Porsche Taycan mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioilla

• Kaikkien aikojen tehokkain sarjatuotanto Porsche ajoi ennätysajat Laguna Secalla ja Nürburgringillä
  • 0–100 km/h 2,2 sekunnissa ja huippunopeus jopa 305 km/h Weissach-paketilla
  • Attack Mode tarjoaa lyhytaikaisen 120 kW:n lisätehon
  • Jopa 815 kW (1 108 hv) huipputehoa Launch Controlilla
  • Jopa 75 kg kevyempi kuin Taycan Turbo S
  • Saatavana kaksi- tai nelipaikkaisena versiona, vakiona Porsche Active Ride -ilmajousitus

Porsche laajentaa täyssähköisen urheilusedanin mallistoa Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioilla. Jälkimmäinen on rakennettu rataa varten ja autosta on jätetty takaistuimet pois paremman teho-painosuhteen vuoksi. Molempien mallien huipputeho on jopa yli 1 100 hv. Yhdessä erilaisten kevytrakenteiden ja aerodynaamisten toimenpiteiden kanssa nämä täyssähköiset GT-urheiluautot nostavat rimaa ajodynamiikan suhteen. Taka-akselissa käytetään suorituskykyisempää pulssi-invertteriä, joka käyttää puolijohdemateriaalina piikarbidia. Ensimmäiset Taycan Turbo GT -mallit toimitetaan asiakkaille tänä keväänä.

Ei vielä markkinoilla, mutta jo ennätyksen haltija: Taycan Turbo GT varustettuna Weissach-paketilla ansaitsi nopeimman täyssähköisen sarjatuotantoauton tittelin Weathertech Raceway Laguna Secassa Kaliforniassa 23. helmikuuta 2024. Ajalla 1: 27,87 min. Porschen kehityskuljettaja Lars Kern ajoi nopeamman kierroksen kuin kukaan muu kuljettaja aiemmin liikennekäyttöön hyväksytyllä täyssähköautolla.

Vähän ennen tätä saman uudistuneen mallin esituotantoversio teki uuden luokkaennätyksen Nürburgringilla. Kern oli myös ratissa tuolloin ja kirjasi kierrosajan 7:07,55 min. Nordschleifella. Tämä virallinen kierrosaika on huimat 26 sekuntia nopeampi kuin Kernin viimeisellä ennätyskierroksella suorituskykypaketilla varustetulla Taycan Turbo S Sport -sedanilla elokuussa 2022. Tämä aika on myös sarjatuotanteisten täyssähköautojen nykyinen ennätys ja se tekee samalla Turbo GT:stä myös Nürburgringin nopeimman neliovisen auton kaikista voimansiirtotyypeistä.

"Kaksi ennätystä Laguna Secassa ja Nordschleifella osoittavat, kuinka mahtava ratapotentiaali Taycanissa on. Todistaaksesi taitosi radalla, ei riitä, että sinulla on vain niin paljon voimaa kuin mahdollista. Kiihdytyksen ja jarrutuksen, kaarrepidon, aerodynamiikan, vakauden ja hienosäädön kokonaispaketin on oltava oikea. Erityisesti Taycan Turbo GT:ssä ja Taycan Turbo GT:ssä Weissach-paketilla insinöörimme ovat saavuttaneet tämän aivan upealla tavalla. He ovat jo tehneet hienoa työtä äskettäin päivitettyjen olemassa olevien Taycan-mallien kanssa. Mutta uudet GT-automme nostavat rimaa jälleen selvästi korkeammalle ajodynamiikassa”, sanoo tuotelinjasta vastaava Kevin Giek.

"Laguna Secan rata työntää Taycan Turbo GT:n äärirajoille. Se on kokonaispaketti, joka tekee eron. Turbo GT ja Weissach -paketti asettavat uudet standardit lähes kaikissa mittareissa. Näitä ovat kiihdytys ja jarrutus, intuitiivinen ”Attack Mode” ja voimansiirto, joka on suunniteltu maksimaaliseen pitoon ja suorituskykyyn. Ja kaarrepidon tasot ovat yhtä vaikuttavat. Auton ohjattavuus on uskomattoman hyvä.  Renkaat toimivat erittäin hyvin ja autossa on oikea tasapaino kaikissa ajotilanteissa. On uskomattoman hauskaa ajaa tällä autolla Laguna Secan aaltoilevalla radalla”, sanoo kehityskuljettaja Kern.

