Ponssen puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2024

13.8.2024 klo 9:00

Huhti-kesäkuu:
- Liikevaihto oli 188,0 (208,1) miljoonaa euroa
- Liikevoitto oli -0,6 (10,2) miljoonaa euroa ja liikevoittoprosentti -0,3 (4,9)

Tammi-kesäkuu:
- Liikevaihto oli 357,7 (409,8) miljoonaa euroa
- Liikevoitto oli 0,6 (26,8) miljoonaa euroa ja liikevoittoprosentti 0,2 (6,5)
- Tilikauden tulos oli -11,7 (21,8) miljoonaa euroa
- Osakekohtainen tulos oli -0,42 (0,78) euroa
- Tilauskanta oli 210,4 (294,2) miljoonaa euroa katsauskauden lopussa

- Liiketoiminnan rahavirta oli 25,4 (0,1) miljoonaa euroa
- Omavaraisuusaste oli 52,8 (54,3) prosenttia katsauskauden lopussa

- Ponsse julkaisi uuden tulosohjeistuksen 9.8.2024: Yhtiön euromääräisen liikevoiton arvioidaan olevan vuonna 2024 merkittävästi heikompi kuin vuonna 2023 (47,2 miljoonaa euroa).

TOIMITUSJOHTAJA JUHO NUMMELA:

Metsäkonemarkkinan epävarmuudet jatkuivat kuluneella neljänneksellä. Metsäteollisuudessa oli positiivisia signaaleja, mutta yleisesti ottaen korkotaso ja Euroopan rakentamisen heikko tilanne heikentävät metsäkoneiden kysyntää. Markkina-alueista Pohjoismaat olivat parhaassa vedossa Suomen ja Ruotsin siivittämänä. Toisen neljänneksen aikana saadut tilaukset olivat yhteensä 172,4 miljoonaa euroa. Yhtiön tilauskanta oli katsauskauden lopussa 210,4 (294,2) miljoonaa euroa. Markkinoiden haasteista huolimatta yhtiön tilauskanta on pysynyt samalla tasolla ensimmäisen vuosipuoliskon ajan.

Toisen neljänneksen liikevaihto laski noin 10 prosenttia vertailukauteen nähden ja liikevaihdoksi muodostui 188,0 (208,1) miljoonaa euroa. Toisella vuosineljänneksellä metsäkoneiden toimitusmäärät olivat alhaisemmat vertailukauteen verrattuna. Huoltopalveluiden liikevaihto pysyi normaalilla tasolla asiakkaidemme verraten hyvän työtilanteen ansiosta. Vaihtokoneiden markkinatilanne oli sen sijaan haastava ja liikevaihto jäi tavoitteista. Myös Ponssen teknologiayhtiö Epec Oy:n tuotteiden kysyntä jatkui nihkeänä ja liikevaihto oli laskusuunnassa. Vieremän tehtaamme toiminta oli erinomaista eikä osien saatavuudessa ollut ongelmia.

Ponssen Brasilian Full Service -sopimuksen kannattavuus on edelleen haastava. Yhtiössä on päivitetty sopimuksen taloudellinen ennuste, minkä vuoksi varaudumme sopimuksen odotettua suurempiin tappioihin vuosien 2024 ja 2025 osalta. Katsauskauden liikevoitto sisältää 18,6 miljoonan euron kuluerän Full Service -sopimukseen liittyen. Sopimukseen liittyvien koneiden tuottavuus ja mekaaninen käyttöaste ovat kehittyneet suotuisasti ja ovat pääsääntöisesti tavoitteiden mukaisia. Sopimus on määräaikainen ja kestää vuoden 2026 loppuun. Myös yleisen markkinatilanteen heikentymisen ja Epecin liikevaihdon supistumisen vaikutukset kannattavuuteemme ovat olleet moninaiset. Yhtiön suhteellinen kannattavuus toisella neljänneksellä oli -0,3 (4,9) prosenttia. Teemme jatkuvasti töitä sekä Brasilian Full Service -tilanteen helpottamiseksi, että koko yrityksen perusliiketoiminnan kannattavuuden parantamiseksi.

Katsauskauden rahavirraksi muodostui 25,4 (0,1) miljoonaa euroa. Rahavirtamme on kehittynyt oikeaan suuntaan, mutta pääomiamme on edelleen sitoutunut aine- ja tarvikevarastoon sekä erityisesti vaihtokonevarastoon. Vaihtokonevarastomme kasvoi katsauskaudella markkinatilanteen heikentyessä. Käyttöpääoman tehostaminen on toiminnassamme keskeistä ja tärkeimpiä prioriteettejamme yhdessä kannattavuuden kehityksen kanssa. Yhtiön vakavaraisuus on pysynyt erittäin hyvällä tasolla.

