Monien unelmien show – Porschen urheiluautot 75 vuotta

Porsche-brändi syntyi 75 vuotta sitten. 8. kesäkuuta 1948 Porsche 356 "No. 1' sai virallisen käyttöluvan. Ferry Porschelle tämä oli unelmien täyttymys. Unelma urheiluautosta, jota ei ollut koskaan ennen ollut. Tämä kuvastaa yrittäjähenkeä, joka on ollut tyypillistä urheiluautojen valmistajalle tähän päivään asti. 75 vuoden ajan Porsche on ollut "Driven by Dreams".

Urheiluautovalmistaja juhli eilen esimerkillistä menestystarinaansa viidessä näytöksessä yhdessä menneiden vuosikymmenten edelläkävijöiden ja matkatovereiden kanssa. Oliver Blume, isäntä ja Porsche AG:n hallituksen puheenjohtaja, avasi upean live-shown klo 23.00 (Suomen aikaa) Porscheplatzilla Zuffenhausenissa, aivan brändin sydämessä. ”Pioneerihenki ja intohimo – siitä Porschessa on kyse. Yhdistämme perinteet ja innovaatiot. Katsomme aina eteenpäin rohkeasti – mutta emme koskaan unohda keitä olemme ja mistä tulemme. 75 vuoden ajan olemme jatkuvasti kehittäneet itseämme uudelleen. Pysymällä uskollisina itsellemme ja arvoillemme. Vain jatkuvasti muuttumalla Porsche on pysynyt Porschena”, Blume päätti. Puheensa lopussa hän pyysi lavalle Wolfgang Porschen, joka on ollut hallintoneuvoston puheenjohtaja monta vuotta. Wolfgang Porsche ajettiin lavalle urheiluautolla, jolla Porsche-legendan peruskivi aikoinaan luotiin. Entinen kilpa-kuljettaja Mark Webber ohjasi 356 No. 1’ Roadsterin vieressään perustajaperheenjäsen, joka on ollut brändin esimerkkinä pitkään.

”Porsche tekee unelmista totta. Uudelleen ja uudelleen olemme onnistuneet yllättämään ja innostamaan asiakkaitamme. Kiehtovalla muotoilulla. Uraauurtavalla tekniikalla. Vaikuttavalla laadulla. 75 vuoden ajan", sanoi  Wolfgang Porsche 800 kutsuvieraan edessä ensimmäisessä näytöksessä: "Perintö".

Nykyajan henkilöitä, brändilähettiläitä ja Porschen edustajia 75 vuoden brändihistoriasta

Seuraavissa neljässä näytöksessä nykyajan henkilöt, brändilähettiläät ja Porschen edustajat 75 vuoden brändihistorian ajalta hakeutuivat aiheisiin "Ajan henki", "Suorituskyky", "Pioneerihenki" ja "Unelmat". Oliver Blumen, Wolfgang Porschen, Michael Mauerin ja Frank-Steffen Walliserin sekä brändilähettilään Timo Bernhardin puheiden välissä yleisö nautti upeasta musiikista, valoista ja koreografiasta koostuvista esityksistä. Esitykseen liittyi kulloiseenkin aikaan liittyviä urheiluautoja. Kerta toisensa jälkeen ilta osoitti, kuinka tärkeä rooli unelmilla on ollut Porschessa. Unelmia, jotka toteutuivat rohkeiden ja intohimoisten pioneerien ansiosta. Unelmia, jotka ovat olleet ankkuroituina Porschen DNA:han 75 vuoden ajan. Unelmat, jotka olivat unohtumattomien hetkien alkuperä.

Porsche Mission X: jälleen yksi unelma toteutuu

Porschella innovatiiviset konseptiautot ovat aina luoneet pohjan tulevaisuudelle. Urheiluautovalmistaja jatkaa tätä perinnettä uusimmalla konseptitutkielmalla. Mission X on hyperauton näyttävä uudelleentulkinta, jossa on Le Mans -tyyliset ovet, jotka avautuvat ylöspäin eteen, ja tehokas, sähköinen voimansiirto. Dramaattisen näköinen kaksipaikkainen auto juhli ensi-iltaansa 8.6.2023 – Porsche-museossa Stuttgart-Zuffenhausenissa avattavan ”75 vuotta Porschen urheiluautoja” -näyttelyn aattona.