”Attack Mode” -tilassa on saatavilla jopa 120 kW lisätehoa 10 sekunniksi napin painalluksella. ”Attack Mode” perustuu muiden Taycan-mallien push-to-pass -toimintoon. Järjestelmä on optimoitu radalla ajamiseen ja toimii samalla tavalla kuin 99X-kilpa-autot, joita Porsche käyttää Electric ABB FIA Formula E World Championship -sarjassa. Boost näytetään mittariston ajastimessa ja dynaamisena sarjana animoiduilla renkailla nopeusmittarissa.

Verrattuna muiden Taycan-mallien push-to-pass -toimintoon, ”Attack Mode” tarjoaa 50 kW enemmän tehoa, ja sitä käytetään ja se on saatavilla eri tavoin: vaihtoehtona tilakytkimen pään painamiselle, joka on asennettu ohjauspyörän sivulle, ”Attack Mode” voidaan myös aktivoida ja deaktivoida oikeanpuoleisen kytkimen kautta. Tämä helpottaa toiminnon käyttöä radalla. "Voit ottaa boostin käyttöön myös kilpakäsineillä ja irrottamatta käsiä ratista", Kern selittää. "Tällä yksinkertaisella, turvallisella ja nopealla käyttötavalla Taycan Turbo GT -mallit on räätälöity kilpa-kuljettajan tarpeisiin." Ohjauspyörän vasemmalla sijaitsevan kytkimen avulla rekuperaatiotasoa voidaan säätää ja mukauttaa ajotilanteen mukaan.

Uusi voimansiirron tehoelektroniikka

Porsche on hiljattain uusinut kattavasti Taycan-mallistoa ja yleisesti lisännyt autojen kokonaistehoa. Muun muassa tehostettu voimansiirto uudella taka-akselimoottorilla mahdollistaa entistä dynaamisemman suorituskyvyn edeltäjiin verrattuna. Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach-paketilla ovat uusia lippulaivamalleja ja vievät Taycanin suorituskyvyn uudelle tasolle. Tehokkaammalla pulssi-invertterillä varustettujen autojen teho on 580 kW. Launch Controlilla, joka nostaa boost-tehon jopa 760 kW tai jopa 815 kW kahdeksi sekunniksi huipputehon mittausmenetelmän mukaan.

Taycan Turbo GT tarvitsee vain 2,3 sekuntia kiihtyäkseen 0–100 km/h tai vain 2,2 sekuntia Weissach-paketilla. Tämä tekee mallista yhdestä kahteen sekunnin kymmenesosaa nopeamman kuin Taycan Turbo S. Ero kiihtyvyydessä pysähdyksestä 200 km/h:iin on vieläkin suurempi: 6,6 tai 6,4 sekuntia Taycan Turbo GT:ssä ilman Weissach-pakettia tai sen kanssa, mikä on jopa 1,3 sekuntia nopeampi kuin Taycan Turbo S.

Pulssi-invertteri on avainkomponentti sähkömoottorin ohjauksessa. Molemmissa Taycan Turbo GT -malleissa taka-akselilla on pulssi-invertterit, joiden virta on enintään 900 ampeeria. Ne tuottavat jopa enemmän tehoa ja vääntömomenttia kuin Taycan Turbo S:n 600 ampeerin pulssi-invertteri. Paremman tehokkuuden saavuttamiseksi piikarbidia käytetään myös pulssi-invertterin puolijohdemateriaalina. Tämä vähentää merkittävästi tehon ohjauksen kytkentähäviöitä ja mahdollistaa korkeammat kytkentätaajuudet. Myös välityssuhdetta ja vaihteiston kestävyyttä on parannettu, mikä mahdollistaa suuremmat vääntömomentit. Molempien versioiden suurin vääntömomentti on jopa 1 240 Nm. Taycan Turbo GT -mallien toimintamatka on WLTP-mittausten mukaan jopa 555 km.