Ponssen uusi toimintamalli otettiin käyttöön 1.6.2024. Organisaatiomme on ollut kevään ja kesän aikana muutosten keskellä ja teemme paljon töitä uuden toimintamallin vakiinnuttamiseksi. Muutos on tärkeä Ponssen pitkän aikavälin kehitykselle ja luo henkilöstöllemme uusia kehitysmahdollisuuksia. Samalla se tehostaa yhtiön toimintaa ja mahdollistaa maaorganisaatioiden keskittymisen asiakkaidemme palveluun.

Tuleva syksy aloittaa Ponssella vilkkaan messu- ja asiakastapahtumakauden tuoden mukanaan myös odotettuja tuotelanseerauksia. Toivotamme asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme tervetulleiksi tapahtumiimme ympäri maailmaa!

LIIKEVAIHTO

Konsernin liikevaihdoksi muodostui katsauskauden aikana 357,7 (409,8) miljoonaa euroa, joka on 12,7 prosenttia vähemmän kuin vertailukaudella. Kansainvälisten liiketoimintojen osuus kokonaisliikevaihdosta oli 72,8 (74,1) prosenttia.

Liikevaihto jakautui alueittain seuraavasti: Pohjoismaat ja Baltia 47,5 (45,0) prosenttia, Keski- ja Etelä-Eurooppa 22,5 (20,8) prosenttia, Pohjois-Amerikka 13,1 (13,6) prosenttia, Etelä-Amerikka 14,4 (17,7) sekä Aasia, Australia ja Afrikka 2,5 (3,0) prosenttia.

Liikevaihto jatkuvista toiminnoista

Liikevaihto lopetetuista toiminnoista

2 533

Liikevaihto yhteensä

TULOSKEHITYS

Liikevoitto oli 0,6 (26,8) miljoonaa euroa. Liikevoiton osuus liikevaihdosta oli katsauskaudella 0,2 (6,5) prosenttia. Katsauskauden liikevoitto sisältää Brasilian Full Service -sopimukseen liittyvän 18,6 miljoonan euron kuluerän, josta toteutuneen tappion vaikutus on 8,4 miljoonaa euroa ja sopimuksen mukaisten velvoitteiden täyttämiseen liittyvä varauksen muutos on 10,2 miljoonaa euroa.

Liikevoitto jatkuvista toiminnoista

Liikevoitto lopetetuista toiminnoista

Liikevoitto yhteensä

Konsernin sijoitetun pääoman tuotto (ROCE) oli -2,4 (15,1) prosenttia.

Henkilöstökulut olivat katsauskauden aikana 58,0 (60,6) miljoonaa euroa. Liiketoiminnan muut kulut olivat 55,6 (41,9) miljoonaa euroa. Rahoitustuotot ja -kulut olivat nettomääräisesti -8,4 (2,1) miljoonaa euroa. Rahoituseriin on kirjattu valuuttakurssien muutoksista aiheutuneet kurssivoitot ja -tappiot, joiden nettovaikutus katsauskauden aikana oli -6,1 (3,1) miljoonaa euroa. Koronvaihtosopimuksista on kirjattu katsauskaudella tulosvaikutteisia arvostuskuluja 34,0 tuhatta euroa. Emoyhtiön saamiset tytäryhtiöiltä olivat nettomääräisesti 144,1 (112,2) miljoonaa euroa. Saatavat tytäryhtiöiltä koostuvat pääosin myyntisaamisista.

Katsauskauden tulokseksi muodostui -11,7 (21,8) miljoonaa euroa. Laimennettu ja laimentamaton osakekohtainen tulos (EPS) oli -0,42 (0,78) euroa.

TASE JA RAHOITUS

Konsernitaseen loppusumma oli katsauskauden päättyessä 568,5 (596,9) miljoonaa euroa. Vaihto-omaisuuden määrä oli 240,7 (251,4) miljoonaa euroa. Myyntisaamisia oli 62,2 (67,3) miljoonaa euroa sekä likvidejä rahavaroja 53,9 (49,6) miljoonaa euroa. Konsernin oman pääoman määrä oli 298,9 (322,8) miljoonaa euroa ja emoyhtiön oma pääoma (FAS) oli 293,0 (249,0) miljoonaa euroa. Rahoitusvelkojen määrä oli 102,7 (108,3) miljoonaa euroa. Yhtiö on varmistanut likviditeettiään rahoituslimiittisopimuksilla ja yritystodistusohjelmilla. Konsernin lainat rahoituslaitoksilta ovat vakuudettomia lainoja ilman rahoituskovenantteja. Konsernin nettovelat olivat 48,8 (55,3) miljoonaa euroa ja nettovelkaantumisaste (net gearing) 16,3 (17,1) prosenttia. Omavaraisuusaste oli katsauskauden päättyessä 52,8 (54,3) prosenttia.

Liiketoiminnan rahavirta oli 25,4 (0,1) miljoonaa euroa. Investointien rahavirta oli -11,0 (-18,3) miljoonaa euroa.

SAADUT TILAUKSET JA TILAUSKANTA

Uusia tilauksia saatiin katsauskauden aikana 336,0 (350,3) miljoonan euron arvosta ja tilauskanta oli katsauskauden päättyessä 210,4 (294,2) miljoonaa euroa.

