Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Panamera GTS: dynaaminen duo

• Panamera Turbo S E-Hybrid: suorituskykyisin Panamera 1000 Nm väännöllä
  • Nürburgring-Nordschleifen nopein huippuluokan sedan
  • Ladattava hybridi, jossa tehoa 575 kW (782 hv) ja kattava vakiovarustelu
  • Panamera GTS puristisella V8 biturbo-bensiinimoottorilla ja 368 kW (500 hv) teholla

Porsche lanseeraa dynaamiset huippusarjan mallit: Panamera Turbo S E-Hybrid ja Panamera GTS. Panamera GTS:n erityisesti suorituskykyyn keskittynyt hienosäätö asettaa uudet standardit, kun puhutaan purismista ja ketteryyteen. Turbo S E-Hybrid puolestaan ​​tekee vaikutuksen kattaen kaikki tunnusmerkit ylellisistä ajo-ominaisuuksista kilparatatason huippusuorituskykyyn.

Porsche Panamera on määritellyt luksusautosegmentin uudelleen. Siinä yhdistyy sulava ajomukavuus ja Porsche-urheiluauton ominaisuudet ainutlaatuisella tavalla. Nyt mallistossa on kaksi erityisen suorituskykyistä ja urheilullista versiota. Nämä ovat autoja, joissa on erilaiset painopisteet: Panamera GTS on dynaaminen urheilu-sedan, joka asettaa tunnepitoisen ajokokemuksen etualalle. Panamera Turbo S E-Hybrid on sijoitettu mallisarjan huipulle tehokkaimpana, nopeimpana ja ylellisimpänä malliversiona. Tämä huippumalli on uusi ennätyksenhaltija Nürburgring-Nordschleifen nopeimpien polttomoottorilla ja hybridillä varustetuilla luksusautojen virallisessa listauksessa.

Molemmissa malleissa on edelleen kehitetty 4,0 litran biturbo V8-moottori, jota käytetään jo Panamera Turbo E-Hybridissä. Tämä suorituskykyinen moottori on valmistettu täyttämään Euro 7 -päästöstandardin tiukat vaatimukset. Vaihtaminen kaksoisrullaisesta turboahtimesta yksirullaiseen turboahtimeen lyhentää sen katalysaattoreiden lämpenemisvaihetta. Pakokaasujen jopa 1 000°C lämpötilat ja siihen liittyvä puhdas palaminen sekä keskimääräisen huippupaineen nousu 140 bariin polttokammioissa lisäävät voimalinjan taloudellisuutta erityisesti erittäin dynaamisella alueella. Porschen 8-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto (PDK) on suunniteltu perusteellisesti uudelleen. Optimoiduilla voimansiirtopinnoilla ja suuremmalla lämpökuormituskapasiteetilla se pystyy toteuttamaan Panamera Turbo S E-Hybridin valtavan vääntömomentin.

Suorituskykyisin Panamera: Panamera Turbo S E-Hybrid

Porschella Turbo-mallinimitys edustaa perinteisesti suorituskyvyn huippua pääasiassa tieliikennekäyttöön tarkoitettujen malliversioiden joukossa. Samalla Turbo-logo merkitsee teknologista johtajuutta kyseisessä segmentissä. Erittäin suorituskykyisten polttomoottorien ja sähköisen voimansiirron yhdistelmä mahdollistaa erityisen vaikuttavan ajokokemuksen ja poikkeuksellisen suorituskyvyn.

Uusi Panamera Turbo S E-Hybrid on tähän mennessä mallisarjan tehokkain valmistettu Panamera. Sen V8-biturbomoottorin teho on 441 kW (600 hv), ja PDK:n koteloon ja jäähdytyspiiriin täysin integroidun sähkömoottorin teho on 140 kW (190 hv). Edeltäjäänsä verrattuna sen järjestelmäteho on kasvanut 75 kW (102 hv) 575 kW:iin (782 hv) ja järjestelmän vääntömomentti on noussut 150 Nm 1 000 Nm:iin. Panamera Turbo S E-Hybrid kiihtyy 0–100 km/h 2,9 sekunnissa ja sen huippunopeus on 325 km/h. Tämä tarkoittaa 25 km/h parannusta ja 0,5 sekuntia.