Hiilikuituominaisuudet ja Porsche Active Ride: kevyt rakenne ja alusta

Älykkäillä kevytrakennetoimenpiteillä Porsche on vähentänyt Taycan Turbo GT:n painoa jopa 75 kg Taycan Turbo S:ään verrattuna. Useat hiilikuituiset osat vaikuttavat tähän. Hiilikuitua käytetään muun muassa B-pilarien verhoiluissa, ulkotaustapeilien yläkuorissa ja sivuhelman upotuksessa. Painoa säästävät myös hiilikuitulujitteisesta polymeeristä valmistetut kuppi-istuimet, kevytrakenteinen tavaratila ja sähköisen pehmeästi suljettavan takaluukkutoiminnon puuttuminen.

Taycan Turbo GT on vakiona varustettu dynamiikkapaketilla. Tämä sisältää Porsche Active Ride -ilmajousituksen, jossa on GT-spesifinen viritys. Dynaamisissa ajotilanteissa tämä jousitus varmistaa lähes täydellisen yhteyden tiehen pyöräkuormien tasapainoisen jakautumisen ansiosta. Lisäksi varustepakettiin kuuluu erikoissuorituskykyiset kesärenkaat. Ne on asennettu 21” taotuille kevytmetallivanteille. Ainutlaatuisissa Turbo GT -vanteissa on jyrsityt pinnat, mikä säästää painoa ja samalla ne tuulettavat tehokkaasti jarruja.

Taycan Turbo GT:ssä on vakiona kevyet keraamiset jarrut. Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) -jarruihin perustuva jarrujärjestelmä on optimoitu painon näkökulmasta. Jarrulevykammion ja jarrusatulakotelon suunnittelumuutokset poistavat yli kaksi kiloa. Tällä on positiivinen vaikutus sekä ajodynamiikkaan että suorituskykyyn: jousittamattomien ja pyörivien massojen vähentäminen parantaa suorituskykyä. Jarrusatulat on maalattu ainutlaatuisella Victory Gold -värillä.

Takaspoileri, jossa läppä ja ainutlaatuiset maalipinnat: aerodynamiikka ja ulkomuoto

Porsche kehitti aeroblade-etuspoilerin erityisesti Taycan Turbo GT:tä varten. Takanäkymää hallitsee mukautuva spoileri, jonka irrotettavassa reunassa on Gurney-läppä korkeakiiltoisessa hiilen värisessä viimeistelyssä.

Matrix LED -ajovalot ovat vakiona. Ne voidaan päivittää HD matrix LED -ajovaloihin Taycan Turbo GT:ssä erillisenä varusteena ja ilman lisämaksua. Sivuprofiili paljastaa useita hiilikuidusta valmistettuja komponentteja. Sivuikkunoiden listat on maalattu mustaksi (korkeakiilto).

Vaikka Taycan Turbo ja Taycan Turbo S Turbonite-ominaisuuksilla eroavat muista sarjan malleista, Taycan Turbo GT:ssä on enemmän kilpa-auton tunnelmaa. Molemmissa malleissa on värillinen Porsche-logo etupellissä sekä kevytmetallivanteiden keskiöissä. Takaluukun Turbo GT -logo on maalattu mustaksi (matta).

Saatavilla on yhteensä kuusi ulkoväriä, mukaan lukien uudet maalivaihtoehdot Pale Blue Metallic ja Purple Sky Metallic. Nämä on varattu yksinomaan Taycan Turbo GT:lle vuodeksi. Porsche Exclusive Manufakturin laaja Paint to Sample -ohjelma tarjoaa lisää räätälöintivaihtoehtoja. Lisäksi ovien alaosaan ja konepeltiin on saatavana sarja Taycan-logolla varustettuja tarroja joko Voltin sinisenä tai mustana (matta/korkeakiiltävä).