”Porsche Mission X on teknologiaesimerkki tulevaisuuden urheiluautosta. Se poimii menneiden vuosikymmenten ikonisten urheiluautojen soihdun: kuten 959, Carrera GT ja 918 Spyder ennen sitä, Mission X antaa kriittisen sysäyksen tulevaisuuden autokonseptien evoluution kehitykselle", sanoo Porsche AG:n hallituksen puheenjohtaja Oliver Blume. ”Unelmointi ja unelma-autot ovat meille saman kolikon kaksi puolta: Porsche on pysynyt Porschena vain muuttumalla jatkuvasti.”

"Mission X on selkeä sitoutuminen brändin ytimeen. Brändimme ja tuoteidentiteettimme jatkuva, tehostettu ilmaisu on meille tärkeä kompassi navigoidaksemme sarjatuotantomalliemme kehittämisessä. Konseptitutkielma symboloi erehtymättömän moottoriurheilun DNA:n symbioosia ylellisen kokonaisvaikutelman kanssa”, sanoo Porsche Stylen johtaja Michael Mauer. Tarkemmat tiedot Mission X:stä löytyy täältä.

Porsche lahjoittaa 1 800 000 euroa Make-A-Wishille

75 vuoden ajan Porsche on toteuttanut urheiluautoharrastajien unelmia kaikkialla maailmassa. Urheiluautovalmistaja on myös noudattanut sosiaalista vastuutaan – jopa tehtaan porttien ulkopuolella. Porsche on esimerkiksi tehnyt yhteistyötä voittoa tavoittelemattoman Make-A-Wish-järjestön ja kansainvälisten Porsche-yritysten kanssa toteuttaakseen vakavasti sairaiden lasten ja nuorten unelmia ja toiveita kaikkialla maailmassa.

Vuosipäivän kunniaksi yritys lahjoittaa 1 800 000 euroa 356 toiveen toteuttamiseen seuraavan kolmen vuoden aikana viitaten ensimmäiseen Porsche 356:een. Heidän sydäntä lähellä olevan toiveen toteutuminen ja siihen liittyvä jännittävä matka voivat antaa lapsille ja heidän perheilleen positiivisen toivon tunteen vaikeana aikana. Ensimmäiset 75 toivetta on tarkoitus toteuttaa vuonna 2023. Urheiluautovalmistaja aikoo jakaa toiveiden taustalla olevat tarinat ja niiden toteutumisen yleisön kanssa. "Make-A-Wish" on vuodesta 1980 lähtien maailmanlaajuisesti toiminut organisaatio, joka on täyttänyt yli 500 000 lapsen toiveet yli 50 maassa.

Erikoisnäyttely avaa unelmia täynnä olevan kosmoksen

Osana vuosijuhlanäyttelyä "Driven by Dreams. 75 Years of Porsche Sports Cars” -erikoisnäyttely avattiin myös juhlallisesti Porsche-museossa Stuttgart-Zuffenhausenissa. Matkalla Porschen kosmoksen läpi vierailijat kokevat läheltä merkin kehitystä 75 vuoden urheiluautohistorian ajalta. Vieraat voivat nauttia jännittävistä tarinoista, pioneerihengestä, insinöörityöstä ja rohkeudesta 7.1.2024 saakka. Prologin ja epilogin välissä oleva erikoisnäyttely kattaa monia nykyisyyden ja tulevaisuuden aiheita. Painopiste on ihmisissä, jotka seisovat brändin takana. Ihmisiä, jotka Ferry Porschen tavoin uskoivat unelmiinsa, suurten asioiden saavuttamiseen ja suurten ideoiden toteuttamiseen. Koska monet unelmat syntyvät yöstä ja ovat loputtomia kuin itse kosmos, Porsche-museo esittelee erikoisnäyttelyn päähenkilöt yötaivaalla.

