Ponssen tehtaasta valmistui 10 000. PONSSE-metsäkone

Ponssen tehtaasta valmistui 10 000. PONSSE-metsäkone

Ponsse Oyj:n Vieremän tehtaassa on valmistettu 10 000 PONSSE-metsäkonetta. Pienestä kyläpajasta liikkeelle lähtenyt perheyritys on tänä päivänä yksi maailman merkittävimpiä metsäkonevalmistajia. Ponsse viettää tänä vuonna 45-vuotisjuhlavuottaan.

Einari Vidgren luovutti ensimmäisen Ponsse Paz -metsäkoneen koneyrittäjä Eero Vainikaiselle Karttulaan vuonna 1971. Vieremän tehtaasta ajettiin ulos 10 000. PONSSE perjantaina 30. tammikuuta. Myös tämä kone tulee urakoimaan Karttulan savotoilla, sillä 10 000. PONSSE luovutettiin Karttulan Metsätyö Oy:lle.

Investointeja tukemaan kasvavaa konekantaa

Ponsse investoi tänä vuonna voimakkaasti tuotantoon ja palveluverkoston kehittämiseen. Yksinomaan Vieremän tehtaalla investoidaan kotimaiseen valmistukseen noin 8,5 miljoonan euron arvosta. Kotimaisella osaamisella on suuri merkitys. Ponssella uskotaan omaan tekemiseen ja valmistukseen, ja toimittajaverkostoa kehitetään jatkuvasti. Ponssen toimittajaverkostosta sijaitsee 90 % Suomessa ja alihankinnassa tehtävistä komponenteista 20 % valmistetaan tehtaan vieressä olevassa kumppanuuskylässä.

Jatkuvasti uudistuva konemallisto vaatii tehokasta tuotekehitystä ja tuotannon sijainti lähellä tuotekehitystä on ratkaisevaa.  Ponssen uuden PONSSE 2015 -tuotemalliston sarjatuotanto on nyt käynnissä ja uudet konemallit tulevat sarjatuotantoon vaiheittain juhlavuoden aikana. Uusi mallisto on vahva osoitus asiakasyhteistyön merkityksestä metsäkoneiden tuotekehityksessä: ratkaisut mahdollistavat entistä tehokkaamman, luotettavamman ja ergonomisemman puunkorjuun.

Ponssen Vieremän tehtaan viimeisin, 1600 m2 laajennus valmistui vuoden alussa. Uusiin tiloihin sijoittuu puomi- ja nosturihitsaamo, ja samalla uusitaan myös puomien ja nostureiden koneistuskeskus. Tehtaalle valmistuu kevään aikana yhteensä kolme koneistuskeskusinvestointia, joiden yhteisarvo on 4,0 miljoonaa euroa. Osavalmistuksen investoinneilla pystytään lisäämään kapasiteettia ja turvaamaan paremmin myös huoltopalveluiden osatarpeet.

Osavalmistuksen lisäksi tehtaan pinta-ala laajenee uusien tuotekehitystilojen myötä. Maaliskuussa valmistuva 1300 m2 rakennus on tarkoitettu protomallien tuotantoon ja testaukseen. Investointi tukee Ponssen toimintatapaa saada uudet tuotekehitysratkaisut nopeasti käytännön testaukseen, jolloin tuotteiden loppukäyttäjiltä saadaan palaute mahdollisimman varhaisessa vaiheessa tuotekehitystä.

Suuri konekanta mahdollistaa investoinnit palveluihin

Tuotannon investointien lisäksi Ponsse investoi kotimaassa uuteen palvelukeskukseen Rovaniemellä. Avajaisia 1350 m2 tiloissa vietetään 20. helmikuuta. Ponsse on toiminut Rovaniemellä vuodesta 1998 ja kasvaneen konekannan palvelut halutaan varmistaa.

Ponssen tuotannosta menee yli 73 % vientiin, noin 40 eri maahan. Investoimme kuluvana vuonna vahvasti mm. uusiin palvelukeskuksiin Uruguayssa, Ranskassa ja Yhdysvalloissa. Uusimpina markkina-alueina Ponsse aloitti viime vuonna toiminnan Australiassa ja Chilessä. Australiassa PONSSE-metsäkoneiden myynnistä ja huollosta vastaa Randalls Equipment Co ja Chilessä FC-Venta y Servicios Ltda. Molemmille markkinoille toimitettiin ensimmäiset PONSSE-koneet viime vuoden lopulla. Ponsse on toimittanut koneita Chileen jo -90-luvulla, mutta Australian konetoimitukset olivat ensimmäiset kyseiselle mantereelle.

