Porschella ennätyksellinen vuosi 2022 Suomessa

• Porschen rekisteröinneistä 94 % sähköisellä voimalinjalla varustettuja malleja
  • Täysähköautojen osuus jo 49,5 %, ladattavien hybridien osuus 44,6 %
  • Asiakkaille toimitettiin 386 autoa, kasvua 15,9 % vuoteen 2021 verrattuna

Suomessa vuonna 2022 rekisteröidyistä Porsche-malleista jo 94 % oli sähköisellä voimalinjalla varustettuja. Porscheja rekisteröitiin vuoden 2022 aikana 386 kappaletta, mikä on 15,9 % enemmän kuin edellisvuonna. Porschen täyssähköautoja (Taycan) rekisteröitiin 191 kappaletta, mikä vastaa 49,5 % osuutta. Porschen ladattavien hybridien osuus rekisteröinneistä oli 44,6 % (172 kpl).

"Vuosi 2022 oli haastava koko automarkkinalle. Maailmanlaajuinen komponenttipula aiheutti viivästyksiä tuotannossa ja pidensi toimitusaikoja. Porschen suosio modernina ja erittäin arvostettuna luksusbrändinä pitää kuitenkin pintansa vuodesta toiseen. Viime vuosina Porschen edistykselliset ajo-ominaisuudet, suorituskyky, laatu ja viimeistely ovat alkaneet kiinnostaa laajemmin myös suomalaisia ja olemme erityisen iloisia siitä miten uudet asiakkaat ovat löytäneet Porschen, tämä on näkynyt varsinkin täyssähköauto Taycanin kohdalla. Vuoteen 2023 lähdemme luottavaisin mielin, sillä Porsche-mallisto uudistuu nopealla aikataululla lähivuosina ja luvassa on niin uusia täyssähköautoja kuin ladattavia hybridejäkin. Tänä vuonna pääsemme lisäksi juhlistamaan Porschen 75-vuotista taivalta”, kertoo K-Auton Porschen liiketoimintajohtaja Ossi Korpela.

Porschen suosituin malli vuonna 2022 oli Taycan 191 rekisteröidyllä autolla (49,5 % osuus koko Porsche-mallistosta). Toisena Cayenne 155 rekisteröidyllä autolla (40,2 %) ja kolmantena Panamera 17 rekisteröidyllä autolla (4,4 %). Vuonna 2022 rekisteröitiin myös 14 kpl Porsche 911 -mallia sekä Cayman, Macan ja Boxter -malleja yhteensä 9 kappaletta.

Koko Porsche-malliston rekisteröinneistä vuonna 2022 nelivetoisia autoja oli 89,1 % ja takavetoisia 10,6 %. Kaikki vuonna 2022 rekisteröidyt Porsche-mallit on varustettu automaattivaihteistolla. Väreistä suosituimmat olivat musta (32,6 %), harmaa (23,6 %) ja valkoinen (13,5 %).

Porschen maailmanlaajuiset toimitukset lievässä kasvussa vuonna 2022

Porsche teki vahvan tuloksen vuonna 2022 toimitusten kasvaessa hiukan. Vaikeista markkinaolosuhteista huolimatta urheiluautovalmistaja toimitti asiakkailleen 309 884 autoa vuonna 2022, mikä on 3 % enemmän kuin edellisenä vuonna.

”Ukrainan sodan aiheuttamat useat haasteet, viivästykset toimitusketjuissa ja koko autoalaa hankaloittava komponenttipula muokkasivat viime vuotta ja laittoi meidät todelliseen testiin. Olen erittäin ylpeä Porsche-tiimistä. Vaikeissa toimintaolosuhteissa pystyimme toteuttamaan yhä useampien uusien ja jo olemassa olevien Porsche-asiakkaidemme unelmia. Vuoden 2022 tulokset ovat positiivisia ja Porsche on vakaalla pohjalla. Se on toimintamme perusta”, sanoo Porschen myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Detlev von Platen.

Euroopan markkina-alueella Porsche toimitti 62 685 autoa vuonna 2022. Tämä on 7 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Pohjois-Amerikassa Porsche saavutti edellisvuoden tason 79 260 toimitetulla autolla. Suurimmalla yksittäisellä markkinalla, Kiinassa, Porsche toimitti 93 286 autoa – pieni pudotus (-2 %) johtui lähinnä Kiinan koronapandemian aiheuttamista rajoituksista. Merentakaisille ja kehittyville markkinoille toimitettiin 45 141 autoa, mikä vastaa 13 % kasvua edellisvuoteen.

Maailmanlaajuisesti suosituin Porsche-malli vuonna 2022 oli Porsche Cayenne, jonka toimitukset olivat 95 604 autoa. Toiseksi suosituin oli Macan, 86 724 toimitetulla autolla ja kolmantena Porsche 911, 40 410 toimitetulla autolla. Panameran toimitukset olivat 34 142 autoa. Täyssähköauto Taycanin osalta asiakastilaukset pysyvät korkealla tasolla. Maailmanlaajuisesti Taycan-malleja toimitettiin asiakkaille 34 801 kappaletta (-16 %) vuonna 2022. Toimitusketjuvaikeudet ja komponenttipula vaikuttivat erityisesti Taycanin täyssähköautomallien toimituksiin. Porsche 718 Boxster ja 718 Cayman -malleja toimitettiin asiakkaille 18 203 kappaletta.

Lähde: dun&bradstreet, Porsche AG

Lisätiedot: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Porsche Finland, riitta.karjalainen@porsche.fi, 040 578 3924.