Porsche uudistaa Zuffenhausenin tehdasta tulevaisuutta varten

• Laajat meneillään olevat jälleenrakennustoimenpiteet ja laajennukset tähtäävät seuraavan sukupolven kaksiovisten urheiluautojen valmistukseen
  • Uusi tuotantosegmentti automaattiohjatuilla autolinjastoilla, koripajan logistiikka-alueiden laajennus ja uusi korkealaskuteline
  • Uusi kokoonpanoprosessi segmenttikohtaisilla laaduntarkistuspisteillä
  • Moottoritehtaan sähkömoottorien tuotannon integrointi täyssähköistä Macania varten

Porsche uudistaa Stuttgart-Zuffenhausenissa sijaitsevaa päätehdasta tulevaisuutta varten suorittamalla laajoja jälleenrakennustoimenpiteitä ja laajennuksia. Tulevaisuudessa seuraavan 718-sukupolven sähköurheiluautoja valmistetaan perinteisellä kaksiovisten Porsche-urheiluautojen kokoonpanolinjalla – bokserimoottorilla varustettujen mallien rinnalla. Stuttgartilainen urheiluautovalmistaja investoi rakennustöihin noin 250 miljoonaa euroa.

”60 vuotta Porsche 911:ta ja 75 vuotta Porsche-urheiluautoja: kaksinkertainen vuosipäivä on erityinen vuosi Porschelle. Jälleenrakennustoimenpiteet ja urheiluautotuotannon laajennukset päätehtaallamme ovat tärkeä virstanpylväs Zuffenhausenin tehtaalle”, sanoo Albrecht Reimold, Porsche AG:n tuotannosta ja logistiikasta vastaava johtokunnan jäsen. ”Muutostoimenpiteet mahdollistavat tehokkuuden lisäämisen, korkeimmat laatustandardit sekä polttomoottori- ja sähköurheiluautojen yhdistelmätuotannon. Tämä saa meidät aloittamaan uuden luvun urheiluautotuotannossa älykkäällä tehtaallamme."

Lukuisia urheiluautojen tuotantojärjestelmiä uusitaan rakentamisen aikana. Tämä kuvastaa tuotantoprosessin kehitystä. Kuten Taycanin tuotannossa, kaksioviset autot valmistetaan nyt myös uusimmilla automaattiohjatuilla autolinjastoilla. Tarkoituksena on lisätä Porschen tuotantoprosessin kapasiteettia ja joustavuutta. Tuotantoa on myös laajennettu lisäämällä laatutestipenkkejä autojen kokoonpanoa varten, lisäämällä logistiikka-alueita ja uusimalla korkealaskutelinettä. Täyssähköisen Macanin sähköisen voimansiirron kokoonpano integroidaan myös olemassa olevaan moottoritehtaaseen.

Tärkeimmät toimenpiteet yhdellä silmäyksellä:

Autonominen ajo: urheiluautojen tuotanto automaattiohjatuilla autolinjastoilla

Integroidakseen uusia tuotantovaiheita Porsche on laajentanut kaksiovisten urheiluautojensa tuotantolinja-aluetta päätehtaalla. Tämä toteutettiin jo Porsche Taycanin tuotannossa, ja nyt siihen käytetään myös automaattiohjattuja autolinjastoja (AGV). Uusimman sukupolven AGV-autot korvaavat klassisen kokoonpanolinjan "Flexilinellä" ja mahdollistavat siten entistä vaihtelevamman tuotantoprosessin – tämä on erityisen edullista, kun otetaan huomioon polttomoottorilla ja sähkövoimalinjalla varustettujen autojen tuleva sekatuotanto yhdellä tuotantolinjalla.

Edistynyt tuotannon työnkulku: uudelleen integroidut laaduntarkistuspisteet

Porschen tuotanto on hionut urheiluautojen kokoonpanon laadunhallintaa entisestään: se sisältää nyt uusia kokoonpanoprosesseja sekä uudelleen perustettuja laadunvarmistusasemia. Pienillä säätömuutoksilla ensikertaisen laadun periaatteita noudattaen standardisoidut laadunvarmistus- ja hyväksymistarkastuspisteet integroitiin tuotantoprosessiin. Yksittäisten tarkistuspisteiden hallinta kokoonpanolinjalla alkaa kokoonpanoprosessin lopussa. Auton optimaalisen tarkastuksen varmistamiseksi sopeutettiin useita prosesseja ja muun muassa asennettiin uusi valotunneli.

Viimeaikaisten jälleenrakennustöiden jälkeen loppupään viimeistelyalue tarjoaa nyt selkeämmän prosessiorganisaation ja päivitetyt testausmenettelyt. Tämä sisälsi toimintoja, kuten akustisten testipenkkien mukauttamista täyssähköautojen vaatimuksiin. Lisäksi vuoto- ja pintatarkastusten testipenkit on uusittu kokonaan.

Osapalapeli: laajennukset koripajalogistiikkaan ja uusi korkealaskuteline

Stuttgartissa toimiva urheiluautovalmistaja on laajentanut koripajan logistiikka-alueita vuodesta 2022 lähtien ja lisännyt uuden rakennuksen entisen Porsche-keskuksen paikalle Porscheplatzille Porsche-museota vastapäätä. Vuonna 2025 suunnitellun valmistumisen jälkeen kahteen kerrokseen ulottuvat korkeat telineet pystyvät toimittamaan Taycanin ja urheiluautotuotannon koripajaan autojen osia. Lisäksi syyskuussa 2023 avattu uusi korkealaskuteline toimittaa jo koko kokoonpanotehtaalle erilaisia ajoneuvokomponentteja. Varasto on täysin automatisoitu ja sen varastotilavuus on n. 35 000 kuutiometriä. Tämä vastaa 40 650 varastotilaa kuormalavoille ja konteille.

Sähköistäminen: Macanin sähkömoottorien kokoonpano integroituna moottoritehtaaseen

Zuffenhausenin tehtaalla on ollut vuodesta 2016 lähtien uusi kokoonpanotehdas Panameran ja Cayennen mallilinjojen V8-polttomoottoreille. Myös täyssähköisen Porsche Macanin sähkömoottoreiden kokoonpano integroidaan nyt tähän moottorien tuotantokeskukseen. Porsche Macanin uuden sukupolven on määrä valmistua Leipzigin tuotantolinjalta vuodesta 2024 alkaen.