Uusi Macan on entistä tehokkaampi, virtaviivaisempi ja urheilullisempi

Porschen kompakti SUV uudistui kattavasti

Stuttgart. Porsche esittelee uuden Macanin, joka on entistäkin suorituskykyisempi ja virtaviivaisempi ja tarjoaa uudenlaisen hallintalaitekonseptin. Kaikki kolme Macanin malliversiota ovat huomattavasti edeltäjiään tehokkaampia. Menestyksekkään SUV-mallisarjan lippulaivamalli on urheilullinen Macan GTS, jonka 2,9-litrainen V6-kaksoisturbomoottori kehittää tehoa nyt peräti 440 hv (324 kW) – 60 hv (44 kW) enemmän kuin aikaisemmassa mallissa. Porschen GTS-malleille tyypillisen välittömän vasteen ansiosta Macan GTS kiihtyy 0–100 km/h 4,3 sekunnissa ja saavuttaa Sport Chrono -paketilla varustettuna 272 km/h huippunopeuden. Myös Macan S -variantissa on nyt 2,9-litrainen V6-kaksoisturbo, joka tuottaa tehoa 380 hv (280 kW) (26 hv (20 kW) enemmän kuin aikaisemmin) ja kiidättää auton pysähdyksistä 100 km/h:n nopeuteen 4,6 sekunnissa. Huippunopeus on 259 km/h. Perustason Macan-version voimanlähteenä on uusi nelisylinterinen turbomoottori, jonka suurin teho on 265 hv (195 kW). Perusmallin kiihtyvyys 0–100 km/h on 6,2 sekuntia ja huippunopeus 232 km/h.  Kaikkiin moottoreihin on yhdistetty 7-vaihteinen PDK-kaksoiskytkinvaihteisto ja Porsche Traction Management (PTM) ‑nelivetojärjestelmä.

Optimoitu alusta ja GTS-malliin räätälöity uusi ilmajousitus

Macan-uutuusmallien jousituksen toiminta-alue on laaja, mikä takaa erinomaisen mukavuuden urheiluautomaisesta ajodynamiikasta tinkimättä. Alustaa on optimoitu entisestään, joten Macan reagoi nyt aiempaakin herkemmin ajo- ja tieolosuhteisiin ja antaa kuljettajalle vieläkin tarkemman palautteen ohjauspyörän kautta. Tämän lopputuloksen saavuttamiseksi alustan eri ominaisuudet, kuten PASM-aktiivijousituksen iskunvaimennusominaisuudet, on mukautettu erityisesti Macania varten. Järjestelmä säätää jokaisen pyörän iskunvaimennusta aktiivisesti koko ajan. PASM on lisävaruste perustason Macanissa, mutta kuuluu vakiovarusteluun S- ja GTS-malleissa.

Macan GTS erottuu nyt entistäkin selkeämmin muista malliversioista vakiovarustukseen kuuluvan urheilullisemman ilmajousituksen ansiosta (alusta 10 mm normaalia alempi). Entistä suurempi jäykkyys (+ 10 % etuakselilla ja + 15 % taka-akselilla) takaa dynaamisen jousitustuntuman. Valinnainen GTS Sport -paketti parantaa auton dynaamista potentiaalia entisestään. Se pitää sisällään 21-tuumaiset GT-vanteet, suorituskykyiset renkaat, Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) -järjestelmän ja Sport Chrono -paketin.

Entistäkin virtaviivaisempi ja urheilullisempi muotoilu

Porsche on terävöittänyt kompaktin SUV-mallinsa muotokieltä entisestään tarkasti harkituilla muutoksilla. Uudelleen muotoiltu keula korostaa Macanin leveyttä, joten auto on aiempaakin jykevämpi ilmestys kadulla. Uudessa GTS-mallissa keulan keskiosa ja muita yksityiskohtia on maalattu mustiksi. Perän alaosaa on pyöristetty näyttävällä, huipputeknisen vaikutelman antavalla diffuusorilla. Auton takaosassa, keulassa ja lisävarusteena saatavissa kylkilistoissa on hyödynnetty uutta, kolmiulotteiselta näyttävää muotoilukonseptia. Dynaamisella PDLS-valojärjestelmällä varustetut led-ajovalot ja Sport Design -sivupeilit kuuluvat nyt kaikkien mallien vakiovarusteluun.

Uusi Macan on saatavissa yhteensä 14 eri korivärillä. Uusia sävyjä ovat Papaya Metallic ja Gentian Blue Metallic sekä GTS Sport -paketilla varustetun Macan GTS:n Python Green. Porsche Exclusive Manufakturin tarjoamat personointimahdollisuudet lisäävät merkittävästi Macan-malliston valinnanvaraa. Asiakas voi jopa räätälöidä korivärin itse toimittamansa värinäytteen mukaisesti. Vakiovanteet ovat nyt aiempaa suuremmat: Macanissa niiden koko on vähintään 19 tuumaa, Macan S:ssä 20 tuumaa ja Macan GTS:ssä 21 tuumaa. Valikoimassa on nyt yhteensä seitsemän uutta vannemallia.