Samalla uusi Panamera Turbo S E-Hybrid on taloudellinen. Edelliseen sukupolveen verrattuna sen hybridivoimansiirto tarjoaa suuremman sähköisen toimintamatkan, nopeamman latauksen ja ketterämmän reagointikyvyn. Kapasiteetiltaan 25,9 kWh (brutto) korkeajänniteakku varastoi 45 prosenttia enemmän energiaa kuin edeltävä akku. Tämä antaa tehokkaimmalle Panameralle jopa 88 km:n sähköisen toimintamatkan (WLTP EAER City). Panamera Turbo S E-Hybridin rekuperaatioteho on kasvanut 88 kW:iin, joten se ajaa taloudellisemmin kuin koskaan täyssähkötilassa. Sopivalla virtalähteellä 11 kW:n vaihtovirtalaturi lataa akun nollasta 100 prosenttiin noin kahdessa tunnissa ja 39 minuutissa.

Turbo-mallien erottuva muotoilu

Porsche korostaa huippusuorituskykyisten Turbo-mallien roolia mallisarjoissaan erottuvalla takapuskurilla ja erottuvalla auton ulkovärin mukaisella etuosalla. Takana tumman pronssinväriset kromatut pakoputket täydentävät tämän ilmeen. Turbo S E-Hybridin vakiovarusteisiin kuuluu myös Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), jossa on keltaiset jarrusatulat. Acid Green on saatavana myös tyypillisenä E-Hybrid-värinä.

Turbonite, tyylikäs metallinharmaan sävy, on varattu yksinomaan Turbo-malleille. Panamera Turbo S E-Hybridissä tätä väriä löytyy auton etuosan ilmanohjaimista, takapuskurin viimeistelystä ja 21” Panamera Turbo S ”Central lock” -vanteista. Porsche käyttää Turbonitea myös sisätiloissa, esimerkiksi verhoilulistoissa ja turvavöissä, keskikonsolin säätimissä ja ohjauspyörässä. Turbonite-kontrastitikkauksia on myös istuimissa, ovipaneelin verhoilussa, kojelaudassa ja lattiamatoissa. Kattoverhoilu on kokonaan mokkanahkaista Race-Tex:iä.

Uusi ennätysaika Panamera Turbo S E-Hybridille

Jo ennen julkaisuaan uusi Panamera Turbo S E-Hybrid teki ennätysajan. Porschen testikuljettaja Lars Kern suoritti Nürburgring-Nordschleifen kierroksen (20,832 km) vain 7:24,172 minuutissa. Tällä notaarin vahvistamalla ajalla Porsche asetti huippuluokan sedanillaan Nürburgring 1927 GmbH & Co. KG:n virallisessa luokituksessa ennätyksen poltto- ja hybridimoottorilla varustettujen autojen luokassa. Uusi Panamera rikkoi nykyisen ennätyksen tässä autoluokassa 3,62 sekunnilla. Lars Kern ajoi kierrosennätyksen 12.7.2024. Kuljettajan suojelemiseksi ennätys-Panamera oli varustettu kilpaistuimella ja pakollisilla turvakaarilla, mutta muuten se vastasi sarjatuotantoversiota.

Lars Kern oli jo tehnyt Nordschleife-luokan ennätykset vuosina 2016 ja 2020 Panameralla, viimeksi Panamera Turbo S:llä. Panamera Turbo S E-Hybridin uusi nopeampi aika on todiste neliovisen urheiluauton johdonmukaisesta jatkokehityksestä. Uudella ajalla 7:24,172 Lars Kern paransi vuoden 2020 ennätystä 5,64 sekunnilla.