JAKELUVERKOSTO

Kesäkuun 2024 alussa voimaan tulleessa toimintamallissa Ponsse siirtyi globaaliin organisaatiorakenteeseen ja raportointilinjoihin. Tällä toimintamallilla Ponsse varmistaa tulevaisuuden asiakastarpeita vastaavan ja globaalisti yhdenmukaisen sekä tehokkaan toimintamallin. Samalla yhtiö hakee lisää kilpailukykyä ja kustannustehokkuutta sekä yhdenmukaistaa käytäntöjään. Myynti- ja huoltopalveluihin keskittyvä organisaatio jakautuu tulevaisuudessa viiteen markkina-alueeseen: 1) Pohjoismaat ja Baltia 2) Keski- ja Etelä-Eurooppa 3) Etelä-Amerikka 4) Pohjois-Amerikka sekä 5) Aasia, Oseania ja Afrikka.

TUOTEKEHITYS JA INVESTOINNIT

Konsernin tuotekehitysmenot olivat katsauskaudella yhteensä 12,3 (14,0) miljoonaa euroa, joista aktivoitiin 5,1 (5,7) miljoonaa euroa.

Käyttöomaisuusinvestointien määrä oli 11,3 (18,7) miljoonaa euroa. Ne koostuivat tuotekehitysaktivointien lisäksi rakennusinvestoinneista ja tavanomaisista koneiden ja laitteiden ylläpito- ja korvausinvestoinneista.

HENKILÖSTÖ

Konsernin palveluksessa oli katsauskauden aikana keskimäärin 2 113 (2 090) henkilöä. Katsauskauden päättyessä konsernin palveluksessa oli 2 112 (2 168) henkilöä.

Ponsse tiedotti toimintamallimuutoksen suunnittelun ja siihen liittyneiden muutosneuvotteluiden päättymisestä 3.4.2024. Ponssen toimintamallimuutos ja siihen liittyvät muutosneuvottelut päätyivät Suomessa 21 ja Suomen ulkopuolella noin 40 työsuhteen päättymiseen. Aiemmin muutosten ennakoitiin johtavan yhtiössä yhteensä 120–140 työpaikan vähenemiseen, josta Suomeen arvioitiin kohdistuvan 50–60 vähennystä. Irtisanomisten määrä jäi kuitenkin ennakoitua pienemmäksi, kun toimintamallin muutoksessa avautuneisiin uusiin työtehtäviin sijoittui kymmeniä yhtiön työntekijöitä.

OSAKEPOHJAISET KANNUSTINJÄRJESTELMÄT

Ponsse Oyj:n hallitus perusti kaksi osakepohjaista kannustinjärjestelmää konsernin toimitusjohtajalle ja avainhenkilöille vuonna 2023. Kannustinjärjestelmien keskeiset ehdot julkaistiin pörssitiedotteessa 3.3.2023.  Uusien järjestelmien tarkoituksena on yhdistää omistajien ja järjestelmien osallistujien tavoitteet yhtiön arvon nostamiseksi pitkällä aikavälillä sekä sitouttaa osallistujat yhtiöön ja tarjota heille kilpailukykyiset yhtiön osakkeiden ansaintaan ja kertymiseen perustuvat palkkiojärjestelmät. Ponsse Oyj:n hallitus on päättänyt konsernin osakepohjaisten kannustinjärjestelmien uusista ansaintajaksoista kesäkuussa 2024 ja on antanut näistä tiedotteen 11.6.2024.

Toimitusjohtajan osakepohjainen kannustinjärjestelmä

Toimitusjohtajan järjestelmässä on viisi ansaintajaksoa, kalenterivuodet 2023, 2023-2024, 2023-2025, 2024-2026 ja 2025-2027. Ansaintajaksoihin 2023 ja 2023-2024 liittyy sitouttamisjakso, joka alkaa palkkion maksamisesta ja päättyy 31.12.2025. Ehdollinen palkkio maksetaan toukokuun 2024, 2025 ja 2026 loppuun mennessä. Ehdollisena palkkiona saatuja osakkeita ei saa luovuttaa sitouttamisjakson aikana, joka päättyy 31.12.2025, 31.12.2026 ja 31.12.2027. Suoriteperusteinen palkkio maksetaan kunkin ansaintajakson päättymistä seuraavan toukokuun loppuun mennessä. Ansaintajaksoilta 2023 ja 2023-2024 palkkiona saatuja osakkeita ei saa luovuttaa sitouttamisjakson aikana, eli ennen 31.12.2025.  Toimitusjohtajan suoriteperusteisen osakeomistusjärjestelmän ansaintajaksolla 2024–2026 palkkiot perustuvat konsernin liiketulokseen, liikevaihtoon, henkilöstötyytyväisyyteen ja tapaturmataajuuteen (LTIF). Ansaintajaksoilta 2024-2026 maksettavat palkkiot vastaavat arviolta yhteensä enintään 50 000 Ponsse Oyj:n osakkeen arvoa sisältäen myös rahana maksettavan osuuden (bruttopalkkio). Vuoden 2023 ansaintajakson suoriteperusteinen palkkio maksettiin kesäkuussa 2024 ja sen kuluvaikutus yhtiölle oli 0,4 miljoonaa euroa.

