Porsche Mission E Cross Turismo on urheilullinen sähköauto aktiiviseen elämäntyyliin

Porschen ensimmäinen CUV-konsepti saa maailman ensiesittelynsä

Stuttgart/Geneve. Porsche esittelee Geneven autonäyttelyssä uuden Mission E Cross Turismo ‑konseptin, joka on täysin sähkökäyttöinen crossover- eli CUV-malli. Monipuolinen uutuuskonsepti on suunniteltu aktiivisille ihmisille, jotka nauttivat vapaa-ajallaan matkailusta, urheilusta ja ulkoilmaelämästä. Nelivetoisena Mission E Cross Turismo vie perille syrjäisemmillekin hiihto- tai vaellusreiteille, ja sisällä on runsaasti joustavaa tilaa kaikenlaisille urheiluvarusteille. Kehityksen huippua edustavien taakkajärjestelmien ansiosta myös vaikkapa lainelauta tai Porschen sähköpyörä kulkee todella vaivattomasti mukana.

Neliovisen konseptiauton vahvuuksia ovat tunteisiin vetoava muotoilu, joka sisältää näyttäviä maasturimaisia elementtejä, sekä ohjaamon innovatiivinen näyttö- ja hallintalaitekonsepti, jossa hyödynnetään kosketusnäyttöjä ja katseenseurantaa. Nelivetoisen ja 4,95 metrin pituisen konseptin 800 voltin sähköjärjestelmä mahdollistaa akun lataamisen pikalaturilla, langattomalla induktiolatauksella, kiinteän latauslaitteen avulla tai Porschen kodin energianhallintajärjestelmän välityksellä. Maantiekäyttöön hyväksytty Mission E Cross Turismo pohjautuu Frankfurtin IAA-autonäyttelyssä vuonna 2015 esiteltyyn Mission E ‑konseptitutkielmaan. Porsche aikoo hyödyntää monia Mission E Cross Turismon ominaisuuksia lähes sellaisinaan tulevassa Mission E tuotantomallissa.

Muotoilultaan puhdaspiirteinen Porsche

Matala konepelti ja korkealle kaartuvat pyöräkotelot paljastavat jo ensi silmäyksellä, että Mission E Cross Turismo on sukua ikoniselle Porsche 911 ‑urheiluautolle. Keulassa katseen kiinnittävät näyttävät pystysuuntaiset ilmanottoaukot ja tyylikkäät Matrix LED ‑ajovalot. Porschelle tunnusomaiset neliosaiset huomiovalot ovat uutuusmallissa kehittyneet kapeiksi, kolmiulotteisen vaikutelman antaviksi lasielementeiksi. Samoissa pyöräkoteloihin integroiduissa umpioissa on myös innovatiiviset neliosaiset suuntavilkut. Lisäksi autossa on tehokkaat Porsche X-Sight ‑kaukovalot. Muotoilun maasturimaisia piirteitä ovat muhkeat pyöräkotelot ja leveät astinlaudat, näyttävä etuspoileri ja tavallista reippaampi maavara.

Siluettia hallitsee taaksepäin kallistuva sporttinen kattolinja, jolle Porschen muotoilijat ovat antaneet osuvan nimityksen ”flyline”. Tämä piirre tuo mieleen Panamera Sport Turismon takaosan. Sivuikkunoiden dynaaminen muoto on toinen Porschen autoille leimaa-antava ominaisuus. Leveät pyöräkotelot, kolmiulotteisen vaikutelman antavat kylkipaneelit ja ilmanpoistoaukot etupyörien takana vahvistavat 1,99 metriä leveän konseptiauton urheilullista crossover-vaikutelmaa. Näyttävät maasturimaiset helmalevikkeet ja 275/40 R 20 ‑koon renkaat 20-tuumaisissa vanteissa antavat autolle lisäluonnetta.

Konseptin tunnistaa heti Porscheksi myös takaa eksklusiivisen vaaleanharmaan metallivärin ansiosta. Sporttisen ja aerodynaamisen takaspoilerin lisäksi perässä on Porschelle tyypilliseen tapaan täysimittainen valonauha. Porsche-merkinnän hohtavan valkoiset lasikirjaimet on upotettu kolmiulotteisen vaikutelman antavaan kehykseen, jossa on erityinen virtapiirikuviointi. Kun auton akkua ladataan, Porsche-sanan E-kirjaimen ja virtapiirikuvioinnin taustavalot vilkkuvat näyttävästi antaen visuaalisen vaikutelman sähköenergian virtauksesta. Tuulilasista takaluukkuun ulottuva suuri panoraamalasikatto luo matkustamoon avaraa tilan tuntua.