Ratarenkaat ja Carbon Aerokit Panamera Turbo -malleihin

Tämän uuden luokkaennätyksen myötä uusi Panamera on osoittanut, mihin se pystyy. Auton suorituskyky johtuu suurelta osin uudesta Carbon Aerokitista ja Michelinin erityisesti Panameraa varten kehitetyistä UHP-renkaista. Carbon Aerokit on saatavilla Panamera Turbon ja Turbo S E-Hybridin urheilullisiin sedan-malleihin. Se sisältää ilmanohjaimet, sivuhelmat ja hiilikuidusta valmistetun diffuusorin, ja se optimoi aerodynaamista tasapainoa kilparadalla ajamista varten. Etuspoilerin lippa eliminoi etuakselin noston kokonaan. Yhdessä mukautuvan 4-suuntaisen takaspoilerin Gurney-läpän kanssa lopputuloksena syntyy downforcea.

200 km/h nopeudessa se parantaa downforcea 60 kilolla ja mahdollistaa entistä suurempien nopeuksien saavuttamisen haastavissa mutkasarjoissa. Michelin Pilot Sport Cup 2 -renkaat, joissa on N0-merkintä, parantavat entisestään auton pitoa. Michelin Pilot Sport Cup 2 -renkaat, joiden mitat ovat 275/35 ZR 21 edessä ja 325/30 ZR 21 takana, on kehitetty erityisesti Panameraa ja dynaamisia ajotilanteita varten.

Panamera Turbo S E-Hybridin kattava vakiovarustelu

Porsche on varustanut Panamera-sarjan huippumallin vakiona Porsche Active Ride -ilmajousituksella. Tämä innovatiivinen alusta on yhdistetty 400 V:n suurjännitejärjestelmään, ja siksi se on teknisesti toteutettavissa vain E-Hybrid-voimalinjalla varustetuissa Panamera-malleissa. Jokaisessa iskunvaimentimessa on sähkökäyttöinen hydraulipumppu, joka tuottaa aktiivisesti voimia paluu- tai puristussuunnassa. Tällä tavalla jousitus kompensoi lähes täysin korin liikkeet ja pitää auton vaakasuorassa dynaamisissa ajoliikkeissä. Tekniikka mahdollistaa innovatiiviset toiminnot, kuten kallistus- ja keinuliikkeiden ylikompensoinnin. Se myös sovittaa pyöräkuorman jakautumisen pitotason kanssa, mikä optimoi pidon. Panamera Turbo S E-Hybridin kattava varustevalikoima sisältää myös kaikki ajodynamiikan ohjausjärjestelmät, taka-akselin ohjauksen, Porsche Ceramic Composite Braken (PCCB), jossa on 440 millimetrin jarrulevyt edessä ja 380 millimetrin halkaisija takana sekä Bose®-kaiutinjärjestelmän.

Ketterin Panamera: Panamera GTS

GTS tarkoittaa Gran Turismo Sportia. Tällä mallimerkinnällä varustetut Porschen urheiluautot tarjoavat ylimääräistä urheilullisuutta ja maksimaalista ajonautintoa sekä jokapäiväistä käytettävyyttä. Tämän filosofian mukaisesti Panamera GTS tunnistetaan myös korkeaan suorituskykyyn säädetystä alustasta, ainutlaatuisesta Sport Design -paketista ja urheilullisesta, laadukkaasta sisustuksesta. Se on erityisen täydellinen ja ketterä muunnos huippuluokan urheilullisesta sedanista. Suorituskykyinen, kattavasti päivitetty V8-biturbomoottori on tärkeässä roolissa Panamera GTS:n erityisen intensiivisessä ajokokemuksessa. Se tarjoaa lineaarisen tehonsiirron, joka on selvästi havaittavissa jopa yli 6 000 rpm:n moottorin kierrosnopeuksilla.

Moottori tuottaa 368 kW (500 hv) tehon, mikä on 20 hevosvoimaa enemmän kuin edeltävässä versiossa. Tämä johtaa parempaan suorituskykyyn ja dynamiikkaan sekä vielä parempaan taloudellisuuteen. Neliovinen urheiluauto kiihtyy 0–100 km/h 3,8 sekunnissa ja sen huippunopeus on 302 km/h. Panamera GTS:n vakiovarusteinen Sport-pakoputkisto on kehitetty erityisesti luomaan voimakas, tunteellinen äänimaisema.