Porschen virstanpylväs juhlavuonna

Stuttgart-Zuffenhausenin päätehtaan tuotantolinjalta on rullannut viidesmiljoonas Porsche – Nightbluemetallic-värinen 911 Targa 4 GTS. Porschen ”75 vuotta Porschen urheiluautoja” -vuosipäivänä Porsche juhlii myös ”60 vuotta 911” -virstanpylvästä. Kansainvälisessä autonäyttelyssä (IAA) syyskuussa 1963 esittelystään lähtien 911 on herättänyt innostusta: ikonisella muotoilullaan ja vertaansa vailla olevalla ajokokemuksellaan se on jäänyt urheiluautofanien kollektiiviseen muistiin kaikkialla maailmassa. Viidesmiljoonas Porsche-malli siirtyy belgialaisen asiakkaan omistukseen.

Yli 400 sivun menestystarina

Juhlavuoden virallinen kirja on myös nyt ostettavissa. ”Driven by Dreams: 75 Years of Porsche Sports Cars” on Delius Klasingin ja Edition Porsche Museum -kustantamoiden yhteisprojekti, joka vie lukijansa aikamatkalle. Yli 400 sivulla käsitellään oivalluksilla 75 inspiroivaa tarinaa ihmisistä, joiden unelmat ja ideat saivat heidät saavuttamaan jotain erityistä. Lukijat saavat tietää, mitä Porschen toimitusjohtaja Oliver Blume ja suunnittelujohtaja Michael Mauer ajattelevat menneisyydestä, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta sekä ajasta itsestään. Yhdessä he odottavat vuotta 2048 ja Porschen 100-vuotisjuhlaa. Pellavasidottu kirja on saatavana saksaksi ja englanniksi.

Roadshow ja juhlia ympäri maailmaa

10. ja 11. kesäkuuta 2023 Porsche juhlii urheiluautojen vuosipäivää "Unelmien festivaaleilla" Hockenheimringillä. Täällä vierailijat voivat kokea koko Porschen maailman. Juhlavuoteen suunniteltu ”Driven by Dreams” Heritage Truck tekee myös pysähdyksen täällä. Mobiilinäyttely vie vuosipäivän moniin muihin maihin ennen ja jälkeen tämän pysähdyksen kotimaassaan. Dreamers Plazalla, Hockenheimringin festivaalin keskellä, julkkikset, kuten supermalli Toni Garrn ja rallilegenda Walter Röhrl, kertovat unelmistaan. 13.-16.7.2023 Goodwood Festival of Speed ​​juhlii urheiluautovalmistajan syntymäpäivää. Joka vuosi lajinsa suurin moottoriurheilutapahtuma kokoaa noin 180 000 kansainvälistä fania Englannin etelärannikolle Länsi-Sussexiin. Porsche on tänä vuonna Goodwoodissa johtavassa roolissa. Taiteilija Gerry Judahin Porsche-veistos on 75-vuotisjuhlan kunniaksi Festival of Speed ​​-tapahtuman keskipiste. Kaksi ja puoli kuukautta myöhemmin, 28.9.–1.10.2023, Porsche Rennsport Reunion järjestetään WeatherTech Raceway Laguna Secassa Kaliforniassa. Montereyn lähellä olevalla kilparadalla järjestetään kulttikokous seitsemättä kertaa. Vierailijat voivat odottaa jännittävän valikoiman urheiluautojen kohokohtia Porschen menneisyydestä, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta.

Tunnin kestänyt show oli nähtävissä myös suorana lähetyksenä. Joten muillekin henkilöille ympäri maailman, eikä pelkästään kutsuvieraille, annettiin mahdollisuus katsoa kulissien taakse ja nähdä tulevaisuuden urheiluautovisio. Lisätietoja: https://media.porsche.com/75-years-sportscars ja https://www.porsche.com/museum