Digitaalisia ratkaisuja, selkeyttä ja kestävää kehitystä: uuden Porsche Taycanin sisätilat

Porschelle tunnusomaista suunnittelua

Stuttgart. Porsche astuu seuraavalle aikakaudelle uuden Taycanin myötä, kun automerkin ensimmäinen täyssähköinen urheiluauto vie sisätilojen muotoilun ennen näkemättömälle tasolle. Klassista muotoilua on lähdetty tulkitsemaan uudesta näkökulmasta ja se on tuotu digitaaliseen aikaan. ”Vähemmän on enemmän pätee myös Taycanin sisätilojen suunnitteluperiaatteisiin”, toteaa Ivo van Hulten, Porsche AG.n Director Interior Design Style Porsche. ”Porschelle ominaiset suunnittelun elementit yhdistyvät Taycanissa uudenlaiseen käyttäjäkokemukseen ja vaikuttavan yksinkertaiseen eleganssiin.” Porsche esittelee Taycanin maailmanlaajuiselle yleisölle syyskuussa 2019.

Tyypillinen Porsche: kuljettajan tarpeiden mukaan suunniteltu kojelauta ja urheilullinen ajoasento

Suunnittelua innoitti 911 Carreran selkeäksi muotoiltu kojelauta vuodelta 1963. Tavoitteena oli tuoda se nykyaikaan. Ohjaamo ilmentää uuden aikakauden alkua selkeällä muotoilullaan ja täysin uudenlaisella rakenteella. Se on selkeästi tehty kuljettajan ehdoilla. Kojetaulun muotoilu on puhdas, minimalistinen ja ultramoderni, mikä tekee hallintalaitteiden käytöstä vaivatonta ja häiriötöntä. Kelluva mittaristo on sijoitettu kojelaudan korkeimpaan kohtaan. Se on selkeästi kohdistettu kuljettajaa kohti, jolla varmistetaan että kaikki ajamiseen tarvittavat ominaisuudet ovat selkeästi nähtävillä.

Innovatiivinen mittaristo koostuu kaarevasta 16,8 tuuman näytöstä, joka on muotoiltu Porschelle tunnusomaiseen pyöristettyyn tyyliin. Suojakupu on jätetty pois, mikä tekee ilmeestä virtaviivaisen ja modernin älypuhelinten ja tablettien tyyliä muistuttaen.  Aidon ionipinnoitetun lasin käyttö polarisoivine suodattimineen tekee pinnasta heijastamattoman.

Kuljettajan valittavissa on neljä eri näyttövaihtoehtoa:

• Classic mode (tehomittari) muistuttaa Porschelle ominaisia pyöreitä mittaristoja. Tässä näyttövaihtoehdossa tiedot on järjestetty selkeään ja helposti luettavaan muotoon. Tehomittari korvaa mittariston keskellä sijaitsevan kierroslukumittarin.
  • Map mode korvaa päätehomittarin karttanäkymällä.
  • Full map mode: pyöreät mittarit on jätetty tarkoituksellisesti pois ja tilalle on tuotu koko näytön kattava navigaatiokartta.
  • Pure-moodissa näytetään olennaisimmat ajoon liittyvät tiedot kuten nopeus, liikennemerkit ja navigointi, jossa on käytössä minimalistinen nuolisymboli.

Näytön reunoilla on lisäksi pieniä kosketuksella toimivia kenttiä, joilla voidaan säätää valaistusta ja alustan toimintaa. Mittaristo onkin ohjauspyörää leveämpi muistuttaen katsojaa ikonisesta ja alkuperäisestä Porsche 911 Carrerasta.

Ohjauspyörän yleisilme on kevyt ja siihen on valittavissa kaksi vaihtoehtoa. Perusversioon saatavaan väritehostepakettiin kuuluvien väri-inserttien lisäksi Porsche tarjoaa lisävarusteena urheilullisen GT-ohjauspyörän. Sen huomiota herättävän suunnittelun kohokohtina ovat näkyvät ruuvinpäät ja Porschelle ominainen pyöreä ajotilanvalitsin.

Kojelaudan ylä- ja alaosat jatkuvat siipimäisesti ajoneuvon koko leveydeltä. 10,9 tuuman viihde- ja tietonäyttö sekä lisävarusteena saatava etumatkustajan näyttö muodostavat yhdessä kiiltävän mustan, yhtenäisen lasikaistaleen, joka sulautuu saumattomasti sisätiloihin.

Kaikki käyttöliittymät on suunniteltu uudestaan vain Taycania varten. Perinteisten hallintalaitteiden kuten vipujen ja nappien määrää on vähennetty huomattavasti. Sen sijaan hallinnasta on tehty älykästä ja intuitiivista kosketusnäytön tai ”Hei Porsche” -komentoon reagoivan ääniohjaustoiminnon avulla.

