Ponssen uudet ratkaisut tuottavuuden ja kannattavuuden parantamiseksi

Ponsse esittelee uusia ominaisuuksia, jotka tukevat metsäkoneenkuljettajien päivittäistä työtä ja auttavat metsäkoneyrittäjää seuraamaan kaluston kannattavuutta ja tuottavuutta. PONSSE Scale -langaton kuormainvaaka hallinnoi kuormatietoja kaikissa työvaiheissa, ja PONSSE High-Precision Positioning -ratkaisu näyttää kuljettajalle koneen ja harvesteripään tarkan sijainnin.

Esittelemme myös fossiilittoman teräksen materiaalikonseptin. Ponsse on maailman ensimmäinen metsäkonevalmistaja, jonka metsäkoneesta osa on valmistettu SSAB:n fossiilittomasta teräksestä.

Tavoitteena fossiiliton tulevaisuus

Ponsse on valmistanut Vieremän tehtaalla PONSSE Buffalo -kuormatraktorin kuormatilan SSAB:n fossiilittomasta teräksestä. Tämä on materiaalikonsepti, jossa panostetaan metsäkonevalmistuksessa käytettävän uuden materiaalin työstettävyyteen, käyttäytymiseen ja ominaisuuksiin. Kuormatila on suunniteltu vain materiaalitestausta varten, eikä se vastaa tuotantomalleja. Materiaalikonsepti on osa FORWARD27-ekosysteemihanketta.

PONSSE Scale langaton kuormainvaakajärjestelmä

PONSSE Scale on langaton kuormainvaakajärjestelmä, joka punnitsee kuorman sekä lajittelee, tallentaa ja hallinnoi kuormatiedot kaikissa työvaiheissa. Kerätty punnitustieto helpottaa kuormankäsittelyrutiineja. Tarkat painomittaukset takaavat optimaalisen kuorman kaikkina aikoina. Punnitus on täysin automaattista sekä lastaamisen että purkamisen aikana, ja kuormasta rekisteröidään yksityiskohtaiset tiedot. Painotulokseen ei vaikuta se, tartutaanko kuormaan keskeltä vai epäkeskisesti. Kuormatiedot, kuormapäiväkirjat ja mittaustarkkuus ovat saatavilla helposti luettavissa raporteissa. PONSSE Scalen säänkestävyys on erinomainen, ja tulokset ovat tarkkoja sekä kuumissa kesälämpötiloissa että talven pakkasissa.

PONSSE Scale voidaan asentaa kaikkiin uusiin PONSSE-kuormatraktorimalleihin.

PONSSE High-Precision Positioning

PONSSE High-Precision Positioning on ratkaisu, jonka avulla koneen kuljettaja näkee sekä koneen että harvesteripään tarkan sijainnin. Tämä varmistaa tehokkaan hakkuutoiminnan myös muuttuvissa olosuhteissa. Ratkaisussa hyödynnetään alan johtavia navigointi- ja paikannustyökaluja sekä Ponssen omia edistyksellisiä teknologioita, kuten Active Cranea. Näin päästään luotettavuuden tasolle, johon perinteiset paikannusjärjestelmät eivät useinkaan yllä. High-Precision Positioning -ratkaisu näyttää harvesteripään tarkan sijainnin karttanäkymässä. Näin puunkorjuun tuottavuutta voidaan tehostaa merkittävästi. Ratkaisu näyttää kuljettajalle selkeästi alueet, joilta puut on korjattava, sekä alueet, joita on vältettävä. Jokaisen kannon sijainti tallennetaan tuotantotiedostoon, ja kuormatraktorin kuljettaja näkee selkeästi harvesterin tekemän ajouran.

Uudet ratkaisut parantavat toiminnan tuottavuutta ja turvallisuutta. Ne myös varmistavat, että työmaa valmistuu luotettavasti ja vastuullisesti aikataulun ja budjetin puitteissa.

High-Precision Positioning on saatavilla Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa kaikkiin PONSSE-harvestereihin, joissa on käytössä Active Crane, ja sen voi myös asentaa jälkikäteen. Saatavuudesta muilla markkinoilla tiedotetaan myöhemmin.

Perjantaina 14.6.2024 juhlimme pitkää yhteistä matkaamme asiakkaiden kanssa Surahammarin huoltopalvelukeskuksessa Ruotsissa

”Henkilöstömme sitoutumista ja kattavaa huoltopalveluverkostoamme on vuosien varrella kehitetty vastaamaan yhä paremmin asiakkaiden tarpeita. Ponsse AB perustettiin Ruotsissa vuonna 1994, jolloin maassa oli vain muutamia Ponsse-metsäkoneita. Kolmen vuosikymmenen aikana olemme hitaasti mutta varmasti rakentaneet ja vahvistaneet Ponsse-brändiä Ruotsissa. Olemme kehittäneet huoltopalveluverkostoamme, jotta voimme tarjota parhaan asiakaskokemuksen joka päivä. Tietysti kehitämme myös erinomaisia tuotteitamme vastaamaan asiakkaiden tarpeita entistäkin paremmin. Tänä päivänä meillä on Ruotsissa kahdeksan Ponsse-huoltopalvelukeskusta ja 17 sopimushuoltajaa, jotka vastaavan noin tuhannen metsäkoneen huoltopalveluista”, kertoo Ponsse AB:n toimitusjohtaja Carl-Henrik Hammar.

Lisätiedot

Marko Mattila, Chief Sales, Service & Marketing Officer, Tel. +358 40 0596297, marko.mattila@ponsse.com

Katja Paananen, vastuullisuusjohtaja, Ponsse Oyj, Tel. +358 40 553292, katja.paananen@ponsse.com