Avainhenkilöiden osakepohjainen kannustinjärjestelmä

Avainhenkilöiden järjestelmässä on kolme kolmen kalenterivuoden mittaista ansaintajaksoa, kalenterivuodet 2023-2025, 2024-2026 ja 2025-2027. Ehdollinen palkkio maksetaan vuosina 2023, 2024 ja 2025 sijoitusosakkeiden hankinnan ja palkkion vahvistamisen jälkeen niin pian kuin käytännössä mahdollista. Ehdollisena palkkiona saatuja osakkeita ei saa luovuttaa sitouttamisjakson aikana, joka päättyy 31.12.2025, 31.12.2026 ja 31.12.2027. Suoriteperusteinen palkkio maksetaan kunkin ansaintajakson päättymistä seuraavan toukokuun loppuun mennessä.

Kannustinjärjestelmien kokonaiskuluvaikutuksen vuosina 2023-2025 arvioidaan olevan noin 2,0 miljoonaa euroa vuonna 2023 alkaneiden sitouttamisjaksojen osalta.

Avainhenkilöiden suoriteperusteisen lisäosakejärjestelmän ansaintajaksolla 2024–2026 palkkiot perustuvat konsernin liiketulokseen, liikevaihtoon, henkilöstötyytyväisyyteen ja tapaturmataajuuteen. Ansaintajaksolta 2024—2026 maksettavat palkkiot ovat arviolta yhteensä enintään 60 000 Ponsse Oyj:n osaketta (nettopalkkio). Lisäksi yhtiö maksaa palkkiosta osallistujille aiheutuvat verot ja lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut palkkion maksun yhteydessä. Arvioon sisältyy vuonna 2024 maksettavat ehdolliset palkkiot. Kohderyhmään kuuluu noin 140 avainhenkilöä, mukaan lukien konsernin johtoryhmän jäsenet lukuun ottamatta toimitusjohtajaa. Katsauskaudella ei ollut ansaintajakson 2024-2026 osakepohjaisen kannustinjärjestelmän liittyviä kuluja.

OSAKKEET

Yhtiön rekisteröity osakepääoma koostuu 28 000 000 osakkeesta. Osakkeiden vaihto ajalla 1.1.–30.6.2024 oli 411 672 kappaletta, joka on 1,47 prosenttia osakkeiden kokonaismäärästä. Vaihdon arvo oli 9,7 miljoonaa euroa. Katsauskauden alin kurssi oli 22,10 euroa osakkeelta ja ylin 26,20 euroa osakkeelta.

Katsauskauden päätöskurssi oli 26,10 euroa osakkeelta ja koko osakekannan markkina-arvo 730,8 miljoonaa euroa.

Katsauskauden päättyessä yhtiöllä oli hallussaan 15 105 omaa osaketta.

YHTIÖKOKOUS VUONNA 2024

Varsinaisen yhtiökokouksen hallitukselle antamista valtuutuksista ja muista päätöksistä on annettu erillinen tiedote 9.4.2024.

VASTUULLISUUS

Olemme määritelleet keskeisimmät vastuullisuustavoitteemme, joiden toteutumista edistämme vuosittaisilla toimintokohtaisilla tavoitteilla ja toimenpiteillä osana yhtiön strategiaprosessia. Haluamme edistää ihmistemme hyvinvointia, innovoida kestäviä ja luontoa kunnioittavia ratkaisuja, kehittää toimintaamme luontoympäristö huomioiden sekä olla luotettava kumppani, jolle yhteisöllisyys on voimavara.

Toisella vuosineljänneksellä jatkoimme valmistautumista vuoden 2024 alussa voimaan tulleeseen EU:n kestävyysraportointidirektiiviin (CSRD). Tarkensimme kaksoisolennaisuusarviointia, dokumentoimme raportointiprosesseja ja kehitimme kykyä toteuttaa CSRD:n mukaista raportointia.

Ponssen ensimmäinen arvoketjun (Scope 3) päästölaskenta valmistui vuoden 2023 tiedoista kesäkuussa 2024. Scope 3 -päästölaskenta toteutettiin pääosin kustannusperusteisesti huomioiden kaikki päästökategoriat. Laskennan tuloksena tunnistettiin toiminnallemme olennaiset kasvihuonekaasujen päästölähteet, joita tullaan seuraamaan vuosittain. Ostetut tuotteet, myytyjen tuotteiden käyttö ja myytyjen tuotteiden käsittely käyttöiän lopussa muodostavat 97 prosenttia Ponssen Scope 3 -päästöistä.

