Uusi Panamera teki ennätysajan Nürburgring-Nordschleifella

• Läpi "vihreän helvetin" 7:24,17 minuutissa
  • Huippusuoritus Porsche Active Ride -ilmajousituksen, uuden Carbon Aerokitin ja erittäin suorituskykyisten renkaiden ansiosta

Vähän ennen lanseeraustaan uusi Panameran huippumalli on jättänyt jälkensä Nürburgring-Nordschleifelle. Porschen testikuljettaja Lars Kernin ollessa ratin takana huippusuorituskykyisen touring-sedanin esisarjan versio suoritti legendaarisen radan 5,64 sekuntia nopeammin kuin edellisen sukupolven vastaava malli.

Porschen testikuljettaja Lars Kern teki viime perjantaina uuden parhaan ajan 7:24,17 minuuttia Panamera-sarjan tulevalla huippumallilla, polttomoottorilla ja hybrideillä varustetuilla luksusautojen luokassa.

Lars Kern oli jo tehnyt luokkaennätyksiä Panameralla Nordschleifella vuosina 2016 ja 2020, viimeksi Panamera Turbo S:llä (7:29,81 minuuttia). "Nordschleifella auton poikittaisdynaamiset ominaisuudet ovat erityisen tärkeitä. Uusi Panamera on saavuttanut merkittäviä parannuksia tällä alueella. Varsinkin teknisesti vaativissa kaarresarjoissa, kuten rataosuuden Hohe Acht ja Brünnchen välillä, se reagoi huomattavasti suuremmalla ketteryydellä”, Kern kommentoi.

Uuden Panameran kierrosaika, yli viisi sekuntia nopeampi kuin edellisessä mallissa, korostaa neliovisen urheiluauton jatkuvaa kehitystä. Sen sähköisesti tuettu kahdeksan sylinterinen polttomoottori mahdollistaa vaikuttavan ajosuorituksen, mutta tämä ei ole ainoa syy parantuneeseen kierrosaikaan.

"Voimansiirto, aerodynamiikka, alusta, Michelinin uudet erittäin suorituskykyiset renkaat – monet seikat ovat vaikuttaneet tähän parhaaseen aikaan", Kern lisää.

”Uusi Porsche Active Ride -ilmajousitus on erityisen suuressa roolissa. Auto pysyy koko ajan samansuuntaisena tien kanssa. Sen kaarreajo ja rungon vakaus ovat aivan uudella tasolla. Kuljettajana tämä antaa minulle hyvän tunteen ja korostaa entisestään, että kehitystyömme ei tarjoa vain maksimaalista joka päivittäistä ajomukavuutta, vaan sillä on myös todellista eroa Nürburgring-Nordschleifella. Mikään muu Porsche ei tarjoa näin laajaa valikoimaa mukavuuden ja urheilullisuuden välillä. Uudessa Panamerassa yhdistyvät eksklusiivisen touring-sedanin positiiviset ominaisuudet ja urheiluauton ajettavuus.”

Kuljettajan suojelemiseksi Lars Kernin ohjaama Panamera oli varustettu kilpaistuimella ja pakollisilla turvakaarilla, mutta muuten se vastasi sarjatuotantoversiota. Michelin Pilot Sport Cup 2 -renkaat, jonka mitat ovat 275/35 ZR 21 edessä ja 325/30 ZR 21 takana, on kehitetty erityisesti Panameraa varten. Optimoitua suorituskykyä varten lisävarusteena saatava Carbon Aerokit eliminoi etuakselin nousua. Yhdessä mukautuvan 4-suuntaisen takaspoilerin Gurney-läpän kanssa lopputuloksena syntyy downforcea. Tämä parantaa aerodynaamista tasapainoa.

Video koko Nordschleife-kierroksesta, jossa on myös videomateriaalia ohjaamosta, on pian katsottavissa Porsche Newsroomissa ja YouTubessa.

Lisätietoja sekä video- ja kuvamateriaalia on saatavissa Porschen uutishuoneesta: https://newsroom.porsche.com/en.html