Monipuolinen varustelu kaikkiin liikkumistarpeisiin

Mission E Cross Turismo antaa esimakua siitä, miltä crossover-vaikutteinen Turismo-malli saattaa näyttää sarjatuotantoversiona. Auto soveltuu yhtä lailla arkipäiväiseen käyttöön, matka-ajoon ja seikkailuihin, ja on käytännöllinen niin kaupungin kaduilla kuin maaseudun pikkuteilläkin. Crossover-konsepti on suunniteltu aktiivisille ihmisille, jotka nauttivat vapaa-ajallaan urheilusta ja ulkoilmaelämästä. Nelipaikkaisen ja 1,42 metrin korkuisen auton sisätilat ovat todella monikäyttöiset. Esimerkiksi takaistuinten selkänojissa olevat luukut mahdollistavat myös pitkien esineiden, kuten suksien, kuljettamisen autossa. Istuinten selkänojat voidaan myös tarvittaessa taittaa alas. Lisäksi tavaratilassa on säädettävillä ja irrotettavilla hihnoilla varustettu kiskojärjestelmä, joka mahdollistaa kuljetettavien tavaroiden nopean ja turvallisen kiinnityksen. Auton mukana kulkee kätevästi myös Porschen sähköpyörä, jonka ansiosta asiakkaat voivat nauttia Porschen muotoilusta, teknologiasta ja suorituskyvystä myös raikkaassa ulkoilmassa kahden pyörän päällä.

Sisätilat: silminnähtävää keveyttä

Porschen klassisista muotoiluelementeistä on auton sisällä luotu täysin uudenlainen digiajan tulkinta. Esimerkiksi kojelauta koostuu siivenmuotoisesta yläosasta ja erillisestä alaosasta ja korostaa visuaalisesti auton leveyttä. Kojelaudan teema on selkeän vaakasuuntainen, ja sekä kuljettajalla että etumatkustajalla on erikoisleveät näytöt edessään. Kolmesta pyöreästä TFT-virtuaalimittarista koostuva mittaristo on kaareva ja kallistuu kuljettajaa kohti. Etuistuinten välissä keskikonsoli nousee kojelautaa kohti, ja sen epäsuora valaistus luo yhdessä matkustamon sisävalaistuksen kanssa ainutlaatuisen tunnelman.

Sisätiloissa on hyödynnetty ultrakevyitä rakenteita. Materiaalien keveys on suorastaan silminnähtävää esimerkiksi mittaristossa ja kilpa-auton kuppi-istuimia muistuttavissa urheiluistuimissa, joissa on valaistu Porsche-teksti. Oviverhoilu on koristeltu innovatiivisilla kolmiulotteisilla elementeillä. Anodisoidut Nordic Blue ‑sävyiset kehykset muun muassa ilmasuuttimien ja ikkunasäädinmoduulien ympärillä luovat hienostuneen kontrastivaikutelman aniliininahkaisen sisäverhoilun mustien ja vaaleanharmaiden sävyjen kanssa.

Sähköistä suorituskykyä yli 600 hevosvoiman edestä

Mission E Cross Turismossa on kaksi kestomagnetoitua synkronimoottoria, joiden yhteisteho on yli 600 hv (440 kW). Tämän ansiosta uusi konseptiauto kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,5 sekunnissa ja 200 km/h:n nopeuteen alle 12 sekunnissa. Myös moottorien jatkuva teho on tasoa, jota ei sähköautoissa ole ennen koettu. Useatkaan peräkkäiset nopeat liikkeellelähdöt eivät heikennä auton suorituskykyä. Automaattisesti kytkeytyvä neliveto ja voiman eri pyörien välillä jakava Porsche Torque Vectoring ‑järjestelmä takaavat, että moottorien teho välittyy tiehen optimaalisesti olosuhteissa kuin olosuhteissa.

Mukautuva ilmajousitus mukavuuden ja ketteryyden takeena

Kaikkien pyörien erillisohjaus parantaa Mission E Cross Turismon ketteryyttä ja vakautta entisestään. Mukautuva ilmajousitus tuo jopa 50 millimetriä lisää maavaraa. Autossa on myös aktiivisella kallistuksenvakautuksella varustettu PDCC-alustansäätöjärjestelmä, joka estää kallistelun kaarteissa ja parantaa sivuttaissuuntaista vakautta epätasaisella alustalla ajettaessa.