”Yhdysvalloissa Ponssen konekanta on vakaassa kasvussa ja kasvun tukemiseksi huolto- ja varaosapalveluihin panostetaan. Olemme Yhdysvalloissa markkinajohtaja tavaralajimenetelmän metsäkoneissa”, Ponssen myynti- ja markkinointijohtaja Jarmo Vidgrén kertoo. Ponsse North America Inc. avaa huoltopalvelukeskuksen Eugenessa Oregonissa, Yhdysvaltojen länsirannikolla. Uusi toimipiste sijaitsee keskeisellä paikalla tukemassa länsirannikon kasvavia markkinoita niin tavaralajimenetelmän puunkorjuukoneiden kuin irtoharvesteripäämyynnin osalta. Alueen havupuupainotteiset ja jyrkkärinteiset hakkuut soveltuvat erityisen hyvin Ponssen 8-pyöräisille metsäkoneille ja laajennetulle harvesteri- ja prosessointipäävalikoimalle.

Virkistynyt Yhdysvaltojen puunkorjuumarkkina on sysännyt liikkeelle myös huoltopalvelukeskuksen rakentamispäätöksen Gaylordiin, Lower Michiganiin. Uusien tilojen myötä saadaan paremmat edellytykset huoltaa alueen lisääntynyttä konekantaa ja pitää yllä laajempaa varaosavarastoa.

Euroopassa Ponsse investoi ranskalaisen tytäryhtiönsä Ponssé SAS:n uuteen huoltopalvelukeskukseen Labouheyressä. Etelä-Amerikan palveluverkostoon tehtävistä investoinneista merkittävin on tänä vuonna Uruguayn Paysanduun rakennettava uusi huoltopalvelukeskus.

Karttulan Metsätyö Oy

10 000. PONSSE-metsäkone luovutetaan Ponssen pitkäaikaiselle asiakkaalle, Karttulan Metsätyö Oy:lle. 25-vuotisjuhlavuottaan viettävä Karttulan Metsätyö on aloittanut toimintansa vuonna 1990 keltavihreällä Ponsse S15 -ajokone ja Norcar H600 -monitoimikoneella. Tällä hetkellä yrityksen konekalustoon kuuluu kuusi harvesteria, kolme kuormatraktoria ja kaksi Dual-yhdistelmäkonetta sekä kaivinkone ja kaksi kuljetuslavettia. Nyt luovutettava PONSSE Fox on yrityksen 30. PONSSE-kone.

Karttulan Metsätyö työllistää 28 työntekijää ja 7 osayrittäjää, joilla on käytössään 13 metsäkonetta. Yrityksen pääomistajia ovat Hannu Liikanen, Ari Moilanen ja Esa Jauhiainen. Yritys on toiminut vuodesta 2003 alkaen alueurakoitsijana Metsä Groupin Kuopion ja Viitasaaren piirissä. Lisäksi yritys korjaa puuta Harvestia Oy:lle.

Karttulan Metsätyö on aktiivisesti yhteistyössä metsäalan oppilaitosten kanssa. Kaikkein tiiveimmin yhteistyötä tehdään Toivalan metsäopetuksen koulutusyksikön kanssa Siilinjärvellä. ”Haluamme tehdä työtä laadukkaan koulutuksen ja työvoiman varmistamiseksi puunkorjuualalla. Olemme tarjonneet harjoittelupaikkoja ja käyneet kertomassa oppilaitoksissa millaista metsäkoneyrittäjyys on. Kuljettajien ammattitaito ratkaisee pitkälle työn laadun ja kannattavuuden. Meillä on ollut onni saada yritykseemme hyvät ja pitkäaikaiset työntekijät”, toimitusjohtaja Hannu Liikanen kertoo.

Karttulan Metsätyö on tehnyt yhteistyötä myös Ponssen tuotekehityksen kanssa ja on ollut mukana kehittämässä muun muassa energianpuun korjuuteknologiaa.

Vieremällä 30. tammikuuta 2015

Juha Vidgrén
hallituksen puheenjohtaja

Lisätietoja: Juha Vidgrén, puh. 040 730 0047

Ponssen savotta
Sekarotuisen kulkukoiran mukaan nimetty Ponsse valmisti kymmenen ensimmäisen toimintavuotensa aikana yhteensä 50 metsäkonetta. Vuonna 1992 juhlittiin 500. PONSSE-metsäkoneen valmistumista; lähes kaikki valmistetut koneet myytiin edelleen Suomeen. Ponsse lähti maailmalle -90-luvun puolivälissä ja samoihin aikoihin tehtaasta ajettiin ulos 1000. PONSSE.

Yhtiön perustaja Einari Vidgrén luovutti asiakkaalle 7000. PONSSE-metsäkoneen vuonna 2010 näillä sanoilla ja tällä periaatteella Ponssella jatketaan: ”Menestyvä toiminta perustuu jatkuvuuteen ja positiiviseen tekemisen meininkiin. Vaikka välillä on tiukkaa, tärkeintä on, että huomiseen ja omaan tekemiseen uskotaan”. Maailman älykkäintä puunkorjuutekniikkaa valmistetaan ja kehitetään Suomessa, Vieremällä. Jo vuodesta 1970 lähtien.