Taycanin kaikkia ominaisuuksia, kuten esim. Porsche Active Stability Management (PASM), voidaan ohjata suoraan päänäytöltä. Kuljettaja pääsee nopeasti käsiksi sovelluksiin selkeäksi suunnitellun ja muokattavan kotinäytön kautta. Saatavana ovat navigointi, puhelin, mediasovellus, mukavuussovellukset sekä Porsche Connect. Optimoidun ääniohjauksen avulla kuljettaja voi päästä haluamaansa toimintoon vielä nopeammin. Ensimmäistä kertaa Taycanin etumatkustajalla on myös mahdollisuus omaan kosketusnäyttöön, jonka avulla hän voi helposti muokata asetuksia kuljettajaa häiritsemättä.

Korotettu keskikonsoli lisää tunnetta matalasta ajoasennosta - kuten Porschelta voi odottaakin. Korotettuun keskikonsoliin sijoitettu iso 8,4-tuumainen näyttö on tuntoaistia hyödyntävä haptinen kosketusnäyttö. Tämän ansiosta ilmastoinnin asetukset voidaan tehdä suoraan. Näyttöön on myös integroitu käsinkirjoitetun tekstin tunnistus, jonka avulla osoitteet voidaan syöttää nopeasti.

Kaikki yksityiskohdat on minimoitu olennaisiin keskittyen. Porsche 918:n tavoin myös Taycanissa on mittaristoon sijoitettu, kompakti ajosuunnavalitsin perinteisen keskikonsolissa sijaitsevan vaihteenvalitsimen sijaan. Tämä tuo keskikonsolille puhtaan ilmeen ja lisää säilytystilaa. Olennaisiin asioihin keskittyminen ja pyrkimys selkeyteen ilmenee myös ilmastointiaukkojen suunnittelussa. Ne on muotoiltu moderneiksi ja niiden käyttö on intuitiivista. Perinteiset mekaanisesti toimivat ilmanvaihtoaukot jäävät historiaan, sillä ilmanvaihtoa ohjataan joko digitaalisesti tai täysin automaattisesti (”Virtual Airflow Control”). Ilmastointivalikosta voidaan valita vaihtoehdot ”Focused” nopeaan ja kohdistettuun viilennykseen tai ”Diffused”, jolloin ilmastoinnista saadaan vedotonta. Mikäli asiakas on valinnut lisävarusteena saatavan nelinopeuksisen ilmastointijärjestelmän (”Advanced Climate Control”), lisänä on 5,9-tuumainen haptisella käyttöliittymällä varustettu kosketusnäyttö, jota voidaan hallinnoida takapenkeiltä käsin.

Kattava valikoima personointivaihtoehtoja ja innovatiivisia materiaaleja

Taycanin värivaihtoehdot ja materiaalit mahdollistavat persoonallisen ilmeen, joka kattaa niin perinteisen tyylin kuin modernin ja kestävää kehitystä edistävän ilmeen. Valittavissa on myös klassinen nahkaverhoilu sekä ekologisesti värjätty Club Leather ”OLEA”, jonka parkitusprosessissa on käytetty oliivinlehtiä. Nahan luonnollisia ominaisuuksia on korostettu erityisellä pilvikuvioinnilla. Uutuutena on myös saatavana täysin nahaton sisäverhoilu, jossa pintamateriaalien kehityksessä on käytetty viimeisintä teknologiaa. ”Race-tex”-materiaali on valmistettu korkealaatuisesta mikrokuidusta, jossa on osittain käytetty kierrätettyjä polyesterkuituja. Sen tuotannosta on syntynyt 80 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä perinteisiin materiaaleihin verrattuna. Lattian päällyste on tehty kierrätetystä “Econyl®”-kuidusta, joka on valmistettu muun muassa kierrätetyistä kalastusverkoista.

Taycaniin on valittavissa laaja valikoima sisätila- ja ulkopuolivaihtoehtoja niin perinteiseen kuin moderniin makuun. Sisätilojen tehosteet ja kanttaukset ilmentävät huomiota yksityiskohtiin ja valitut ominaisuudet ja työn laatu korostavat Porschelle ominaisia korkeita laatustandardeja. Sisätilojen värit Black-Lime Beige, Blackberry, Atacama Beige ja Meranti Brown ovat saatavana ainoastaan Taycaniin. Lisävarusteena saatava sisätilojen tehostepaketti antaa asiakkaille myös mahdollisuuden valita erityisiä kontrastivärejä kuten mattamusta, tumma hopea tai elegantti samppanjan sävy neodyme. Ovien ja keskikonsolin verhoiluvaihtoehtoja ovat puusomiste, matta hiilikuitu, kuvioitu alumiini tai tekstiili.

Useiden innovaatioiden lisäksi yksikään Porsche ei saisi jäädä vaille erästä yksityiskohtaa. Perinteisten Porsche-mallien käynnistyslukko sijaitsee ohjauspyörän takana sen vasemmalta puolella, ja uuden Taycanin käynnistyspainike löytyy samasta paikasta.

Lisätietoja sekä video- ja kuvamateriaalia on saatavissa Porschen uutishuoneesta osoitteesta newsroom.porsche.de

Lisätiedot:

Ben Bogdanoff