Porsche esittelee tulevaisuuteen suuntautuvan Mission R ‑konseptin

Visio täysin sähkökäyttöisestä kilpa-autosta

Stuttgart. Porsche tarjoaa Münchenin IAA MOBILITY 2021 ‑autonäyttelyssä 7.–12.9. näyttävän silmäyksen autoilun tulevaisuuteen esittelemällä Mission R ‑konseptiauton, jossa yhdistyvät huipputeknologia, luonnonkuitulujitetun muovin kaltaiset ympäristökestävät materiaalit ja intohimo kilpa-autoiluun. Täysin sähkökäyttöisen rata-auton äärimmäisen matalaprofiilinen muotoilu on aikaansa edellä, mutta tuo samalla mieleen Stuttgart-Zuffenhausenin urheiluautojen tutut linjat. Porsche Mission R:n voimanlähteenä toimii kaksi uutta sähkömoottoria, jotka tuottavat peräti 1 088 hevosvoiman (800 kW) yhteistehon niin sanotussa aika-ajotilassa. Noin 80 kWh:n akkukapasiteetti ja innovatiivinen energian talteenottojärjestelmä mahdollistavat toistuvat kiihdytykset radalla ilman tehohäviötä.

”Porsche on automerkki ihmisille, jotka toteuttavat unelmansa. Tämä pitää paikkansa myös moottoriurheilussa. Kilparadalla koettelemme innovaatioidemme voimaa, osoitamme rohkeutemme kulkea uusia polkuja ja inspiroimme Porschen autojen omistajia näyttämällä, mihin automme pystyvät parhaimmillaan”, toteaa Porschen hallituksen puheenjohtaja Oliver Blume. ”Olemme vahvasti sitoutuneita Formula E ‑luokan MM-sarjaan, ja nyt otamme seuraavan askeleen sähköautoilun edistämiseksi. Uusi Mission R ‑konsepti on visiomme täysin sähkökäyttöisestä kilpa-autosta asiakassarjoihin. Mission R ilmentää täydellisesti Porschen vahvuuksia: se on todella suorituskykyinen, tyylikkäästi muotoiltu ja ympäristön kannalta kestävä auto.”

Porsche arvostaa asiakastalleja ja yksityiskuljettajia suuresti. Siitä lähtien, kun Porsche Carrera Cup Deutschland käynnistyi 31 vuotta sitten, yhtiö on valmistanut yli 4 400 Cup-sarjan autoa. Näillä luotettavilla ja erittäin suorituskykyisillä rata-autoilla ajetaan maailmanlaajuisesti yli kolmeakymmentä yhden merkin kilpasarjaa. 911 GT3 Cupin uusin, 992-mallisukupolveen pohjautuva versio lanseerattiin nyt käynnissä olevan kilpakauden 2021 alussa. Porsche Mission R antaa vihjeen siitä, miltä yhden merkin kilpasarjojen täysin sähkökäyttöiset autot saattavat näyttää tulevaisuudessa.

Aika-ajotilassa miltei 1100-hevosvoimainen nelivetoauto singahtaa nollasta sataan kilometriin tunnissa alle 2,5 sekunnissa ja saavuttaa 300 km/h:n huippunopeuden. Uutuuskonsepti yltää radalla samoihin kierrosaikoihin kuin nykyinen Porsche 911 GT3 Cup. Uusien sähkömoottorien ja innovatiivisella öljysuorajäähdytyksellä varustettujen akkukennojen ansiosta Porsche Mission R kehittää kilpa-ajotilassa jatkuvan 680 hv:n (500 kW) tehon. Uuden jäähdytysratkaisun ansiosta akkutehon heikkeneminen lämpöolosuhteiden vuoksi on saatu eliminoitua. Etuakselia pyörittävä sähkömoottori tuottaa tehoa jopa 435 hv (320 kW), ja taka-akselille välittyy suurimmillaan 653 hevosvoimaa (480 kW). Edistyneen 900 V:n sähköjärjestelmän ja Porsche Turbo Charging -latausteknologian ansiosta akun lataaminen viidestä 80 prosenttiin vaatii vain reilun vartin varikkokäynnin. Lataaminen on mahdollista jopa 340 kW:n teholla. Mission R on varustettu myös entistä kehittyneemmällä Porsche Active Aerodynamics (PAA) -järjestelmäversiolla sekä ilmanvastusta vähentävällä DRS-järjestelmällä, joka koostuu kolmesta säleiköstä keulan molempien puolien ilmanottoaukoissa sekä säädettävästä kaksiosaisesta takasiivestä.

Innovatiivisen sähkökäyttöisen voimalinjan lisäksi uudessa konseptissa on panostettu CO2-päästöjen vähäisyyteen ja ympäristökestävyyteen: auto on valmistettu suurelta osin luonnonkuitulujitetusta muovista (NFRP), jonka perusmateriaali on saatu pellavakuiduista. Tätä ekologista materiaalia on hyödynnetty myös etuspoilerissa, diffuusorissa ja helmalevikkeissä. NFRP-materiaalia on käytetty säästelemättä myös sisätiloissa, kuten ovien sisäpaneeleissa, ohjaamon takakaaressa ja istuimessa.

Ohjaamo on suunniteltu täysin kuljettajan ehdoilla. Ohjauspyörän säädinten väliin on sijoitettu ergonomisesti näyttö, josta kuljettaja näkee tärkeitä tietoja kilpailun aikana. Ohjauspylvään yläpuolella oleva monitori puolestaan näyttää kuvaa sivupeileihin ja taustapeiliin sijoitetuista kameroista. Istuimen oikealla puolella olevan kosketusnäytön avulla voidaan saada näkyviin vaikkapa kuljettajan biometriset tiedot. Lukuisat kamerat auton sisällä mahdollistavat esimerkiksi livestriimauksen.

Mission R lähentää todellista ja virtuaalista kilpa-autoilua toisiinsa enemmän kuin koskaan aikaisemmin – kuljettajan moduulia voidaan käyttää täysin samassa muodossa myös e-urheilusimulaattorina. Mission R:n hiilikuitukomposiitista tehty kevyt turvarakenne suojaa kuljettajaa erinomaisesti ja kaiken lisäksi näyttää hyvältä. Porschen insinöörit ja muotoilijat nimesivät uudenlaisen hiilikuituisen kattorakenteen, johon on integroitu turvakehikko, auton ”eksoskeletoniksi”. 432,6 senttimetrin pituinen Porsche Mission R on hieman nykyistä 718 Caymania lyhyempi, mutta huomattavasti sitä leveämpi (199 cm) ja matalampi (119 cm).

Porschen aikaisemmat konseptit Mission E (2015) ja Mission E Cross Turismo (2018) ennakoivat yhtiön ensimmäisiä sähkökäyttöisiä urheiluautoja. Vuonna 2019 lanseerattu Porsche Taycan ‑urheilusedan ja tänä vuonna markkinoille tuotu Taycan Cross Turismo ‑crossover muistuttavat niitä sekä ulkomuodoltaan että teknisiltä ratkaisuiltaan niin läheisesti, että molempien konseptien voidaan sanoa viitoittaneen menestyksekkäästi tietä autoilun tulevaisuuteen. Mission R:n myötä Porsche esittelee visiotaan siitä, millaisilta tulevaisuuden kilpa-autot saattavat näyttää. Konsepti sai maailman ensiesittelynsä Münchenin IAA MOBILITY ‑näyttelyssä.

Marie Orre
markkinointi ja viestintä