Yli kolmannes suomalaisista aikoo lisätä kotimaan matkailua – erityisesti suomalainen luonto vetää lomailijoita puoleensa

Koronapandemia on muuttanut merkittävästi matkustamista. Pohjola Vakuutus selvitti, millaisia lomasuunnitelmia suomalaisilla on ensi vuodelle. Tutkimukseen vastanneista reilu kolmannes kertoo haaveilevansa ulkomaan matkasta, kun koronatilanne sen sallii, mutta vastaava määrä suunnittelee myös lisäävänsä kotimaanmatkailua.

Moni suomalainen on matkustanut talvella perinteisesti aurinkolomalle ulkomaille, mutta ensi vuonna yhä useampi aikoo nauttia kotimaanmatkailusta. Pohjola Vakuutuksen syyskuussa toteutetussa tutkimuksessa alle puolet vastaajista piti ulkomaanmatkailun rajoitteita syynä kotimaanmatkailun lisäämiseen. Kotimaanmatkailun kiinnostukseen vaikuttavat erityisesti suomalainen luonto (70 prosenttia), sukulaisten ja läheisten luona vierailu (57 prosenttia), turvallisuus (56 prosenttia) ja hinta (54 prosenttia).

Kotimaan matkailu kiinnostaa varsinkin 25–34-vuotiaita, heistä jopa 52 prosenttia kertoo matkailevansa kotimaassa useita kertoja vuodessa.

Matkailualan haastava tilanne jatkuu yhä, mutta tutkimuksemme mukaan kotimaanmatkailussa näyttäisi olevan paljon potentiaalia kasvulle. Puhdas luonto on aina ollut suomalaisille tärkeää, samoin turvallisuus, mikä korostuu koronapandemian aikana entisestään. Viime kevään jälkeen on myös ymmärrettävää, miksi valinnoissa korostuvat perhe ja läheiset. Ulkomaan matkailu tulee varmasti taas nostamaan suosiotaan, kun koronarokote saadaan markkinoille ja tilanne helpottuu, Pohjola Vakuutuksen varatoimitusjohtaja Pekka Puustinen kertoo.

Matkavakuutus turvaa myös kotimaan matkat

Poikkeuskevään myötä ja ulkomaan matkustuksen vähentyessä osa suomalaisista on luopunut matkustaja- ja matkatavaravakuutuksestaan. Tutkimuksen mukaan noin puolella suomalaisista on matkustajavakuutus ja 43 prosentilla matkatavaravakuutus. 18 –24-vuotiailla nuorilla matkustajavakuutus on vain 30 prosentilla ja matkatavaravakuutus 23 prosentilla.

Myös Suomessa matkustamiseen kannattaa varautua hyvin. Ennen matkalle lähtöä on syytä tarkistaa, että kattava vakuutusturva on voimassa myös kotimaan matkailussa. Jatkuva matkavakuutus on luotu sitä varten, että yksittäisten matkojen vakuuttamista ei tarvitse erikseen muistaa ja murehtia, Pekka Puustinen sanoo.

Pohjola Vakuutuksen tutkimuksessa esiin tulleet syyt kotimaan matkailuun:

1. Suomalainen luonto (70 prosenttia vastaajista)
  2. Sukulaisten tai läheisten luona vierailu (57 prosenttia)
  3. Turvallisuus (56 prosenttia)
  4. Hinta (54 prosenttia)
  5. Nykyiset ulkomaanmatkailun rajoitukset (48 prosenttia)
  6. Suomalaiset nähtävyydet (48 prosenttia)
  7. Kotimaisten yrittäjien tukeminen (42 prosenttia)
  8. Suomalainen kulttuuri (38 prosenttia)
  9. Ekologisuus ja ilmastoystävällisyys (35 prosenttia)

Tiedot perustuvat syyskuussa verkkopaneelissa toteutettuun kyselytutkimukseen, johon vastasi 2 011 täysi-ikäistä suomalaista. Tutkimuksen toteutti OP:n toimeksiannosta Taloustutkimus. Vastausten virhemarginaali on 2 prosenttia suuntaansa.

OP:n viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi