Tulevaisuuden Porsche Macanin voimalinja on sähköinen

Leipzigissa sijaitseva Porschen autotehdas aloittaa sähköautojen valmistamisen

Stuttgart, Saksa. Porsche tuo sähköautot Leipzigin tehtaalleen: Porsche AG:n johtoryhmä on tehnyt päätöksen Macan -mallisarjan valmistamisesta täyssähköautona seuraavasta mallisukupolvesta alkaen. Tämä on jatkoa Porschen tuotevalikoiman laajentumiselle sähköautoihin: Porschen ensimmäinen täyssähköinen urheiluauto Taycan lanseerataan vuoden 2019 lopulla, jonka markkinoille tulon jälkeen ensiesittelynsä saa sisarmalli Taycan Cross Turismo. Myöhemässä vaiheessa julkaistava seuraavan mallisukupolven Macan tulee olemaan Porschen ensimmäinen täyssähköinen kompakti SUV, jonka tuotannon on määrä alkaa seuraavan vuosikymmenen alkupuolen aikana.

“Sähköautoilu ja Porsche sopivat yhteen täydellisesti; ei vain siksi, että molemmat pyrkivät äärimmäiseen tehokkuuteen, vaan erityisesti urheilullisen luonteensa vuoksi”, toteaa Oliver Blume, Porsche AG:n johtoryhmän puheenjohtaja. ”Aiomme investoida vuoteen 2022 mennessä yli kuusi miljardia euroa sähköautoiluun, ja vuoteen 2025 mennessä sähköinen voimalinja voi olla saatavilla jopa 50 prosentissa kaikista uusista Porschen autoista. Seuraavien kymmenen vuoden kuluessa keskitymme kuitenkin monipuolisuuteen tarjoten entistäkin optimoidumpia bensiinimoottoreita, ladattavia hybridejä ja täyssähköisiä urheiluautoja. Tavoitteenamme on tulla näiden teknologioiden edelläkävijöiksi ja jatkaa yhtiömme työtä tulevaisuuden autoilun parissa.”

Seuraavan sukupolven Macan-sarjan valmistuksesta yhtiön Leipzigin tehtaalla päätettiin viime vuoden heinäkuun alussa. Se, että tämä investointi sähköautoiluun kohdistuu Leipzigin tehtaaseen, mahdollistaa täyssähköisten autojen valmistuksen olemassa olevilla tuotantolinjoilla. Seuraavan sukupolven Macan on lähtölaukaus autoilun sähköistymiselle. Tämä kompakti SUV käyttää Taycanin tavoin 800 voltin latausteknologiaa ja sen alusta perustuu Audi AG:n kanssa yhteistyössä kehitettyyn Porsche PPE-arkkitehtuuriin (Premium Platform Electric). Suunnittelussa korostuvat tehtaan muuntautuminen tulevaisuuden tarpeisiin jopa entistäkin suuremmalla joustavuudella ja tehokkuudella.

Porsche Leipzig GmbH aloitti Cayenne SUV:n sarjatuotannon vuonna 2002, jolloin tuotantotiloissa työskenteli 259 työntekijää. Näiden vuosien aikana tehtaan tuotantotilat ovat kehittyneet autoalan edistyksellisimmiksi ja vastuullisimmiksi koko maailmassa. Vuonna 2011 Porschen Macan-malli oli vallankumouksellinen alusta alkaen. Siitä tuli todellinen menestystarina: Macanin lanseerauksen aikoihin Leipzigin tehdas kasvoi täyteen laajuuteensa omine korikorjaamoineen ja maalaamoineen. Kun tehdas aloitti tuotannon helmikuussa 2014, suunnitelmissa oli valmistaa 40 000 kompaktia SUV:ia vuodessa. Tänä päivänä tehtaassa valmistetaan vuositasolla jopa yli 90 000 autoa kansainvälisille markkinoille. Tällä hetkellä viimeisin laajennus otettiin käyttöön kaksi vuotta sitten, minkä ansiosta myös Panamera-sarja valmistetaan kokonaan Leipzigissa. Työntekijöitäkin on nyt yli 4 000. Vuoden 2000 helmikuussa järjestetyistä ikimuistoisista avajaisista lähtien Porsche on investoinut yli 1,3 miljardia euroa Leipzigin toimipisteen kehittämiseen.

Kuvia ladattavissa Porsche Newsroomin sivuilta (newsroom.porsche.de) ja Porschen mediatietokannasta (presse.porsche.de).

Lisätietoja:

Ben Bogdanoff
markkinointi- ja viestintäpäällikkö
ben.bogdanoff@porsche.fi / +358400911467

Pikafaktat

Porschen ensimmäinen täyssähköinen urheiluauto Taycan lanseerataan vuoden 2019 lopulla, jonka jälkeen ensiesittelynsä saa sisarmalli Taycan Cross Turismo. Myöhemmässä vaiheessa julkaistava seuraavan mallisukupolven Macan tulee olemaan Porschen ensimmäinen täyssähköinen kompakti SUV, jonka tuotannon on määrä alkaa seuraavan vuosikymmenen alkupuolen aikana.