• Ponsse Oyj/

PONSSE Opti 5G -tietojärjestelmälle kansainvälisesti arvostettu iF Design Award 2024 -palkinto

Vuodesta 1954 lähtien myönnetyt iF DESIGN AWARD -palkinnot ovat maailman tärkeimpiä ja arvostetuimpia muotoilupalkintoja. Maailmanlaajuisesti tunnustettua iF DESIGN AWARD -palkintoa pidetään erinomaisen muotoilun symbolina. Palkintojen saajia juhlitaan maanantaina 29.4.2024 iF DESIGN AWARD NIGHT 2024 -tapahtumassa Friedrichstadt-Palastissa Berliinissä, Saksassa.

Palkintolautakunta kiinnitti erityisesti huomiota PONSSE Opti 5G -tietojärjestelmän toimintaan ja tuotteen käyttökelpoisuuteen. Käyttöliittymä helpottaa metsäkoneen kuljettajan työtä ja tuottaa korjuutyötä koskevaa tietoa muun muassa käytetystä työajasta, tuotoksesta, koneen käytöstä ja polttoaineen kulutuksesta.

”Opti 5G -järjestelmä on suunniteltu helppokäyttöiseksi, jotta metsäkoneen kuljettajan kognitiivinen kuormitus vähenisi ja tuottavuus paranisi. Hankkeessa mietittiin käyttöliittymä täysin uudelleen vastaamaan käyttäjän tarpeita nykypäivän ja tulevaisuuden metsäteollisuudessa. Käyttäjätutkimukseen pohjautuva suunnittelu ja tulosten laaja-alainen testaaminen ovat Opti 5G -kehityksen kulmakiviä”, kertoo Ponssen teknologia- ja tuotekehitysjohtaja Juha Inberg.

”Projektin aikana huomioon otettiin niin metsäkoneen kuljettajien, koneen omistajien, huollon kuin sahojenkin tarpeet”, jatkaa UX Manager Panu Johansson.

”Tämä on palkinto kaikille, jotka ovat osallistuneet 5G:n ohjelmistokehitykseen.  Ohjelmistokehitys on lähes aina suuren ryhmän ponnistelujen tulosta. Nykyaikaisen metsäkoneen ytimessä ovat ohjelmistot, jotka helpottavat koneen käyttöä ja tehostavat niiden toimintaa. Myös käyttökokemus on tärkeässä osassa tehokkuuden, jaksamisen ja viihtyvyyden parantamisessa. Käyttäjätarpeiden ymmärtäminen on Ponssella kehitystyön keskiössä”, toteaa Inberg.

Vuoden 2024 kilpailuun lähetettiin kaikkiaan 10 800 tuotetta ja projektia arvioitavaksi 72 maasta. Tämän vuoden iF:n palkintolautakunnassa oli 132 korkean profiilin suunnittelun asiantuntijaa 23 maasta.

Lisätietoja, Ponsse Oyj, teknologia- ja tuotekehitysjohtaja Juha Inberg, 0400 661 368, juha.inberg@ponsse.com

Metsäkoneyrittäjä Einari Vidgrén perusti yhtiön vuonna 1970, ja yhtiö on koko historiansa ajan ollut tavaralajimenetelmään perustuvien puunkorjuuratkaisujen edelläkävijä. Ponssen kotipaikka on Suomessa Vieremällä. Yrityksen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX:n pohjoismaisella listalla.

Avainsanat: