Zuffenhausenin nopein sähköauto

• Esisarjan Taycan 26 sekuntia nopeampi Nordschleifella kuin nykyinen versio
  • Virallinen kierrosaika 7:07,55 minuuttia Nürburgring-Nordschleifella
  • Sähkö-Porschen uusi ennätys
  • Huippuluokan toistettavuus: useita kierrosaikoja yhden sekunnin sisällä toisistaan

Porschen kehitys- ja testikuljettaja Lars Kern on päihittänyt itsensä Nürburgringillä: ajaessaan Nordschleifella esisarjan Taycanilla hän kirjasi kierrosajan 7:07,55 minuuttia. Tämä virallinen kierrosaika on huimat 26 sekuntia nopeampi kuin minkä hän ajoi viimeisellä ennätysajollaan Performance-paketilla varustetulla Taycan Turbo S Sport sedanilla elokuussa 2022.

”Kaksikymmentäkuusi sekuntia on puoli ikuisuutta moottoriurheilussa. Larsin kierrosaika 7:07,55 minuuttia Nordschleifella on sensaatiomainen ja asettaa Taycanin samaan sarjaan sähköisten hyperautojen kanssa”, sanoo tuotelinjan johtaja Kevin Giek. "Ja se vaikuttava asia on, että Lars ajoi useat kierrokset lähes täsmälleen samaan tahtiin."

"Puskin niin lujaa kuin pystyin, mutta se oli oikeastaan kaikki mitä pystyin tekemään", Kern sanoo. Nürburgring-Nordschleife oli yksinoikeudella kokeneen kilpailijan käytössä nopeiden kierrosten päivänä. Turvallisuussyistä testiauto varustettiin laissa määrätyllä turvakaarilla sekä kilpaistuimilla. Verrattuna vuoden 2022 ennätykseen Taycan Turbo S:llä ajat olivat huomattavasti parempia: esisarjan auto oli reilut 25 km/h nopeampi, kun ajettu matka ja nopeus mitattiin radalla Schwedenkreuzin kohdalla.

Havainnollistaaksemme eroa tarkemmin: siihen mennessä kun Kern ylitti maalilinjan lähellä katsomoa 13 (T13) tällä kertaa, hän olisi juuri ohittanut Nordschleifen sisäänkäynnin ja saapumassa Antoniusbuche-osaan aikaisemman ennätysajonsa aikana Taycan Turbo S:llä vuonna 2022. Etäisyys esisarjan Taycanin ja nykyisen Turbo S:n välillä on yli 1,3 kilometriä – luku, joka havainnollistaa 20,8 km:n radalla saavutettua suorituskykyparannusta tällä Saksan Eifelin alueella sijaitsevalla radalla. Koko kierroksen onboard-video julkaistaan maaliskuun puolivälissä.