Uusi kosketusnäytöllinen keskikonsoli

Uuden Porsche Macanin ohjaamoa on parannettu huomattavasti modernin ja tyylikkäästi muotoillun keskikonsolin avulla. Auton toimintojen hallinta perustuu nyt kosketusnäyttöihin perinteisten painikkeiden sijaan. Tämä selkeyttää hallintalaitekonseptia huomattavasti. Uusi, entistä lyhyempi vaihteenvalitsin on sijoitettu selkeästi järjestellyn säädinpaneelin keskelle. Kojelaudan yläosassa on nyt myös vakiovarusteena analoginen kello. Sisätiloihin on saatavissa uudenlaista väriä nahkaverhoilun ja kontrastitikkausten eri värivaihtoehdoilla, kuten Gentian Blue, Papaya tai Crayon. Macan tarjoaa tuttuun tapaan monia online-toimintoja ja -palveluja vakiona. Niitä kaikkia voidaan ohjata Porsche Communication Management (PCM) ‑tietoviihdejärjestelmän 10,9-tuumaisen teräväpiirtokosketusnäytön kautta tai äänikomennoilla. Macan-mallistoon on saatu nyt myös uusi monitoimiminen GT-urheiluohjauspyörä legendaarisesta 911-mallista.

Vain lippulaivamalliin saatavissa oleva GTS Sport -paketti sisältää ulkopuolen dynaamisten muotoiluelementtien ja mustien yksityiskohtien lisäksi myös eksklusiivisia sisätilojen lisävarusteita. Niihin kuuluvat 18 suuntaan säädettävät urheiluistuimet, Carbon-sisäverhoilupaketti, Race-Tex-verhoilu ylimääräisillä nahkayksityiskohdilla, kontrastiväritikkaukset ja Python Green -sävyinen kirjailtu GTS-teksti.

Suosittu perustason malli tilattavissa jo nyt

Macanin maailmanlaajuinen kokonaismyynti on ylittänyt jo 600 000 auton rajan siitä lähtien, kun malli tuotiin markkinoille vuonna 2014. Macanilla on erityinen asema Porschen automallien joukossa siinä suhteessa, että noin 80 prosenttia kaikista Macanin ostajista on Porschen uusia asiakkaita. Lisäksi naisten osuus Macanin ostajista on kasvanut johdonmukaisesti viime vuosina ja on tällä hetkellä suurempi kuin minkään muun Porschen automallin kohdalla. Kiinassa, joka on Macanin suurin markkina-alue, hieman alle 60 prosenttia ostajista on naisia.

Uusien Macan-mallien tilauskirjat on jo avattu, ja toimitukset Suomeen alkavat lokakuussa 2021.

Suomessa Macanin hinnat alkavat 100 582,91 eurosta, Macan S:n 121 199,35 eurosta ja Macan GTS:n 149 915,65 eurosta sisältäen arvonlisäveron ja maakohtaiset varusteet.

Kuva- ja videomateriaalia on saatavissa Porschen uutishuoneesta http://www.newsroom.porsche.com.

Macan: yhdistetty polttoaineenkulutus: 10,1–10,7 l / 100 km (WLTP-mittaustavan mukaan); yhdistetyt CO2-päästöt: 228–243 g/km (WLTP-mittaustavan mukaan).
Macan S: yhdistetty polttoaineenkulutus: 11,1–11,7 l / 100 km (WLTP-mittaustavan mukaan); yhdistetyt CO2-päästöt: 251–265 g/km (WLTP-mittaustavan mukaan).
Macan GTS: yhdistetty polttoaineenkulutus: 11,3–11,7 l / 100 km (WLTP-mittaustavan mukaan); yhdistetyt CO2-päästöt: 255–265 g/km (WLTP-mittaustavan mukaan).

WLTP-päästömittaustapa: Ilmoitettu arvioitu autovero on laskettu uuden päästömittaustavan (WLTP) mukaan mallin vakiovarusteilla. Osa lisävarusteista vaikuttaa auton CO2-päästöarvoon, polttoaineenkulutukseen sekä autoveron määrään. Lopullinen CO2 g/km, jonka perusteella autovero määräytyy ilmoitetaan autoyksilön vaatimuksenmukaisuustodistuksessa (COC-todistus). Lopullinen autovero määräytyy Verohallinnon tekemän autoveropäätöksen mukaan.

Lisätiedot: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Porsche Finland, riitta.karjalainen@porsche.fi, 040 578 3924.