televisioiden ja tietokoneiden rikkoutumisen. Virtapiikkien aiheuttamilta vahingoilta voi suojautua ylijännitesuojalla varustetulla jatkojohdolla, jollaisia myydään kaupoissa ja elektroniikkaliikkeissä.

– Ylijännitesuojattu jatkojohto on erittäin edullinen tapa kodinelektroniikan suojaamiseen virtapiikkien ja jännitevaihteluiden varalle, Kujala summaa.