Uusi näyttö- ja hallintalaitekonsepti takaa ainutlaatuisen käyttäjäkokemuksen

Innovatiivinen näyttö- ja hallintalaitekonsepti kuuluu Mission E Cross Turismon vaikuttavimpiin ominaisuuksiin. Kuljettajan näkökenttään sijoitetun HUD-tuulilasinäytön kaltaiset intuitiiviset hallintalaitteet takaavat, että kuljettajan keskittyminen ajamiseen ei herpaannu. Uusien yhteysratkaisujen ansiosta auto myös integroituu täydellisesti käyttäjänsä digitaaliseen elämäntapaan. Lopputuloksena on ainutlaatuinen käyttäjäkokemus.

Mission E Cross Turismon tärkeimmät näyttö- ja hallintaelementit on esitetty alla:

• Kuljettajan näyttö katseenseurantatoiminnolla: Mittaristo käsittää kolme pyöreää virtuaalimittaria, joista yksi on varattu Porsche Connect ‑ohjelman käyttöön, toinen suorituskyky-, ajo- ja energiatiedoille ja kolmas Sport Chrono ‑järjestelmän tarpeisiin. Taustapeiliin sijoitettua kameraa hyödyntävä katseenseurantajärjestelmä tunnistaa mittarin, jota kuljettaja katsoo parhaillaan, ja tuo sen etualalle kahden muun pienentyessä taustalle. Mittareita hallitaan ohjauspyörässä olevilla älynäppäimillä.
  • Etumatkustajan näyttö: koko kojelaudan leveyden etumatkustajan puolella peittävä näyttö mahdollistaa mediaan, navigointiin, ilmastointiin ja yhteystietoihin liittyvien sovellusten ja toimintojen hallinnan katseenseurannan ja näytön kosketustoimintojen avulla.
  • Keskikonsolin kosketussäädinpaneeli sisältää yksityiskohtaisia tietovalikoita.
  • Pienet kosketusnäytöt: Nämä pikkunäytöt on sijoitettu ikkunasäädinmoduuleihin (istuinten säätöä ja istuinten mukavuustoimintoja varten) sekä ilmasuuttimiin kojelaudan vasemmalla ja oikealla puolella. Esimerkiksi puhalluksen voimakkuutta voidaan lisätä näyttöä vasemmalta oikealle pyyhkäisemällä.

Mission E Cross Turismon älymatkustamokonsepti helpottaa auton eri toimintojen käyttöä. Ajoasetukset sekä matkustamon ilmastointi ja valaistus säätyvät automaattisesti käyttäjän mieltymysten ja ajo-olosuhteiden mukaan.

Kuljettaja voi myös tarkastella auton tietoja ja määrittää esimerkiksi ilmastoinnin ja navigaattorin asetuksia etänä tabletin, älypuhelimen tai älykellon välityksellä.

DestinationsApp – henkilökohtainen matka-avustaja

Porsche Connectin tarjontaan kuuluu jo yli 20 digitaalista palvelua ja sovellusta. Mission E Cross Turismon uusi DestinationsApp-sovellus antaa osviittaa siitä, millaista lisäarvoa digitaaliset alustat voivat tuoda autoilijoille lähitulevaisuudessa. Viikonloppureissun suunnittelu älypuhelimessa käy sovelluksen avulla todella kätevästi. Sovellus ehdottaa matkakohteita, helpottaa ja nopeuttaa varausten tekemistä ja hoitaa niin reitin suunnittelun, ruokapaikkojen etsinnän kuin urheiluvarusteiden hankinnankin. DestinationsAppin kautta kuljettaja voi jopa räätälöidä Mission E Cross Turismon alustasäädöt valitun reitin mukaan sekä valita reitille sopivan musiikin, ilmastointiasetukset ja matkustamovalaistuksen.

Nopea ja vaivaton akun lataaminen

Mission E Cross Turismon 800 voltin sähköjärjestelmän ansiosta auton litiumioniakku voidaan ladata hieman yli varttitunnissa tasoon, joka riittää noin 400 kilometrin ajoon (NEDC-ajosyklin mukaan). Lataaminen käy joustavasti niin tien päällä kuin kotonakin. Auton latausjärjestelmä on suunniteltu yhteensopivaksi myös Euroopan pääteiden varrelle rakenteilla olevan IONITY-yhteisyrityksen pikalaturiverkoston kanssa. Mission E Cross Turismon akku on mahdollista ladata myös langattomalla induktiolatauksella, kiinteän latauslaitteen avulla tai Porschen kodin energianhallintajärjestelmän välityksellä. Viimeksi mainittu järjestelmä pystyy hyödyntämään myös aurinkoenergiaa, kun se yhdistetään kodin aurinkokennojärjestelmään.

Kuvia on saatavissa Porschen uutishuoneesta (newsroom.porsche.de) ja Porschen lehdistötietokannasta (presse.porsche.de).