Carbon Disclosure Project (CDP) antoi Ponsselle Water Security –raportoinnissa arvosanan C- ja Climate Change –raportoinnissa arvosanan C (arvosteluasteikolla A-D-). Arvosanassa ei tapahtunut muutosta edellisvuoteen verrattuna. Tulokset merkitsevät raportointiasteikolla tietoisuutta omista vaikutuksista ilmastoon ja veteen sekä niiden vaikutuksista liiketoimintaan.

Ponsse Oyj noudattaa toiminnassaan laatujohtamisen ISO 9001-, ympäristöjohtamisen ISO 14001- ja työterveys- ja turvallisuusjohtamisen ISO 45001 -standardeja. Yhtiössä uudistettiin toimintapolitiikka johtamisjärjestelmien mukaisesti 1.6.2024. Uusi toimintapolitiikka perustuu yhtiön vastuullisuustavoitteisiin ohjaten noudattamaan yhtiön arvoja ja vastuullisia toimintatapoja liiketoiminnan kehityksessä.

Toisella vuosineljänneksellä Ponssella laadittiin uusi eettinen toimintaohje, joka perustuu yhtiön vuoden 2023 lopussa valmistuneeseen ihmisoikeusarviointiin. Uudistettu eettinen toimintaohje otetaan yhtiössä käyttöön syksyllä 2024 ja koulutetaan yhtiön työntekijöille ja keskeisille sidosryhmille.

Ponssella otettiin käyttöön uusi toimintamalli 1.6.2024 alkaen. Toimintamallin muutos on vaatinut organisaatioltamme paljon ja kehitys jatkuu uusien toimintatapojen vakiinnuttamisella. Globaali organisaatio luo henkilöstöllemme paljon uusia kehitysmahdollisuuksia. Muutoksen myötä yhtiössä on myös yhdenmukaistettu turvallisuuden johtamisen ja päivittäisen tekemisen käytäntöjä ja turvallisuustyön resursseja on vahvistettu.

Tulemme jatkossa seuraamaan puolivuosikatsauksissamme seuraavia tunnuslukuja:

KPI

Työntekijöiden vapaaehtoinen vaihtuvuus, %

< 5 %

RISKIENHALLINTA

Riskienhallinta perustuu yhtiön arvoihin sekä strategisiin ja taloudellisiin tavoitteisiin. Riskienhallinnan tavoitteena on tukea yhtiön strategiassa määritettyjen tavoitteiden toteutumista sekä turvata yhtiön taloudellista kehitystä ja liiketoiminnan jatkuvuutta. Ponssen johto arvioi vuosittaisessa riskikartoituksessa myös yhtiön liiketoimintaan vaikuttavat vastuullisuusriskit ja -mahdollisuudet. Näissä ovat korostuneet ilmastonmuutokseen, luonnon monimuotoisuuteen ja resurssitehokkuuteen liittyvät näkökulmat sekä digitalisaatio ja teknologiakehitys.

Riskienhallinnan tehtävänä on tunnistaa, arvioida ja seurata liiketoiminnassa esiintyviä riskejä, joilla voi olla vaikutusta yhtiön strategisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumiseen tai liiketoiminnan jatkuvuuteen. Tämän pohjalta tehdään päätökset tarvittavista toimenpiteistä, joilla riskejä ennaltaehkäistään ja havaittuihin riskeihin reagoidaan.

Riskienhallinta on osa normaalia, päivittäistä liiketoimintaa ja sisällytetty osaksi johtamisjärjestelmää. Riskienhallintaa ohjaa hallituksen hyväksymä riskienhallintapolitiikka.

Riskinä pidetään mitä tahansa tapahtumaa, joka vaarantaa yhtiön tavoitteiden toteutumisen tai uhkaa liiketoiminnan jatkuvuutta. Toisaalta riski voi olla myös positiivinen tapahtuma, jolloin riskiä käsitellään mahdollisuutena. Kukin riski arvioidaan sen vaikutuksen ja toteutumisen todennäköisyyden perusteella. Riskien hallintakeinoja ovat riskin välttäminen, pienentäminen ja siirtäminen. Lisäksi riskejä voidaan hallita kontrolloimalla ja minimoimalla niiden vaikutusta.

LÄHIAJAN RISKIT JA NIIDEN HALLINTA

Lähiajan merkittävimmät riskit liittyvät geopoliittiseen tilanteeseen maailmalla, talouden nopeaan suhdannemuutokseen sekä edelleen korkeana pysyvään korkotasoon. Geopoliittinen tilanne lisää epävarmuutta myös rahoitusmarkkinoiden toimivuuden, pakotteiden sekä kasvavien kyberturvallisuusuhkien kautta.

Rahoitusmarkkinoihin liittyvät riskit voivat lisätä myös kehittyvien maiden valuuttamarkkinoiden volatiliteettia. Epävakaana jatkuva maailmantalouden tilanne ja kasvavat rahoituskulut saattavat vähentää myös metsäkoneiden kysyntää. Lisäksi työtaistelutoimenpiteet Suomessa voivat aiheuttaa merkittäviä taloudellisia menetyksiä. Nämä taloudelliset riskit liittyvät erityisesti tuotannon ja toimitusketjun toimivuuteen.