Vakiokokoiset kuppi-istuimet ja urheilullinen tunnelma: sisustus

Urheilullisissa Race-Tex-yksityiskohdissa on vakiona myös mustia nahkaverhoiltuja osia. Vakiovarusteisiin kuuluu myös kevyet täyskuppi-istuimet hiilen värisellä kudosviimeistelyllä (korkeakiiltävä). Adaptive Sports Seats Plus -istuimet (sähköisellä 18-suuntaisella säädöllä ja muistipaketilla) voidaan tilata lisävarusteena ja ilman lisämaksua. Etuniskatukiin on brodeerattu Turbo GT -logo. Lisäksi ilmastointipaneelin alapuolella on merkki, jossa on yksittäinen mallilogo. Ainutlaatuisia sisävarusteita, joissa on Volt Blu tai GT Silver kontrastiset sävyt, on saatavilla pyynnöstä.

GT-urheiluohjauspyörässä reunus on päällystetty mustalla Race-Texillä ja siinä on kello 12 merkintä. Taycan Turbo GT:ssä on Sport Chrono -paketti Taycan Turbo S:stä.

Suunniteltu radalle: Taycan Turbo GT Weissach-paketilla

Taycan Turbo GT Weissach-paketilla on asemoinnissaan vieläkin selkeämpi. Lisäaerodynamiikka ja kevyt rakenne mahdollistavat tämän mallin entistä paremman  suorituskyvyn. Taycan Turbo GT Weissach-paketilla kiihtyy 0–100 km/h 2,2 sekunnissa, mikä tekee tästä kaksipaikkaisesta sekunnin kymmenesosan nopeamman kuin vastaavasta Taycan Turbo GT:stä. Sen huippunopeus on 305 km/h 290 km/h sijasta.

Muita aerodynaamisia piirteitä ovat ilmanohjainelementit alaosassa ja uusi etudiffuusori. Takana Weissach-paketilla varustetussa mallissa on kiinteä takasiipi hiilen värisessä viimeistelyssä ja runkoon kiinnitetyt siipien tuet. Kokonais-downforce on jopa 220 kg. Weissach-paketin logo on takasiiven molemmilla puolilla. Pyynnöstä on saatavana  raidallinen versio Volt Blue, Black tai Black (matta) -värissä. Tämä korostaa entisestään auton moottoriurheilullista luonnetta. Raidallinen muotoilu voidaan yhdistää mustaan tarrasarjaan.

Kaiken rata-ajossa tarpeettoman varustelun poistaminen on karsinut vielä noin 70 kiloa verrattuna Taycan Turbo GT:hen ilman Weissach-pakettia. Tavanomaisen takaistuinjärjestelmän sijasta takana on räätälöity, laadukas kevyt hiiliverhoilu, jonka

istuinkuorten takana on säilytyslokero kuljettajalle ja etumatkustajalle. Myös Sport Chrono -paketin analoginen kello, joka on normaalisti kojetaulussa, on jäänyt pois, samoin kuin jalkamatot ja autossa on käytetty vähemmän eristemateriaalia. Weissach-paketilla varustettua Taycan Turbo GT:tä voi ladata vain matkustajan puolelta, ja latausluukkua käytetään manuaalisesti sähköisen sijaan. Erityinen ääntä ja lämpöä eristävä lasi ja Sound Package Plus säästävät myös painoa. Jälkimmäinen ei sisällä takakaiuttimia ja korvaa BOSE® Surround Sound -järjestelmän.

GT-sisustuspaketti, jossa on mustat Race-Tex-yksityiskohdat, on vakiona. Matkustajan puolella on merkki Weissach-paketin logolla. Volt Blue- ja GT Silver -sisustuspaketit ovat saatavilla myös Weissach-paketilla varustettuun Taycan Turbo GT:hen. Vastaavan värin kontrastiompeleet täydentävät ominaisuuksien valikoimaa.

Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach-paketilla hinnat alkavat 255 990  eurosta sisältäen arvonlisäveron, autoveron ja maakohtaisen varustelun

Kulutus- ja CO2-päästöarvot on mitattu lakisääteisillä mittausmenetelmillä. Kaikki Porschen uudet autot tyyppihyväksytään WLTP-menetelmän mukaisesti.

Lisätietoja sekä video- ja kuvamateriaalia on saatavissa Porschen uutishuoneestahttps://newsroom.porsche.com/en.html