Porsche on luonut Panamera GTS:n tavalliselle kaksikammioiselle kaksiventtiiliselle ilmajousitukselle PASM-jousituksen kanssa erityisen urheilullisen virityksen. 10 millimetriä matalampi runko ja vahvistetut kallistuksenvaimentimet tarjoavat huomattavasti suoremman ajokokemuksen ja alhaisemman perusjousinopeuden. Elektronisesti ohjattu PTV Plus -tasauspyörästön lukko varmistaa, että vääntömomentti jakautuu optimaalisesti pyörien välillä. Yhdessä nämä toimenpiteet takaavat paremman vakauden ja vähentävät kallistumista ja keinumista koko nopeusalueella. Tämä lisädynamiikka tulee ilman merkittävää mukavuuden heikkenemistä.

Ainutlaatuinen GTS-tyylinen muotoilu ja varusteet

Kuten kaikilla mallisarjoilla, Porsche GTS -mallit voidaan tunnistaa niiden erottuvasta urheilullisesta muotoilusta. Mustat GTS-logot auton sivuilla ja takana, ainutlaatuinen etuosa, tummennetut HD-Matrix LED-ajo- ja -takavalot sekä punaiset jarrusatulat tekevät myös Panamera GTS:stä välittömästi tunnistettavan. Vakiovarusteinen Sport-paketti sisältää myös satiinimattamustan väriset ulkopuolen yksityiskohdat. Näitä ovat sivuhelmat, upotukset etuosassa, sivuikkunoiden listat ja takapuskuri. Porsche on pitänyt Sport-pakoputkiston pakoputket Dark Bronze -värisinä luodakseen jännittävän kontrastin. Lisää korostusta tuovat 21” Panamera Turbo S ”Central lock” -vanteet antrasiitinharmaassa värissä.

Sisustuksessa Porsche on käyttänyt ylenpalttisesti mokkanahkaa muistuttavaa Race-Texiä. Se peittää kattoverhoilun, käsinojat ja ovipaneelit sekä mukautuvien, 18- suuntaisten sähkösäätöisten adaptiivisten Sport-istuimien keskiosat. Porsche tarjoaa myös kaksi GTS-kohtaista sisustuspakettia Carmine Red tai Slate Grey Neo. Myös koristetikkaukset ja turvavyöt tulevat valitun paketin värisenä. Saatavana on myös Carbon Matt -sisustuspaketti. Panamera GTS:n vakiovarusteisiin kuuluvat myös Bose®-kaiutinjärjestelmä ja Sport Chrono -paketti sekuntikellolla ja push-to-pass -toiminnolla.

Markkinoille tulo ja hinnat

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Panamera GTS ovat nyt tilattavissa. Molemmat mallit hyötyvät Panameran kolmannen sukupolven monista uusista ominaisuuksista. Näitä ovat Porsche Driver Experience -näyttökonsepti, korkearesoluutioiset HD-Matrix LED-ajovalot erityisen kauas valaisevalla kuviolla, kattavasti laajennetut liitettävyystoiminnot, kuten Apple CarPlay®:n laajempi integrointi, videoiden suoratoisto valinnaisessa matkustajanäytössä sekä mahdollisuus pysäköidä auto ulkopuolelta älypuhelinsovelluksella. Panamera Turbo S E-Hybridin Executive-versio, jossa on pitkä akseliväli, tarjotaan markkinakohtaisesti; 4-alueinen automaatti-ilmastointi ja suuri keskikonsoli ovat vakiona. Panamera GTS on aina varustettu lyhyellä akselivälillä.

Suomessa Panamera Turbo S E-Hybridin hinnat alkavat 251 519,63 eurosta ja Panamera Turbo S E-Hybrid Executiven hinnat 263 947,88 eurosta, sisältäen arvonlisäveron, autoveron ja maakohtaisen varustelun. Panamera GTS:n hinta alkaen on 295 495,14 euroa. Toimitukset alkavat syksyllä 2024.

Polttoaineenkulutus- ja CO2-päästöarvot on mitattu lakisääteisillä mittausmenetelmillä. Kaikki Porschen uudet autot tyyppihyväksytään WLTP-menetelmän mukaisesti.