Haastavassa tilanteessa Ponssen vahva rahoitusasema on tärkeä. Ponsse on tehnyt tarvittavat rahoitukselliset toimenpiteet yhtiön jatkuvuuden varmistamiseksi ja rahoitustilannetta arvioidaan säännöllisesti. Yhtiön rahoituksen riskienhallinnan keskeisenä tavoitteena on maksuvalmius-, korko- ja valuuttariskien hallinta. Yhtiön rahoitusasema ja maksuvalmius on säilynyt vahvana usean rahoituslaitoksen kanssa sovittujen sitovien luottolimiittisopimusten ansiosta. Haitallisten koronmuutosten vaikutusta minimoidaan käyttämällä erilaisiin viitekorkoihin sidottuja luottoja ja koronvaihtosopimuksia. Valuuttakurssimuutosten vaikutusta vähennetään osittain johdannaissopimusten avulla.

Emoyhtiö seuraa konsernin sisäisten ja ulkoisten myyntisaamisten arvon muutoksia sekä niihin liittyvää riskiä arvonalentumisesta. Yhtiöllä on pitkäaikaisia ja laajoja palvelusopimuksia, joihin voi liittyä operatiivisia riskejä.

Vientimaiden vero- ja tullilainsäädännöissä tapahtuvat muutokset voivat vaikeuttaa yhtiön harjoittamaa vientikauppaa tai sen kannattavuutta. Globaalit toimitusketjun häiriöt voivat vaikeuttaa PONSSE-metsäkoneiden valmistusaikataulujen hallintaa, ja kasvattaa yhtiön toimitusketjuun sidottuja pääomia ja käyttöpääoman hallintaan liittyviä riskejä.

Kyberturvallisuuden vahvistamiseksi Ponssella on tarkennettu ohjelmistopäivityskäytäntöjä ja käyttäjäohjeistuksia. Parannamme kykyämme havainnoida ja reagoida epänormaaliin toimintaan tietoverkoissamme sekä testaamme säännöllisesti kumppanimme kanssa digitaalisia palvelujamme kyberhyökkäysten varalta.

LÄHIAJAN NÄKYMÄT

Markkinoilla olevan epävarmuuden takia yhtiö harkitsee edelleen tarkkaan investointeja ja jatkaa kulujen kontrollointia sekä kehittää operatiivista toimintamallia yhtiön kilpailukyvyn parantamiseksi. Yhtiö seuraa toimintaympäristössä ja asiakkaiden toimintaedellytyksissä tapahtuvia muutoksia tarkasti.

Ponssen Brasilian maaorganisaation Full Service -sopimuksen tilannetta seurataan edelleen tehostetusti ja yhtiö jatkaa toimenpiteitä tilanteen parantamiseksi.

KATSAUSKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Ponsse laski ohjeistustaan 9.8.2024 antamallaan tulosvaroitustiedotteella. Uuden tulosohjeistuksen mukaan yhtiön euromääräisen liikevoiton arvioidaan olevan vuonna 2024 merkittävästi heikompi kuin vuonna 2023 (47,2 miljoonaa euroa).

Yhtiön liikevoittoon (EBIT) vaikuttaa Ponssen Brasilian maaorganisaation odotettua merkittävästi heikompi kannattavuus.

Ponsse on aiemmin 19.4.2024 julkaistulla sisäpiiritiedotteella arvioinut tulosnäkymiä seuraavasti: ”Yhtiön euromääräisen liikevoiton arvioidaan olevan vuonna 2024 hieman heikompi kuin vuonna 2023 (47,2 miljoonaa euroa).”

Ponssen tehtaalla siirryttiin biokaasun käyttöön heinäkuun lopussa. Biokaasu korvaa maalaamossa käytetyn nestekaasun ja on merkittävä askel Ponssen tuotannon hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseksi.

PONSSE-KONSERNI

KONSERNIN LAAJA TULOSLASKELMA (1 000 eur)

1-12/23

821 800

Valmiiden ja keskeneräisten tuotteiden varastojen lisäys (+) tai vähennys (-)

12 153

-11 149

TILIKAUDEN TULOS

18 877

MUUT LAAJAN TULOKSEN ERÄT:

Ulkomaiseen yksikköön liittyvät muuntoerot

-5 257

3 001

TILIKAUDEN LAAJA TULOS YHTEENSÄ

-7 483

17 554

21 878

Laimennettu ja laimentamaton tulos/osake jatkuvista toiminnoista

Laimennettu ja laimentamaton tulos/osake lopetetuista toiminnoista

Laimennettu ja laimentamaton tulos/osake

4-6/24

4-6/23

188 014

208 099

Valmiiden ja keskeneräisten tuotteiden varastojen lisäys (+) tai vähennys (-)

5 175

TILIKAUDEN TULOS

-8 276

8 284

MUUT LAAJAN TULOKSEN ERÄT:

Ulkomaiseen yksikköön liittyvät muuntoerot

382 922

396 629

414 443

Myytävänä oleviin omaisuuseriin liittyvät varat

18 018

3 167

3 101

1 257

Ostovelat ja muut lyhytaikaiset velat

133 176

151 092

141 407

LYHYTAIKAISET VELAT YHTEENSÄ

197 072

223 505

210 171

Myytävänä oleviin omaisuuseriin liittyvät velat

OMA PÄÄOMA JA VELAT YHTEENSÄ

568 508

596 931

606 011

RAHAVIRTALASKELMA (1 000 eur)
Jatkuvat ja lopetetut toiminnot

44 988

84 767

Käyttöpääoman muutos:

Myyntisaamisten ja muiden saamisten muutos

11 405

-7 283

-17 531

Vaihto-omaisuuden muutos

2 115

-20 302

-10 166

Ostovelkojen ja muiden velkojen muutos

-5 800

-6 123

-4 451

Saadut korot

Maksetut korot

-2 558

-1 455

-3 927

Muut rahoituserät

-1 841

1 160

Maksetut verot

-4 436

-11 126

-18 966

LIIKETOIMINNAN RAHAVIRTA (A)

25 445

30 391

INVESTOINTIEN RAHAVIRTA

Investoinnit aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin

-11 307

-18 745

-35 892

Aineellisten ja aineettomien hyödykkeiden luovutustulot

1 282

53 860

51 632

74 002

*) Bram Engineers B.V. (nykyinen Epec B.V.), Hollanti hankinta.

LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA (1 000 eur)

A = Osakepääoma

B = Ylikurssi- ja muut rahastot

C = Muuntoerot

D = Omat osakkeet

E = Kertyneet voittovarat

F = Oma pääoma yhteensä

EMOYHTIÖN OMISTAJILLE KUULUVA OMA PÄÄOMA

B

F

OMA PÄÄOMA 1.1.2024

15 702

296 101

321 799

Laaja tulos:

-11 715

Muut laajan tuloksen erät:

Tilikauden laaja tulos yhteensä

321 813

Laaja tulos:

22 812

Muut laajan tuloksen erät:

-5 258

-5 228

Tilikauden laaja tulos yhteensä

-5 258

17 554

Suorat kirjaukset voittovaroihin

Liiketoimet omistajien kanssa

Osakepalkkio-ohjelma

Osingonjako

-16 800

Omien osakkeiden hankinta

Liiketoimet omistajien kanssa yhteensä

-16 800

-16 816

Muut muutokset

OMA PÄÄOMA 30.6.2023

7 443

305 144

322 757

PUOLIVUOSIKATSAUKSEN LIITETIEDOT

Puolivuosikatsaus on laadittu IFRS-standardien kirjaamis- ja arvostusperiaatteita noudattaen ja sen laadinnassa on noudatettu IAS 34:n vaatimuksia. Puolivuosikatsauksessa on noudatettu samoja laadintaperiaatteita kuin 31.12.2023 laaditussa vuositilinpäätöksessä lukuunottamatta 1.1.2024 voimaan tulleita IAS/IFRS standardi- ja tulkintamuutoksia. Näillä standardi- ja tulkintamuutoksilla ei ollut olennaista vaikutusta puolivuosikatsaukseen.

Ponsse on luokitellut kaupan kohteena olevat Venäjän toiminnot myytävänä oleviksi omaisuuseriksi ja raportoinut ne lopetettuina toimintoina vuonna 2023. Jollei toisin ole mainittu, tässä osavuosikatsauksessa kerrotut luvut koskevat jatkuvia toimintoja.

Tiedotteessa esitetyt luvut ovat tilintarkastamattomia.

Tiedotteessa esitetyt luvut ovat pyöristettyjä, jonka takia ne saattavat poiketa virallisessa tilinpäätöksessä esitetyistä.

Ponsse valmistautuu Pillar 2 minimiverosäännösten voimaantuloon ja arvioi sen vaikutuksia parhaillaan.

Tämä tiedote sisältää tulevaisuuteen suuntautuneita lausumia, jotka perustuvat tällä hetkellä yhtiön johdon tiedossa oleviin oletuksiin sekä sen tämänhetkisiin päätöksiin ja suunnitelmiin. Vaikka johto uskoo, että tulevaisuuteen suuntautuneet oletukset ovat perusteltuja, mitään varmuutta ei ole siitä, että kyseiset oletukset osoittautuvat oikeiksi. Tämän vuoksi tulokset voivat poiketa merkittävästi tulevaisuuteen suuntautuneisiin lausumiin sisältyneistä oletuksista johtuen muun muassa muutoksista taloudessa, markkinoilla, kilpailuolosuhteissa, lainsäädännössä sekä valuuttakursseissa.

1. SEGMENTTITIEDOT (1 000 eur)

Toimintamalliuudistuksen myötä konserni muuttaa segmenttijakoaan. Toimintasegmentit perustuvat markkina-aluejakoon ja ne on määritelty perustuen raportointiin, jota yhtiön ylin operatiivinen päätöksentekijä seuraa. Raportointirakenteen muutos vaikuttaa Ponssen taloudelliseen raportointiin vuoden 2024 toisesta neljänneksestä alkaen.

