Porsche Taycan saavuttaa uusia virstanpylväitä niin tuotantomäärässä kuin ajokilometreissäkin

Taycan saavutti tärkeitä virstanpylväitä

Stuttgart. Jo sadastuhannes Porsche Taycan rullasi tuotantolinjalta 7. marraskuuta. Tämän virstanpylvään saavuttamiseen tarvittiin vain kolmisen vuotta siitä, kun Taycanin tuotanto käynnistyi Zuffenhausenin tehtaalla syyskuussa 2019. Kyseessä on Neptune Blue ‑värinen Taycan Turbo S, joka matkaa nyt onnelliselle omistajalleen Isoon-Britanniaan. ”Olemme todella iloisia siitä, että saavutimme tämän rajapyykin näin nopeasti viime vuosien haasteista, kuten puolijohdepulasta ja koronapandemiasta, huolimatta”, kertoo Porschen Taycan-mallistosta vastaava johtaja Kevin Giek. ”Taycanin ansiosta saimme todella menestyksekkään startin täyssähköautojen aikakauteen.”

Porschen täyssähköisen urheiluauton kolme tärkeintä markkina-aluetta ovat tällä hetkellä Yhdysvallat, Kiina ja Iso-Britannia/Irlanti. Taycanin kolme koriversiota ovat Taycan-urheilusedan, Taycan Cross Turismo ja Taycan Sport Turismo. Jokaiseen niistä on saatavissa jopa viisi eri moottorivaihtoehtoa taka- tai nelivetoon yhdistettynä. Toimintamatka voi olla pisimmillään jopa 513 kilometriä (WLTP) Taycan 4S ‑malliversiossa. Taycan Turbo S pitää hallussaan täyssähköisten tuotantoautojen nopeusennätystä kellotettuaan 7 minuutin ja 33 sekunnin kierrosajan Nürburgringin Nordschleifella.

Mukana Auto Bild- ja Auto Motor und Sport ‑lehtien kestävyystesteissä

Porsche Taycan saavuttaa menestystä paitsi asiakkaiden keskuudessa, myös autoalan medioiden testeissä. Frozen Blue -sävyinen Taycan 4S suoritti juuri loppuun saksalaisen Auto Bild ‑autolehden 100 000 km:n kestävyystestin. 17. lokakuuta 2020 käynnistynyt vaativa testijakso saatiin päätökseen marraskuun alussa. Auto Bildin päätoimittaja Tom Drechsler kertoo: ”Kestävyystestissä meille selvisi Taycanista ainakin kolme asiaa. Ensinnäkin, tämä auto herättää huomiota poikkeuksellisella tavalla. Toiseksi, sähkö-Porschenkin on ennen kaikkea oltava aito Porsche – ja sitä Taycan tosiaankin on. Kolmanneksi testi osoitti, että pitkienkin matkojen ajaminen on täysin mahdollista täyssähköautolla.”

Auto Motor und Sport -lehti on puolestaan saanut kestävyystestikalustoonsa Mamba Green ‑värisen Taycan Cross Turismo 4:n. Myös tämän auton matkamittariin kertyy kuusinumeroinen kilometrimäärä parin seuraavan vuoden aikana. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun stuttgartilaisjulkaisu ottaa täysimittaiseen 100 000 kilometrin kestävyystestiinsä mukaan täyssähköauton. ”Porschen saaminen mukaan kestävyystestiin on tietysti jotain erityislaatuista. Täyssähköautoille on tehty aikaisemmin lukuisia lyhempiä testejä, jotka ovat kestäneet pisimmillään vuoden, mutta enimmäkseen vain 3–6 kuukautta. Nyt on korkea aika ottaa sähköautot mukaan 100 000 kilometrin testiin, jonka kesto on kaksi vuotta”, toteaa Auto Motor und Sportin päätoimittaja Michael Pfeiffer.