TOIMINTASEGMENTIT

1 371

15 564

31.12.23

2. LEASINGVASTUUT (1 000 eur)

1 150

3. VASTUUSITOUMUKSET (1 000 eur)

Takaukset muiden puolesta

5 373

19 543

24 916

Muut varaukset -erään konserni on kirjannut varauksen Brasilian maaorganisaation tekemän Full Service -sopimuksen perusteella, koska sopimuksen mukaisten velvoitteiden täyttäminen aiheuttaa arvion mukaan menoja, jotka ylittävät sopimuksesta odotettavissa olevan taloudellisen hyödyn. Varauksen arvostamisessa on käytetty parasta arviota velvoitteen täyttämisen aiheuttamista menoista raportointikauden päättymispäivänä.

5. MAKSETUT OSINGOT (1 000 eur)

30.6.23

Osinko per osake 0,55 eur (0,60 eur)

15 400

16 800

6. AINEELLISET KÄYTTÖOMAISUUSHYÖDYKKEET
(1 000 eur)

Lisäykset

12 826

14 586

Vähennykset

-13 057

-14 407

YHTEENSÄ

7. LÄHIPIIRITAPAHTUMAT

1-6/23

Johdon työsuhde-etuudet (1 000 eur)

Palkat ja muut lyhytaikaiset työsuhde-etuudet

2 381

2 118

Irtisanomisen yhteydessä suoritetut etuudet

Eläkesitoumukset, lakisääteinen ja vapaaehtoinen eläketurva

Hallituksen jäsenille hallitustehtävistä suoritetut korvaukset

TUNNUSLUVUT

31.12.23

Tutkimus- ja kehityskulut (Me)

12,3

14,0

29,5

Investoinnit käyttöomaisuuteen (Me)

11,3

18,7

35,9

% liikevaihdosta

3,2

4,6

4,4

Henkilöstö keskimäärin

2 113

2 090

2 016

Tilauskanta (Me)

Omavaraisuusaste %

52,8

54,3

53,3

Laimennettu ja laimentamaton tulos/osake (eur), jatkuvat toiminnot

Laimennettu ja laimentamaton tulos/osake (eur), lopetetut toiminnot

Laimennettu ja laimentamaton tulos/osake (eur)

Oma pääoma/osake (eur)

Saadut tilaukset (Me)

TUNNUSLUKUJEN LASKENTAKAAVAT

Sijoitetun pääoman tuotto- % (sisältäen lopetetut toiminnot):
Tulos ennen veroja + rahoituskulut
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Oma pääoma + korolliset rahoitusvelat (keskimäärin vuoden aikana) * 100

Henkilöstö keskimäärin:
Kuukausien viimeisen päivän henkilökunnan lukumäärien keskiarvo jatkuvista toiminnoista. Laskelmaa on oikaistu osa-aikaisesti palveluksessa olleiden henkilöiden osalta.

Nettovelkaantumisaste, % (sisältäen lopetetut toiminnot):
Korolliset rahoitusvelat – rahavarat
------------------------------------------------
Oma pääoma * 100

Omavaraisuusaste, % (sisältäen lopetetut toiminnot):
Oma pääoma + Määräysvallattomien osuus
Taseen loppusumma – saadut ennakot * 100

Tulos/osake, jatkuvat toiminnot:
Tilikauden tulos jatkuvista toiminnoista – Määräysvallattomien osuus

Tulos/osake, lopetetut toiminnot:
Tilikauden tulos lopetetuista toiminnoista – Määräysvallattomien osuus
Osakkeiden osakeantioikaistu lukumäärä keskimäärin tilikauden aikana

Tulos/osake (sisältäen lopetetut toiminnot):
Tilikauden tulos – Määräysvallattomien osuus
Osakkeiden osakeantioikaistu lukumäärä keskimäärin tilikauden aikana

Oma pääoma/osake (sisältäen lopetetut toiminnot):
Oma pääoma
--------------------------------------------------------------
Tilinpäätöspäivän osakeantioikaistu osakemäärä

Saadut tilaukset:
Tilikauden liikevaihto jatkuvista toiminnoista + Jatkuvien toimintojen tilauskannan muutos tilikauden aikana

Vieremällä 13. elokuuta 2024

Juho Nummela

Toimitusjohtaja Juho Nummela 0400 495 690
Talousjohtaja Petri Härkönen 050 409 8362

NASDAQ OMX Helsinki Oy

Metsäkoneyrittäjä Einari Vidgren perusti yhtiön vuonna 1970, ja yhtiö on koko historiansa ajan ollut tavaralajimenetelmään perustuvien puunkorjuuratkaisujen edelläkävijä. Ponssen kotipaikka on Suomessa Vieremällä. Yrityksen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX:n pohjoismaisella listalla.