”Uskomme, että pystymme dokumentoimaan täyssähköautojen latausprosessit ja energiankulutuksen erittäin tarkasti omien laatuvaatimustemme mukaan. Se on olennaisen tärkeää, jotta voimme antaa faktoihin perustuvan arvion auton soveltuvuudesta jokapäiväiseen käyttöön. Olemme tietysti itsekin uteliaita näkemään, kuinka Cross Turismo pärjää arkikäytössä”, lisää lehden testaus- ja teknologiaosastoa johtava Jens Dralle.

Taycan on myös Tekniikan Maailman Talvisähköauto 2021 -vertailun voittaja

Porsche Taycan pärjää erinomaisesti myös talviolosuhteissa. Porsche Taycan 4S kilpaili parhaan täyssähköisen talviauton tittelistä laajassa Tekniikan Maailman sähköautojen talvitestissä (05/2021).

Testivoittotuloksena oli 9,3 pisteen arvosana ja täydet viisi tähteä. Taycan 4S sai peräti viidellä osa-alueella täydet pisteet ja keräsi erityismaininnat mm. ajettavuudesta, hallittavuudesta sekä ajovaloista. Myös toimintamatkaltaan talviolosuhteissa Taycan oli vertailun paras. Vuoden 2021 talvivertailun voitto kuitattiin saatesanoilla ”Porsche osoittaa, että käyttövoimasta riippumatta on mahdollista tehdä erinomainen talviauto”.

Fiksu, vihreä ja taloudellinen – myös tuotannon näkökulmasta

Paitsi Taycan, myös sen kehityksen huippua edustavat tuotantomenetelmät asettavat uusia standardeja muun muassa ympäristökestävyyden ja digitalisaation suhteen. Stuttgart-Zuffenhausenin huipputeknisessä tuotantolaitoksessa hyödynnetään uusinta teknologiaa ja innovatiivisia prosesseja, kuten tekoälyä autojen sähköisten voimansiirtojärjestelmien tuotannossa. Kamerajärjestelmät pystyvät koneoppimisen ansiosta arvioimaan laatua jopa tarkemmin kuin perinteiset laadunvalvontajärjestelmät, mikä vähentää myös tuotantohenkilöstön työtaakkaa. Tuotantorobottien energian talteenotto on puolestaan hyvä esimerkki monista resursseja säästävistä prosesseista ja teknisistä ratkaisuista, joita tehtaalla hyödynnetään. Taycanissa liike-energiaa muunnetaan suurtehokondensaattorin avulla sähköenergiaksi jarrutuksen aikana ja varastoidaan akkuun. Samankaltaista hukkaenergian talteenottoa noudatetaan tuotantolaitoksen robottien toiminnassa.

Taycan on autona edelläkävijä, ja sen tuotantoprosessi on aivan yhtä innovatiivinen”, toteaa Porsche AG:n tuotannosta ja logistiikasta vastaava johtoryhmän jäsen Albrecht Reimold. ”Olemme valmistaneet Taycania täysin hiilineutraalisti siitä lähtien, kun sen tuotanto käynnistyi vuonna 2019. Nyt tuotannon hiilineutraalius on laajennettu kaikkiin urheiluautoihin Zuffenhausenin ja Leipzigin tuotantolaitoksissamme. Se vie meitä askeleen lähemmäksi visiotamme tehtaasta, jolla ei ole lainkaan haitallisia ympäristövaikutuksia. Fiksua, vihreää ja taloudellista – sellaista kestävän tuotannon tulee mielestämme olla.”

Kulutus- ja CO2-päästöarvot on mitattu lakisääteisillä mittausmenetelmillä. Kaikki Porschen uudet autot tyyppihyväksytään WLTP-menetelmän mukaisesti.

Kuva- ja videomateriaalia on saatavissa Porschen uutishuoneesta http://www.newsroom.porsche.com.

Lisätiedot: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Porsche Finland, riitta.karjalainen@porsche.fi, 040 578 3924.

Avainsanat: